Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Sydafrika, hur mycket blåser det?
-
Sydafrika, hur mycket blåser det?
Publicerad av anonym-anvandare på 13 december, 2005 vid 20:07Tänkte höra om det är någon som har koll på vad man kör för segelstorlek i Kapstaden vid den här tiden.
Har lite svårt att bestämma mig för om jag ska åka skidor i Österrike eller surfa i sa.
s svarade 19 år sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Om man beaktar priset kanske? Funderar själv på lite skidåkning som substitut. Sista minuten i Januari borde bli rätt billigt.. Men det är klart har man pengar och tid, så är ju valet självklart.
-
Nej det är inte något svårt val om det blåser bra i sa Jan-Feb men man har inte så stor lust att ligga på beachen och vänta på vind… Då känns det mer lockande med lite carving
-
det verkar blåsa. finns en dagbok upplaggd. du hittar den om du söker lite.
ja jag hamnar eventuellt nere i nån alp några veckor när jag behagar att komma hem igen då flickvännen tydligen också vill göra nått kul…
-
När det är stabilt väder, dvs högtrycksbetonat, kan man räkna med att “CapeDoctorn” drar igång under eftermiddagen. Vinden tilltar hela tiden i styrka så man får byta spot och dra sej uppåt kusten där det blåser mindre. Om man inte vill stanna i Sunset till kvällen och ha pungdrag i 3.7 och sönderblåsta vågor förstås. De två vintrarna jag varit där i dec-jan har jag haft en rate på 70% segling. Då bara i vågor. Tar man med freestylekitet också och kör på sjön kommer man nog lätt upp i 90% segling. SA rockar.
-
Anonym användare wrote:Nej det är inte något svårt val om det blåser bra i sa Jan-Feb men man har inte så stor lust att ligga på beachen och vänta på vind… Då känns det mer lockande med lite carving
Det kan vara is i backen och bristande skare utanför lika väl som det kan vara vindstilla i Sydafrika!
Sydafrika är väldigt vindsäkert så man kan nästan räkna med 50-70% segling. Du kan få uppåt 90% men också vindstilla en längre period. Men som sagt, det kan regna i alperna!
Om jag får välja så är jag lätt mycket hellre i Sydafrika än i Sydtyrolen! Mycket najsare ställe att hänga ut på får man leta länge efter!:santa: GOD JUL :santa:
/Staffan
Logga in för att svara.