Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Sydafrika, Kapstaden hur gör jag?
-
Sydafrika, Kapstaden hur gör jag?
Publicerad av kongos på 27 december, 2003 vid 09:04Tjenixen!
Då jag bestämt mig för en resa till Kapstaden skulle jag vilja ha lite synpunkter, tipps och annat från er som varit där.
Om det går för sig?
Jag tänkte åka någon gång i maj. Är det bra då?
Vad ska man passa sig för?
Finns det några bra kontakter?
o.s.v./E
jott svarade 20 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
maj är väl slutet på vind- och solsäsongen och början på moln/dimma-säsongen?
-
de e väl vind okt-mars ungefär tror jag, ej hundra koll.
-
Dåligt att åka till CT i maj. Blåser oki men är kallt å dimmigt å regningt som fan. Tänk på att det är då vintern börejar på Antarktis och att det är jävligt nära dit från C. Alltså kommer alla kalla strömmar å skit å förstör läget totalt. Ska du åka till Ct ‘är det nog bäst att dra i november å stanna till slutet på mars. Men annars finns ju hela östsidan av SA (öst om Cape Point dvs) å där är det varmt å soft nästan jämt. Vet dock inte om det är så lyckat att kita där men vanlig vågsurfing funkar lyyysande i ex.vis J-Bay maj-aug. Funkar iof året runt men är bäst då.
Lycka till å ha det soft.
-
Vi drar farn kapstan i morgon och nu har vi ca 20-25 grader pa dagarna och kallare pa kvallen. Det blaser mindre nu an i januari och december nar vi kom hit och sasongen ar i full gang. Ska du hit pa sommaren sa ak hellre till Jefferys bay som ligger cirka 80 mil langs med ostkusten. Dit eller durban for dar finns manga bra spots langs med kusten. Det ar skitkallt i vattnet har nu, ca 12 grader men 80 mil langs med ostkusten ar det mycket varmare och du behover inte vatdrakt. Ar du nyborjare sa kan det bli problem for nar vintern(var sommar>) borjar har nere ar det stort swell och vagorna blir manga fot. Personligen hade jag rekomenderat dig att aka till nagot stalle som ar varmare och med mer plattvatten om du ar farsk pa kite. Men aker du i december sa ar det skitbra har nere for da ar det varmt och du behover inte aka sa langt fran kapstaden, ca 5 mil, for att fa plattvatten. For mer info om var resa hit och bilder fran Kapstaden med lite harlig kiting glid in pa ww.wcl.se och las mer.
Hade gott -
Hej, du verkar ju ha koll på SydAfrika, hur mycket pengar behövs för att leva där en månad? Hyrbil, Resa? Boende, Risker? Jämnfört med Brasilien, om du kan? Vad rekommenderar du? Jag funderar på November eller January månad, va tror du?
Tack på Förhand -
Svar till:
Hej, du verkar ju ha koll på SydAfrika, hur mycket pengar behövs för att leva där en månad? Hyrbil, Resa? Boende, Risker? Jämnfört med Brasilien, om du kan? Vad rekommenderar du? Jag funderar på November eller January månad, va tror du?
Tack på Förhand[/ QUOTE ] Hyrbil= ca 100 spänn om dagen, benin typ 4kr/liter. Boende i lägenheteller många i et schysst hus typ 2000/månad. Risker=inte hälften så farligt som Rio, du behöver inte oroa dig mer än i svedala enligt mig. Brudarna suger om man jämför när jag var i rio samma tid ett år tillbaka i tiden(inget går iofs at jämföra med rio, hehe). Värmen är typ densamma fast lite klibbigare i Brasil. Bättre vaten och BRA mycket varmare i centalamerika. Priserna liger lite högre i Sydafrika än i Brasilien. T.ex. En öl i afrika 10 spänn ute, samma öl i brasil kostar 6 spänn. Surfkläder är typ samma och maten liger lite högre i affrica.. Är det mer du vill veta så bara jör av dig. Adios
-
Kanoners, vindsäkerhet nov till jan på båda ställerna? Jag hade tänkt mig Fortalenza området i Brasilien, hur är det med priser på flygbiljetter?
-
jag kitade inte när jag var i brasil för jag hade inte en aning om det då men inrikesflygen i brasilien är ganska dyrt. Vi skule flyga tur och retur till pantanal(typ regnsko på väg mot argentina) och det skule kosta oss ca 8tusen. Men när vi tog en buss upp mot salvador ca hundra mil gick det inte mer än på 120 svenska. Bussarna hade fan bässtre standard än i sverige om man skule åka långt. Film hela tiden, ac och stolen funkade som en sön säng. Gllar du stora vågor och årda indar skule jag ta kapstaden men jag tycker brasilien är ett par strå vassare på de feflsta punkterna. Lycka till!
Logga in för att svara.