-
Sydkusten survival
Boys and girls,
Dags att dela något.
Förra hösten seglade jag solo på den skånska sydkusten. Stora slalombrädan och fint tryck med åttasex. Rak fena. Ny mast och perfekt nedhal. Runt åtta-nio meter vind. Bra tryck. Söndag. Ledig. Solsken. Blått vatten. Vad är bättre?
Vindriktningen var cross-on med en vinkel på kanske 70-80 grader, m a o nästan sideshore. Strömmen var kraftig längsgående. Kryssade upp längs kusten och gjorde god distans. Slörar ner och kryssar upp igen. Har kanske varit ute i 2 timmar när det är sista slörrepan utåt. Pekar rakt in i solglittret. Det bara fladdrade på rakt in i solnedgången. Stora havsvågor. Tänker att fy fan detta är gött. Kör längre och längre ut. Njuta lite till. Det är ju sista repan. Erkänn att du är en junkie. Nej nu är det dags att gippa. Släpper av lite fart och viker ner. Precis i läget när jag inte har någon fot i någon stropp lossnar riggen från brädan. Ramlar i vattnet i nån onaturlig pose. Får riggen över mig. Hinner dock se brädan försvinna i tangentens riktning innan allt blir vitt. Hamnar upp och ned..
När jag kommer upp ser jag inte brädan. Jag är minst 3 km från land. Ensam. Med en rigg som visserligen flyter nu men som jag vet kommer att sjunka när luften tagit slut i masten. Min flytväst börjar glida upp mot huvudet när jag trampar vatten. Det är sista helgen i oktober och vattnet i Östersjön är INTE varmt. Kör kortärmad dräkt med smock.
Tidig kväll med kanske 1-2 timmars ljus kvar.
Sekunderna går. På ren instinkt lämnar jag det enda jag ser och som flyter – riggen. Simmar rakt utåt och mot något som jag inte ser (brädan). Eller vet om jag kommer hitta. Märkligaste och ändå klokaste beslutet jag fattat i mitt liv. Får några rejäla kallsupar när några havsvågor bryter men försöker simma i ett så högt tempo som går utan att pulsen ska stegra.
Jag vill inte tänka på hur länge jag simmade. Till slut såg jag brädan på toppen av en våg. Den låg på rätt köl och vi vet alla hur lätt den glider. Skulle jag klara av att simma med alla pinaler på kroppen snabbare än brädan gled ut mot Polen?
Exakt hur länge jag simmade har jag ingen klar minnesbild av. Jag hade panik och kroppen gick på adrenalin.
Det gick. Jag fick tag på den och kunde paddla in.
Annars hade jag inte skrivit det här. Eller för den skull funnits alls längre.
Jag hade mobiltelefon i vattentätt fodral i flytvästen men testa att ringa med den när du ligger helt nedsänkt i Östersjön med rullande havsvågor… Och hur skulle Sjöräddningen hinna dit? Skulle minst dröjt 60 till 90 minuter – möjligen snabbare om helikoptern satts in direkt men tror inte det. Och simma i land. Glöm det. Kylan tar dig.
Så vad lär vi oss av detta:
1. Prata säkerhet med varandra, t ex här. I andra actionsporter talar vi säkerhet hela tiden (läs laviner) men här talar vi mest utrustning. Det är inte bra.
2. Ha kontakt med varandra på stranden. Även när du kommer till en strand och inte känner någon. Nicka, snacka, byt blickar och ha koll på varandra på vattnet.
3. Byt alla slitdetaljer ofta. Pinnen som gick av på min mastfot var 10 år gammal.
4. Vindsurfingutrustning är inte gjord för att raida med. Om du ändå försöker dig på det så ha en kompis med dig eller följebåt. Det är allvar.
5. Det är inte bättre längre ut.
6. Leach mellan rigg och bräda. Jag kör nu med en chord mellan kassett och förlängaren.
7. En Ocean Signal rescueME PLB1 sitter nu på min flytväst
8. Testa att ringa från mobilen liggande i vattnetSåklart har jag lärt mig en hel del annat på kuppen men ovanstående är relevant här.
Nu tänker du att vad var det exakt som gick sönder på min förlängare? Och vilket material var det och vilket fabrikat. Grejen är att det är nästan irrelevant för materialfelet kunde ha drabbat vadsomhelst. Marginalerna är noll i de där lägena. Men om du ändå måste veta så var det en NP UXT där brottet skedde precis där pinnen blir smalare i form av gängan in i gummit.
Hoppas detta hjälper någon att stanna upp och tänka en gång till.
Ta hand om varandra nu när det blir kallare!
Jonas
Logga in för att svara.