Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Syncro eller JP Real World Wave??

• Syncro eller JP Real World Wave??

Publicerad av anonym-anvandare på 6 april, 2005 vid 13:12

Tjena!
    I år ska det hända – det är dags för ny bräda och efter att ha sonderat terrängen alldeles för länge så har jag fortfarande beslutsångest!!!

Hur skulle ni välja? Det står mellan en Mistral Syncro 82 liter och en JP Real World Wave 83 liter.

Den ska användas med 4,5-5,8 framförallt i Skåne – enbart i svenska vågförhållanden.

Min vikt är 85 kilo.

Tacksam för lite tips och mycket tyckande smile.gif

dr-masse svarade 19 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • manno

Medlem
    6 april, 2005 vid 13:46

Det var ju enkelt, ta givetvis den du tycker är coolast! smile.gif

• oscar

Medlem
    6 april, 2005 vid 13:52

Ta den du får tag på, syncro är i stort sett slutsålda.

• herodude

Medlem
    6 april, 2005 vid 13:58

ah syncron har ju fått grymmt mö cred så den verkar gryyymmers, men om du ändå ska köra syncro kanske du kan tänka lite på jps freestyle/wave? grymmt härlig bräda det med vill jag lova…

• philippos

Medlem
    6 april, 2005 vid 14:05

Hur skulle ni välja?

Både Syncro och RWW är grymma brädor. Jag skulle valt den brädan jag fick till bäst pris för att därefter kunna lägga resten av surfbudgeten på resor eller mera neoprene för fler dagar på vattnet. Skillnaden mellan dessa brädor lär inte vara så stor att den har någon märkbar effekt på din utveckling som seglare. Du kanske kan hitta någon av dessa brädor lätt begagnad och spara ett par tusenlappar.

Mitt tips: Köp bra utrustning, med god kvalitét, lätt begangnad och satsa därefter på att bli grym som seglare (alt. övergrym). Mycket ballare att kunna bränna av en hög framåt med fjolårsprylar än att bara glida omkring med den senaste/finaste utrustningen!

Ett annat tips om du är osäker på vilken bräda du ska köpa är att testa dem. Det är först när man testar andra brädor som man verkligen vet vad man vill ha ut av en viss bräda.

• dr-masse

Medlem
    6 april, 2005 vid 14:20

OK, här kommer mitt tänk efter ENBART känn och kläm i butik, läst några test samt pratat med folk som seglat brädorna.

Alltså snudd på värdelöst, men jag skjuter ändå skrivsugen som jag är… 🙂

För de segelstorlekarna, din vikt och de förhållanden du beskriver tror jag att Syncro 82 är ett riktigt fynd. Hade jag vägt lite mer (väger själv 75) så hade den varit given.

Varför?

– Väldigt fina testresultat (“find of the test” i Engelska Boards, fin-fina omdömen i Windsurf (UK), väldigt bra resultat i Surf Magazin)
    – Den kostar mindre än JP
    – Den är snyggare än JPn (tycker jag, vilket naturligtvis är viktigast av allt, ah!)
    – Upplever den som mer allround än RWW, roligare på plattvatten, sannolikt lika bra på vågen
    – Skall vara lättseglad, jag gillar lättseglade brädor
    – Bättre kontroll i mer vind än RWW 83 (ned till 4.5, vill säga). Vet en som körde Syncro 82 i Klitmöller då det blåste rejält, nöjd var den mannen i alla fall.

RWW är ju säkerligen fin-fina brädor (som även de fått väldigt bra i test), men själv undrar jag om inte Syncro 82 är ett av årets starkaste köp om den passar ens förmåga, vikt, segelstorlekar och förhållanden.

Själv tycker jag att RWW 76 verkar lite vassare än 83, om man skall tro testresultaten.

Drömmer om en 56-57 bred Syncro 75 till nästa år, ah!

Syncra På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Syncro eller JP Real World Wave??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.