Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Synpunkter på mitt "surf-kit"tack!

• Synpunkter på mitt "surf-kit"tack!

Publicerad av kinetic på 29 augusti, 2006 vid 20:44

Så nu har man tömt en hel del resurser:grin: .

Har inhandlat följande o inväntar leveransen bara:laugh:
    Severne SSR 7.6
    Gun Mega XS 6.8
    Gun Mega XS 5.7
    Fiberspar 7000QT 460cm (till 7.6 samt 6.8)
    Fiberspar Reflex Wawe 400cm (70% Kol) till 5.7 o mitt tilltänkta minsta segel mellan 4.5 – 5. Ett litet problem är att hitta ”race” segel runt 5.0 gärna runt 4.6-4.7…Nån som har tips?Obs det skall vara nya grejer ej beg!

Framtida inköp blir 2 passande kol-bommar, 2 kol-förlängarrör utöver seglet…Tips på bra o inte för dyra produkter mottages tacksamt! Mina brädor e ”stone-age” men det fixar ja till nästa säsong:grin:

jester svarade 18 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • Knatte

Gäst
    29 augusti, 2006 vid 21:00
    kinetic wrote:
    Så nu har man tömt en hel del resurser:grin: .

Har inhandlat följande o inväntar leveransen bara:laugh:
    Severne SSR 7.6
    Gun Mega XS 6.8
    Gun Mega XS 5.7
    Fiberspar 7000QT 460cm (till 7.6 samt 6.8)
    Fiberspar Reflex Wawe 400cm (70% Kol) till 5.7 o mitt tilltänkta minsta segel mellan 4.5 – 5. Ett litet problem är att hitta ”race” segel runt 5.0 gärna runt 4.6-4.7…Nån som har tips?Obs det skall vara nya grejer ej beg!

Framtida inköp blir 2 passande kol-bommar, 2 kol-förlängar rör utöver seglet…Tips på bra o inte för dyra produkter mottages tacksamt! Mina brädor e ”stone-age” men det fixar ja till nästa säsong:grin:

Det ser stabilt ut på segelsidan/riggsidan. Du verkar vara förberedd där..

Kolla på Gaastra Vapor eller på NP RS6 om du vill ha segel runt/under 5.0 kvm Sedan har Naish fortfarande Stealth i små storlekar :laugh:

• kinetic

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 21:08

Knatte: Tackar! Problemet är att hitta just dessa små storlekar av seglen, finns knappt o få tag på. Har kollat ebay.de men utan framgång, o dessutom vill jag köpa 2006:or helst (2007:or går bra oxå, men priset har oxå betydelse, mycket mer än 5000 vill jag inte ge för ett segel oavsett storlek). Det finns för övrigt nya Nitro5 (från 12 till 5.1 om ja ej missminner mig) till salu på ebay för 259Euro för den som nöjer sig med 2år gamla segel, vilket jag inte gör när ja ändå är i farten. Blir spännande o testa den nya riggen o om det verkligen är någon skillnad i känsla o fart mot min gamla segel….

• adde

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 21:13

Naish går iofs bort för allt under 6.5 riggas på RDM.

• jomensaatt

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 21:21

Lite märklig storleksuppföljning kanske då du har tajt i de större riggarna men långt gap i de nedre… 7,6 – 6,8 är väldigt tight medan 5,8 – 4,7 är ett lite stort hopp.

• kinetic

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 21:29

JoMenSåAtt: Det vet jag, men eftersom min budget inte är obegränsad o urvalet av nya Racing-segel av årets modell till ”bra” pris är starkt begränsat hade jag inget ”val” (de märken som faller mig i smaken var/är NP,North,Severne,Gun,Naish och Gaastra)…Dessutom kan man ju fylla i luckan mellan 5.7 o säg 4.6 med en 5.1 längre fram ev…
    Men jag klarar mig nog rätt långt med 5.7 förhoppningsvis, gäller bara o våga…

• jester

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 21:46

Det där är en ypperlig linje. Kör själv 5.8, 6.8 och 7.8. 5.8:an är inte ens riggad ännu i år… Väger du över 80-85 kg behgöver du knappt segel under 5.7… Men en 5:0a är ju aldrig fel, men lägg ut stålars på brädor och ffa fenor först, tycker jag. (om du inte hittar nåt görbilligt)

• kinetic

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 22:09

Jester: Tackar! Jag väger ca 77…Hade tänkt o ta upp surfingen ”på allvar” nu igen efter 7-8 år i dvala…O jag har insett att jag förlorat massor i styrka jämfört med när jag segla hela tiden, skall försöka börja träna igen (styrka/kondition) så jag orkar som på den ”gamla goda tiden”, dessvärre har träning en tendens att få mig att gå ner i vikt, även om ja blir starkare. När jag var som ”starkast” vägde jag knappa 70, så då är det nog på sin plats med ett mindre segel. Men om man går efter dina erfarenheter så räcker det nog med ett minsta segel runt 5.0, o då blir väl ”stegen” rätt så bra antar jag…
    Den tilltänkta brädan kommer bli en bräda runt 100-105 liter av nästa års snitt, vilken det blir vet jag inte då jag håller ögonen öppna för ”kap” på ebay….

• tobhed

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 08:01

Har haft en hel del kontakt med http://www.norsurf.no, vet inte om detta hjälper dig men det kanske kan vara värt att ta en kontakt för att kolla läget?

”Vi har en betydelig mengde brukt RS5/6 på lager når Norgescupen avsluttes den24 september. Pent brukt RS6 med X9 Ultra mast kr 7000, RS5 med X9 mast kr 5500.”

”Etter norgescupen avsluttes 24 september har vi følgende RS6
    3x 11.6
    3x 10.7
    3x 9.8
    Etter world cupen i Namibia (levering i slutten av oktober)
    1x 8.4
    1x 7.8
    1x 7.2
    1x 6.7
    1x 6.2
    1x 5.9

Alle RS6 leveres med X9 Ultra master. beregn ca 7 tusen for RS6 inklusive mast ubetydelig brukt pluss frakt.

RS7 ankommer Norge ca 10 mars 2007. Prisen for enRS7 6.7m2 med X9 mast kommer på ca kr 10500,- pluss frakt.”

Det ser mao lite tunt ut med ett beg RS6a, men om du kan tänka dig en RS5a så kanske det finns som 5.0 (de kan knappast vara använda).
    Dock skrev du att du inte ville ha beg så då kanske en RS7a vara nåt, norsurf har onekligen bra priser på ny utrustning…

• adde

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 09:02
    tobhed wrote:
    Har haft en hel del kontakt med http://www.norsurf.no, vet inte om detta hjälper dig men det kanske kan vara värt att ta en kontakt för att kolla läget?

”Vi har en betydelig mengde brukt RS5/6 på lager når Norgescupen avsluttes den24 september. Pent brukt RS6 med X9 Ultra mast kr 7000, RS5 med X9 mast kr 5500.”

”Etter norgescupen avsluttes 24 september har vi følgende RS6
    3x 11.6
    3x 10.7
    3x 9.8
    Etter world cupen i Namibia (levering i slutten av oktober)
    1x 8.4
    1x 7.8
    1x 7.2
    1x 6.7
    1x 6.2
    1x 5.9

Alle RS6 leveres med X9 Ultra master. beregn ca 7 tusen for RS6 inklusive mast ubetydelig brukt pluss frakt.

RS7 ankommer Norge ca 10 mars 2007. Prisen for enRS7 6.7m2 med X9 mast kommer på ca kr 10500,- pluss frakt.”

Det ser mao lite tunt ut med ett beg RS6a, men om du kan tänka dig en RS5a så kanske det finns som 5.0 (de kan knappast vara använda).
    Dock skrev du att du inte ville ha beg så då kanske en RS7a vara nåt, norsurf har onekligen bra priser på ny utrustning…

Är det SEK eller NOK??

• fredrik-ygge

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 09:09

Du har inte funderat på Gun Mega XS 5.2 då? Det får nog tusan blåsa innan det blir för stort (i alla fall för speed).

• tobhed

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 11:10

Priserna var i NOK, men det är ju hyggligt billigt för ett komplett RS7-kitt i alla fall.

• kinetic

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 11:44

Fredrik.Ygge: Jo det har jag….Känns dock som om 5.7/5.2 e lite väl nära…Optimalt vore max 5.0 gärna något under…

Tonhed: Tack för tipset! Det verkar som om de har nya RS6 5.0 för runt 6000Sek…klart intressant, ska slänga iväg ett mail iaf!

• marden

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 13:45

ursäkta men det verkar va helt sjuk tycker jag att lägga ut 6000+mast=>10000kr på ett 5m2 segel när du inte har någon bräda än att sätta fast det på.framför allt när du sicktar på en +100L slalom som kommer bli för allderes för stor för seglet. för ett 5m2 race segel är väl ändå tänkt o sytt för 40-48 knop o då står man nog helst på en ren 50L speedbräda.
    är kanske bara jag som är sur o bor i ett vind hål o alldrig får använda min 6,0a:)

• jester

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 14:08

Mården: Masten kostar minst 6000:-

Håller med, och som jag skrev ovan tycker jag att det är viktigare o skaffa ett par schyssta brädor först. Exempelvis Exocet Warp Speed eller Warp Slalom 58 (65 resp 80 liter) och en Exocet Warp Slalom 62 eller 67 (90 resp 105 liter)

• marden

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 14:54
    Jester wrote:
    Mården: Masten kostar minst 6000:-

Håller med, och som jag skrev ovan tycker jag att det är viktigare o skaffa ett par schyssta brädor först. Exempelvis Exocet Warp Speed eller Warp Slalom 58 (65 resp 80 liter) och en Exocet Warp Slalom 62 eller 67 (90 resp 105 liter)

tycker du kunde gjort lite reklam för challenger masten också från surfbutiken när du ändå höll på för bara 3800 kr funkar kanske lika bra.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Synpunkter på mitt "surf-kit"tack!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.