Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies synpunkter på utrustning

• synpunkter på utrustning

Publicerad av annasofia på 22 maj, 2008 vid 07:16

Hej

Har nyligen gått en kitekurs och vill så klart köpa egen utrustning:) Frågan är bara vad? Har testat waroo och switchblade 3 och är väl mest inne på nån av dom, nån som har nåra synpunkter på dessa? Sen är det ju frågan om storlek, är ca 160/56, så jag antar att en 10:a el 12:a kanske vore lagom, men vilken är bäst som första drake? Tanken är väl att så småningom även köpa en mindre. Har mest tänkt köra runt H-borg.

Skulle även uppskatta lite goda råd och förslag på brädor…spelar det nån större roll så länge det är en twintip? Storlek?

sourra svarade 16 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • mjersen

Medlem
    22 maj, 2008 vid 07:30

nice med lite fler tjejer i sporten! Tror inte det spelar så stor roll vilken av waroo el switshblade du tar, du kommer vänja dig och va nöjd med vilken som.. köp en 12a som fösta drake sen en 8a eller 9a sen när du ska köpa en mindre. brädan bör vara runt 130cm. kör hårt!

• mjersen

Medlem
    22 maj, 2008 vid 07:37

matthias i hbg säljer just nu en Aura 127 med stiletto strap kit för bara 3495kr.. liquid force “tjejbräda” sjukt pimpig rosa med glitter.. ett tips på en grym bäda om du ska köpa nytt!

• annasofia

Medlem
    22 maj, 2008 vid 08:06

Tack för tipset, men jag är inte så mycket för “tjejiga” grejor o särskilt inte rosa:)
    Såg att de ligger två brädor ute på Köp&Sälj, en Naish Sol 127 -06 och en Spark Board 139×40-07. Skulle nån av dom kunna vara nåt alternativ? Fahlen surf säljer ju paket med waroo och en Naish Haze-bräda, vad tros om det?

• sourra

Medlem
    22 maj, 2008 vid 09:20

Det paketet är finfint. Hazebrädan är riktigt flexig och go. Jag har kört den en del och den fullkomligen äter chop. Med tanke på din vikt tror jag det är en bräda du inte växer ifrån i första taget.

• djevulen

Medlem
    22 maj, 2008 vid 11:02

kolla med Anders på http://www.lasurf.se/ han hänger i landskrona,har lite å testa om du vill ha nya pryttlar
    Mathias

• katey

Medlem
    22 maj, 2008 vid 18:40

tillhör samma viktklass..kör Hazebrädan (129) o trivs bra med den. köpte den som nybörjare

• superoskar

Medlem
    22 maj, 2008 vid 20:21

@annasofia 467272 wrote:

Sen är det ju frågan om storlek, är ca 160/56, så jag antar att en 10:a el 12:a kanske vore lagom, men vilken är bäst som första drake?

Personligen tror jag att 12 hade varit lite stor för dig, hade skaffat 9-10a som första, speciellt om det är en SLE/bow-kite du ska köpa.

Jag är 186/78 å som största drake passar 12 utmärkt för mig, min kompis 184/62 föredrar 9-10.
    Vi kör båda C-kites och det sägs ju att SLE/bow har mer bottendrag så för dig borde 9-10 SLE/bow vara helt lagom (kanske behöver detdär lilla extra innan du kan köra ordentligt i lättare vindar). Visst kommer du igång snabbare på en 12, men bara marginellt, tyvärr kommer du bli mycket snabbare överriggad på en 12a med din låga vikt.

Ang bräda så hade jag inte köpt nått större än 130 med din längd å vikt, det är självklart en smaksak men det är så jag hade gjort =)

Men ta inte “my word for it”, ring lite surfbutiker å snacka med dom.

• sourra

Medlem
    22 maj, 2008 vid 21:10

Oskar har helt klart en poäng med storleken på kiten. Waroon finns ju som 11m och det är nog vettigt. Dock kan det skilja rätt mycket i medelvind på om man t.ex. bor i Piteå eller om man bor i Malmö så det bör man ta i beaktande. Sofia som säljer Best-brädan kör på en 9 kvm-kite och kör mest på Västkusten. Hör med henne om hur hon tycker att den storleken funkar. Men att brädan max får vara 130 cm håller jag inte med om men det är en bra längd att hålla sig kring.

• _sofia_

Medlem
    23 maj, 2008 vid 10:55
    annasofia;467272 wrote:
    Hej

Har nyligen gått en kitekurs och vill så klart köpa egen utrustning:) Frågan är bara vad? Har testat waroo och switchblade 3 och är väl mest inne på nån av dom, nån som har nåra synpunkter på dessa? Sen är det ju frågan om storlek, är ca 160/56, så jag antar att en 10:a el 12:a kanske vore lagom, men vilken är bäst som första drake? Tanken är väl att så småningom även köpa en mindre. Har mest tänkt köra runt H-borg.

Skulle även uppskatta lite goda råd och förslag på brädor…spelar det nån större roll så länge det är en twintip? Storlek?

Hej annasofia 🙂

Jag skulle nog rekomendera dig till runt en 9a och vänta med en större,
    för om de blåser på vill du ju int sitta på stranden medan de andra kör…

Jag kör själv med en 9a SLE Naish kite ah e himla nöjd, tycker den räcker bra för
    mig just nu, och då e ja ca 176/63 alltså lit mer än dig, mitt nästa inköp kommer bli
    en 6a då jag vill ut då de blåser på himlahimla bra 😉

Med bräda så säljer jag min bräda som ja köpte när jag började Best Spark 139*40 och den har verkligen gett mig en sjyst start, vet int om den e för stor för dig, kan jag int svara på men du kan alltid få prova den of course!

Good luck!

• gh0st

Medlem
    23 maj, 2008 vid 13:29

Ja, jag skulle nog rekommendera en 9:a jag med. Har inte kört SBIII:an speciellt men Waroon är ett riktigt bra köp både 2007 o 2008, det är en drake som funkar riktigt bra för nybörjare men samtidigt en kite du inte tröttnar på.
    Precis som Sourra säger så beror det ju på vart du kör men jag tror nog en 9:a blir alldeles utmärkt.

• superoskar

Medlem
    23 maj, 2008 vid 15:39

@sourra 468268 wrote:

Men att brädan max får vara 130 cm håller jag inte med om men det är en bra längd att hålla sig kring.

Blev en liten felformulering från min sida där.

Vad jag menade var att om varit henne hade jag inte skaffat över 130. Funderar själv på en 140 till mina bindningar =)
    Tror stance’n på en 130+ bräda för någon som är 160 blir lite väl bred, fast detta har jag själv ingen erfarenhet av. Självklart är det inte omöjligt att åka med nått större så bara å köpa vid en bra deal

• henric

Medlem
    24 maj, 2008 vid 09:24

Hej!
    Nyss gått en kurs och letar nu som en galning efter grejor. Hade tänkt mig en Ozone Instinct sport 2. Blev rekomenderad denna kite men nu hittar jag inte den någonstans. Den finns att beställa i USA men då blir ju frakten ganska dyr. Någon som vet något ställe i Sverige som säljer den.
    Jag är ganska liten ( i Sofias storlek ). kan det fungera med en 9:a?
    Sen är det ju brädan också. Vad kan vara bra att börja med?

• call3

Medlem
    24 maj, 2008 vid 15:45

Här hittar du nog va du söker och här

Om du bara ska ha en kite så är nog 11 bättre! Annars är 13kvm och 9kvm en schysst kombo. 130-140cm x 39-41cm kanske på brädan.

• gh0st

Medlem
    24 maj, 2008 vid 16:45

@Henric 468973 wrote:

Hej!
    Nyss gått en kurs och letar nu som en galning efter grejor. Hade tänkt mig en Ozone Instinct sport 2. Blev rekomenderad denna kite men nu hittar jag inte den någonstans. Den finns att beställa i USA men då blir ju frakten ganska dyr. Någon som vet något ställe i Sverige som säljer den.
    Jag är ganska liten ( i Sofias storlek ). kan det fungera med en 9:a?
    Sen är det ju brädan också. Vad kan vara bra att börja med?

Sofia säljer faktiskt sin bräda. Hör med henne.

• annasofia

Medlem
    25 maj, 2008 vid 20:07

Tack för alla synpunkter!

Det är ju inte lätt direkt att veta vad man ska välja….Har ytterligare en fråga och det är om nån har kört Naish Cult? Blev lite nyfiken på den efter att ha sett den hos Fahlens men vet inte riktigt om det är nåt att satsa på…..Är det den typen av kite som är på g eller ska man hålla sig till typ en Waroo?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies synpunkter på utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.