Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › synpunkter på utrustning
-
Hallå Annasofia!
Både Waroo och Cult är av typen SLE men det finns en del punkter som de skiljer sig åt på. Generellt kan man säga att båda två är lätta att lära sig på, har hög säkerhet och ett brett vindomfång. Själv kör jag Cult och generellt med andra SLE-kites tycker jag att den utmärker sig på följande punkter som kan vara intressanta för dig som nybörjare:* Dess lite udda form gör att den bibehåller sin styrbarhet väldigt bra även när man har bommen långt ifrån sig eller har trimmat ned ordentligt. Det gör andra SLE-kites inte.
* Ovanstående punkt gör att man kan ha lite bredare vindomfång eftersom kiten går bra att kontrollera även med mycket depower dragen.
* Den är sanslöst stabil i luften. Misslyckas man med ett hopp eller rider för snabbt på en våg så man kommer in under kiten och får lite slack på linorna så faller andra kites ned med leading edge först eftersom de har tyngdpunkten nära framkanten. En Cult har sin tyngdpunkt lite längre bak vilket gör att den flyter med i luften tills den får sträck i linorna igen. Detta sparar mycket elände, speciellt när man lär sig. Samma sak gäller i byiga vindar. När andra kites vill trilla ned vill culten flyta kvar i väntan på vind.
Så frågar du mig som teamåkare för Fahléns om du ska ha en Cult eller en Waroo är valet lätt. Cult ska du ha.
-
@Henric 468973 wrote:
Hej!
Nyss gått en kurs och letar nu som en galning efter grejor. Hade tänkt mig en Ozone Instinct sport 2. Blev rekomenderad denna kite men nu hittar jag inte den någonstans. Den finns att beställa i USA men då blir ju frakten ganska dyr. Någon som vet något ställe i Sverige som säljer den.
Jag är ganska liten ( i Sofias storlek ). kan det fungera med en 9:a?
Sen är det ju brädan också. Vad kan vara bra att börja med?Tjena Henrik, jag hjälper dig gärna med Ozone kiter (och annat du kan behöva). Här är vår prislista föresten:
http://www.kitekraft.se/modules/download.php?file=49b2778915b67663332b94754b5ef2fb -
Jaha då står man där med tusen olika förslag på kites=). De flesta rekomenderar det de själva kör. Naturligt såklart men frustrerande. Nu står det mellan Ozone instinct sport II, Slingshot Rev och Naish Cult.
Ska jag dra lott eller vad säger ni? =)När detta är klart får det väl bli sten sax påse om vilken bräda man ska ta.
-
Hehe, ja du, det är inte lätt att få en 100% objektiv åsikt ska jag säga dig. Det är säljare, teamåkare, kompispriser och dolda avsikter till höger och vänster så ta allt med en nypa salt inkl. det jag säger.
Det är lite dumt när man är nybörjare och ska välja första grejerna eftersom man inte riktigt kan provköra och få en bra uppfattning om vad det är för skillnad på olika kites. Både Instinct och Cult har jag kört och båda två är goa kites med sina styrkor och svagheter (i post #16 ovan har jag beskrivit hur jag tycker Culten sticker ut). Eftersom jag kör Cults själv är det naturligt att jag känner mig mer hemma på dom och jag tvekar inte en sekund att rekommendera dom till 95% av de åkare vi har här i landet. Jag skulle dock aldrig rekommendera dom till någon som har tänkt sikta på världstoppen i wakestyle eftersom kiten är på tok för snäll i looparna för detta, i synnerhet när man kör urkrokat (men det tycker jag är rätt gött så man inte slår ihjäl sig).
Reven har jag inte testat men har hört en del gott om den också. Gå ned på stranden då folk kör och snacka lite med folk och lyssna vad de tycker om sina grejer men ha det jag skrev överst i åtanke. Min gode vän Neven brukar fråga folk som tidigare har ägt en viss kite eller bräda vad de har tyckt om grejerna för det är lättare att säga nåt negativt om nåt som man inte längre äger =)
Vad det gäller brädor (och även kites) tycker jag du ska sikta in dig på nåt som är rätt från början. Med det menar jag att det inte finns nåt som heter “Nybörjarbrädor” eller “nybörjarkites”. Det finns stora klumpiga grejer som är lättare att komma igång med men som man ruttnar på i samma sväng som man kommer igång. Vettig size på brädor för en kille som inte väger onormalt mycket är kring 128-134 cm i längd och ca 38-41 i bredd.
Puh, det blev ett långt inlägg. Hoppas jag inte förvirrade mer än jag upplyste =)
-
Tackar tackar för detta!!!!!
Det enda som förvirrar just nu är din utstyrsel på fotot=).
-
Jag kan rekommendera två saker när du ska köpa din första kite. Och jag ska avsluta med att förklara vad jag gillar bästa med mina egna kites (som Johan(Sourra) gör om sina). Men först det generella.
1: Känn på kiten! Med andra ord testa. Ifall du förväntar dig service så är det ett bra tecken ifall du kan komma åt någon som vill låta dig testa. Då kommer det säkert finnas någon som kan hjälpa dig ifall det skulle behövas i framtiden
2: Kolla vad folk nära dig kör, och välj något som redan finns på stranden. Då har du nära till hjälp ifall du blir osäker eller vill utbyta erfarenheter. 🙂Här är min kanske inte så objektiva men i alla fall ärliga uppfattning om Ozone kiterna.
För mig så är det främst kitekänsla som utmärker Instinct II. Rätt bomtryck och samma direkta kitekänsla oavsett ifall kiten är hårt trimmad eller ej. När du svänger/Loopar kiten gör den det helt utan backstall. Det betyder att du har tryck även mitt i kitesvängen – en av de possitiva egenskaperna som främst känns igen från C-kiterna. Kiten är precis så elak du vill i de urkrokade looparna, eller snäll – välj själv. Du trimmar det från bommen. Nersidan är väll främst den femte linan, men det är tack vare den som vi slipper block både i kite och på bom och utan den hade vi inte haft den där direktkopplade kännslan i bommen.
För en nybörjare är extremt enkel relaunch och att den har en säkerhetsfunktion mot invertering säkert också viktiga.Om du bor i Helsingborg så rekommenderar jag att kontakta Marcel. Han är en av våra demoåkare och hjälper dig gärna med demo så du får testa nu, och med support om du behöver när du äger din egen Instinct. Han bor i Råå så han är nog på samma stränder som dig. Här når du honom: 0733451385.
Eller så åker du till http://www.kiteskolanbastad.se som har ett Ozone testcenter i Mynningen. Blåser det så finns kiterna där för test, ring Mårten för säkerhets skull.
Kontakta dom redan nu så du kommer ut och testar när det blåser. Jag lovar att du inte blir besviken och det backar jag upp med 1000 spänn, gillar du kiten så drar jag det på priset 😉
-
Tackar för svaret! Har kört med ozone uppe vid Laganoset nu. Jag har ju inget att jämföra med så det är svårt att säga hur bra det var men helt klart var det lätt att relauncha. Jag ska kolla på Slingshots Rev imorgon. Vad tror du/ni om den?
-
Är du i Lundåkra i morgon så kan det nog finnas tillfälle att testa Naish också. Tror att Falle skulle åka ned och köra lite kurs där och han brukar ha med sig gott om grejer. Ring butiken och kolla om du är intresserad: 0340-83750.
//Johan
-
Håll dig till invigningen av Robsports butik i Göteborg på lördag den 7:e juni. Kom förbi och låna/kläm och känn på kiter under dagen.
Robert
-
@Brushanen 471872 wrote:
Håll dig till invigningen av Robsports butik i Göteborg på lördag den 7:e juni. Kom förbi och låna/kläm och känn på kiter under dagen.
Robert
Provflygning på majvallen? 🙂
Logga in för att svara.