Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Systemkamera wannabe .. köphjälp

• svenne

Medlem
    24 maj, 2007 vid 20:26

Det är inte systemkameror du tittar på, de kallas “SLR-like” för att de är funktionsfyllda och fungerar snarlikt. De saknar dock spegelreflex och möjlighet till att byta objektiv.

Jag kan varmt rekommendera http://www.dpreview.com för att läsa riktigt bra tester och omdömen om kameror innan du bestämmer dig. De är oberoende testare och har så stor marknadsmakt att tillverkarna till och med ändrar modellerna efter deras kritik.

–S

• medelm8

Medlem
    25 maj, 2007 vid 01:34

Jag har ett bra alternativ. Köp min systemkamera :
    http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/search_word/olympus/direction/full_search/district_code/1/id/A6820977/dir_code/1/parent_district/1/ordernr/-1/stq/0/stq_val/0/hpp/3
    Du får min kamera med normalzoom lite billigare än en av de mycket sämre långzoomarna, sen kan du köpa objektiv från sigma för 1500 och du har lika mycket zoom med bättre bildkvalitet än vad du har med långzoomarna. Sen kan du ju såklart utöka med längre och kortare objektiv och andra tillbehör efterhand.. den bästa lösningen 🙂

• pure

Medlem
    25 maj, 2007 vid 07:21

Tackar för tipsen. Det jag tänkte mig var en nybörjar kamera som är enkel att använda men som ändå kan ta bra bilder med mycket zoom samt som kan ge mig en smyg start in i foto världen. Har ju haft vanliga digital kameror men det hade varit kul med en som kunde ge lite mer. Vill ju även kunna låna ut kameran till tjejen så att hon kan ta bilder på mig när jag surfar 🙂

Det är väl rätt schysst kvalitet på olympusens bilder:
    http://www.dpreview.com/gallery/olysp550uz_samples

Men det e svårt o välja.. sonys dsc-h9 verkar ju ha rätt snabb slutar tid på 1/4000 vilket kanske e bra om man skall ta action bilder.

• svenne

Medlem
    25 maj, 2007 vid 08:52

Allt över 1/500 “fryser” bilden, det är viktigare att tiden mellan att du trycker till att den verkligen tar är kort. Men det är oftast inget problem på nya digitalkameror. Olympus gör bra kameror överlag.

• ola_p

Medlem
    25 maj, 2007 vid 09:38

Titta på brännvidden snarare än hur mycket zoom det är, du kommer nödvändigtvis “närmre” med fler gånger zoom, utan det talar om hur stor skillnaden är på zoomens ändläge. (28-280mm blir ex. vis 10x men också 40-400, en betydelsefull skillnad). För surf bör du ha åtminstånde strax över 400mm (omräknat till 35mm film utsnittet). Låg brusnivå på lite högre ISO skadar inte, oftast är det svårt att få upp slutartiderna när det är dåligt ljus och tokbrusiga bilder är inte så kul.

• pure

Medlem
    25 maj, 2007 vid 12:08

Det blev en sådanhär:
    http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dsch7.asp

Och den har 31-465 i brännvidd om jag fattat det rätt. Det borde väl funka?

• ola_p

Medlem
    25 maj, 2007 vid 13:17

Brännviddsomfånget är helt ok. Kolla upp hur mycket shutterlag det är, bufferns storlek och max hastighet på serietagningen samt hur mycket den brusar.

Canons S3 IS har ett tag varit ett kanonbra val för surffoto på budget, använd den som referens… S3an har ett shutterlag som är precis såpass kort så att man kan vänja sig vid det, undvik kameror som är långsamare. Bildstabiliseringen är grym, men den brusar rätt mycket, över ISO 200 vill man egentligen inte gå med den.

• pure

Medlem
    25 maj, 2007 vid 13:35

@Ola_P 385747 wrote:

Brännviddsomfånget är helt ok. Kolla upp hur mycket shutterlag det är, bufferns storlek och max hastighet på serietagningen samt hur mycket den brusar.

Canons S3 IS har ett tag varit ett kanonbra val för surffoto på budget, använd den som referens… S3an har ett shutterlag som är precis såpass kort så att man kan vänja sig vid det, undvik kameror som är långsamare. Bildstabiliseringen är grym, men den brusar rätt mycket, över ISO 200 vill man egentligen inte gå med den.

DSC-H7 verkar vara bättre på det mesta än S3:an rent siffermässigt iaf:
    http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_s3is%2Csony_dsch7&show=all

Vet inte hur man kollar shutterlag?

• ola_p

Medlem
    25 maj, 2007 vid 15:46

Optiken är ljusstarkare på S3an (f3.5 vs. f4.5), Sonyn har en dyr typ av minneskort…

På pappret ser ju Sonyn väldigt bra ut, hur mycket den brusar är svårt att säga utan testbilder, men eftersom det är en lika liten sensor men med högre upplösning än S3an så är det i vart fall inte i närheten av de låga brusnivåer som du får med en systemkamera.

Hittade detta:

The fast ISO settings seem to work fine, although you should rather bring the resolution down if you’re shooting above ISO 400. At 3mp you can still get a very usefull picture at ISO 1600, which I think is great. Focusing seems to be very accurate and reasonable fast.

• pure

Medlem
    25 maj, 2007 vid 20:01

@Ola_P 385786 wrote:

Optiken är ljusstarkare på S3an (f3.5 vs. f4.5), Sonyn har en dyr typ av minneskort…

På pappret ser ju Sonyn väldigt bra ut, hur mycket den brusar är svårt att säga utan testbilder, men eftersom det är en lika liten sensor men med högre upplösning än S3an så är det i vart fall inte i närheten av de låga brusnivåer som du får med en systemkamera.

Hittade detta:

Tog lite bilder idag.. här är två test bilder:
    http://www.anyplanet.com/testbild_dsc_h7.jpg
    http://www.anyplanet.com/testbild2_dsc_h7.jpg

Det är kanske inte så bra om man jämför med en system kamera men jämfört med mina tidigare kameror så är det rätt stor skillnad. Har mekat lite i menyerna och försöker läsa en den på nätet. Tror det är en bra kamera för en nybörjar fotograferare eftersom menyerna är extremt tydliga och hjälpsamma även i dom manuella lägena.

Här är några bilder tagna med kameran som jag gjort om till HDR bilder:
    http://picasaweb.google.co.uk/per.arneng/HDRImagesWithTheNewCamera

• svenne

Medlem
    25 maj, 2007 vid 20:44

Det är ganska tydlig kromatisk aberration i kanterna, till exempel runt blommans blad eller runt spirorna på taket. Om du inte tog bilderna på högsta upplösningen, testa med högre. All optik har det mer eller mindre och jag tror inte att du kommer att märka av det så mycket.
    Så lägg inte för mycket energi på det, ut å fota bara!

• pure

Medlem
    25 maj, 2007 vid 22:06

Det var med högsta upplösningen. Hade iofs manuell inställning på och jag e inte så där haj på iso levels och sådant. Men jag e nöjd och det ska bli kul att försöka ta lite foton och så om intresset ökar så kan man ju öka till en system kamera.

• styret

Medlem
    31 maj, 2007 vid 18:12

bra tänk pure!

ola och svenne! det är skitkul att snacka fototeori med folk som bryr sej och förstår. jag tycker jag kan tillräckligt om foto för att kunna ta sjyssta bilder men jag hajjar fan inte allt ni snackar om.

Pure var intreserad av att skaffa en kamera som han kan lära sej fota med. pajja inte hans lust att fota och bli fotad med en massa teoritjaffs. iallafall jag själv blir sjukt oinspirerad när det blir för mycket fokus kring kameran och utrustningen istället bilden man tar med den.

då hoppas jag komma med på nån bild från grönis eller ålebäck framöver då! 😉

• ola_p

Medlem
    31 maj, 2007 vid 20:32

Det är väl mer “Purple fringing” än kromatisk abberation i lövverket. Vilket väl iofs också är kromatisk aberation, fast på mikrolins-nivå, alltså precis inne vid sensorn….

Nyckeln till bra bilder sitter (tyvärr :p) precis som styret säger, bakom spakarna. Det blir finfina bilder även med enklare kameror, så länge man har lite lagom brännvidd.

• danneman

Medlem
    10 juni, 2007 vid 23:10

haha du har så rätt Styret du tog orden ur mitt arsle!
    jag fattar inte ett skitt heller om vad gubbarna snackar om! ut å fota i stället,
    Anledninge var att jag e grymt besviken med min låtsas systemkamera! tänkte varna er för denna iallafall för att ta surf bilder med!

Olympus-SP-510uz

ångrar som fan att jag inte la till det dubbla för en cannon! har bara lust å slänga den i havet! Grrr denna kamera går inte att ta surf bilder med på tok för långsam asså jag blir så pissed of när jag tänker på den!

spara köp riktig e mitt råd en sån här skit funkar bättre http://www.nokia.se/phones/5140i/

puhh så nu känns det bättre!

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Systemkamera wannabe .. köphjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.