Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Systemkamera wannabe .. köphjälp

• svenne

Medlem
    11 juni, 2007 vid 06:33

Men va f*n, det säger både jag å Ola i var och varannan tråd, ut å fota istället!
    Tror minsann jag skrev det i den här också… 😉

Att Styret kan fota är otvivelaktigt, snubben vet hur man tar bra bilder!

• pure

Medlem
    11 juni, 2007 vid 11:01

Har tagit en del foton nu och börjar lära mig mer och mer hur man skall använda dom olika inställningarna. Men det jag väntar på mest är ju att kunna använda den för att ta vindsurfings bilder så om nu bara vinden kan komma så blir det perfekt… frågan är bara om hur man skall klara av att fota när det ända man vill göra är att vindsurfa så länge det går…

• ola_p

Medlem
    11 juni, 2007 vid 11:45

Ta fika/vila/fotopauser lite då å då, tar man lite pauser ibland så presterar man bättre på vattnet.

• styret

Medlem
    11 juni, 2007 vid 11:48

fan missade det i alla kromatiska arrebationer och shutterlaggs.
    ber om ursäkt för mitt påhopp svenne 😉

fota eller surfa är den eviga frågan Pure. det känns jobbigt att itne vara i vattnet när man sitter på land och när man kommer upp efter en hel dags segling utan en enda bild så känns plötsligen dom där 10 lakanen man ahr plöjt ner i kameraskit jävligt onödiga.

en kombination är bra. jag brukar aldrig bara stå och plåta på stranden. ska jag fota så ska folk veta det och vara med på det, blir sällan bra bilder annars. då kör man järnet i 30 minuter och sen så kan man surfa igen.

dock är den kamera jag tar bäst bilder med just nu men lilla lomo fisheye för 200 spänn. men beror nog på att jag är för lat/jobbar för mycket/har för många projekt för att orka dra ihop en fotosession utan mest plåtar smågrejer dokumentärt och då blir det bra med den kameran.

• pure

Medlem
    11 juni, 2007 vid 12:00

Jo det hade varit skönt att kunna surfa och sedan ta lite vila pauser emellanåt. Problemet jag har haft hitils är ju att jag har för långt mellan surf sessionerna. Det kan ta upp till 2 veckor mellan surf sessionerna. Då blir det ju lite så att man försöker klämma ut allt som går när man väl håller på. Mycket beror ju på att jag bor i växjö och bara surfar när jag kommer till kusten.

Men förhoppningsvis kan jag ju öka min tid på vattnet i nästa vecka när jag flyttat till GBG. Men denna veckan blir det Haga eller helst grönhögen och då skall kameran med 🙂

• nlc

Medlem
    12 juni, 2007 vid 04:40

@styret 389573 wrote:

dock är den kamera jag tar bäst bilder med just nu men lilla lomo fisheye för 200 spänn. men beror nog på att jag är för lat/jobbar för mycket/har för många projekt för att orka dra ihop en fotosession utan mest plåtar smågrejer dokumentärt och då blir det bra med den kameran.

Var köpte du den ?

• styret

Medlem
    12 juni, 2007 vid 09:18

kapstaden.

men den finns lite överallt. designtorget eller lomography.com

edit: hittade den för 349 spänn på kaffebrus.com med. gratis frakt därifrån ahr jag för mej

• bjornen

Medlem
    2 juli, 2007 vid 18:18

Tjena, tjejen har visat intresse för att fota och nu skulle jag vilja ha hjälp med tips på bra/prisvärd systemkamera och vad man bör tänka på när man handlar. Givetvis ska det gå fota lite vindsurfing 😉 Helt enkelt en kamera att “växa” i och vad som kan vara ett lämpigt pris för en amatör. Jag är helt grön så ni får hålla det på basic nivå.

//Björn

• svenne

Medlem
    2 juli, 2007 vid 18:45

Canon D300/350/400. Räcker hur långt som helst.

• Knatte

Gäst
    2 juli, 2007 vid 18:59

@Svenne 394090 wrote:

Canon D300/350/400. Räcker hur långt som helst.

Canon 350 D säljs ut med 18-55 mm objektiv för 4995 kr nu! Du kan absolut inte få bättre grejer för detta priset!:laugh: Finns begagande för småslantar också! Har själv en sådan och är bara så nöjd!
    Sedan behöver du ju isf skaffa en annan glögg för att ta surfkort!

• ola_p

Medlem
    2 juli, 2007 vid 19:07

Nu har du D:et på fel plats igen svenne.. 😉
    Jag hade dock hoppat 300D till surf, den är låååångsam. (Men det är klart att den funkar)

400Ds autofokus system är något bättre än 350D, det är den viktigaste skillnaden mellan de två husen tycker jag (sensorrengöringsprylen på 400D är iofs rätt najs också).

Räkna med att du behöver runt 300mm för surffoto. Nöjer du dig med freestyle kan dock typ ett 70-200mm vara ett intressant alternativ.

Vad har du för budget?

• bjornen

Medlem
    2 juli, 2007 vid 19:09

Var handlar ni ifrån. Är det dom stora kedjorna som gäller eller har ni någon butik att rekomendera. Vilken “glögg” bör man ha för vindsurfingfoto ?

//Björn

• bjornen

Medlem
    2 juli, 2007 vid 20:14

@Ola_P 394101 wrote:

Nu har du D:et på fel plats igen svenne.. 😉
    Jag hade dock hoppat 300D till surf, den är låååångsam. (Men det är klart att den funkar)

400Ds autofokus system är något bättre än 350D, det är den viktigaste skillnaden mellan de två husen tycker jag (sensorrengöringsprylen på 400D är iofs rätt najs också).

Räkna med att du behöver runt 300mm för surffoto. Nöjer du dig med freestyle kan dock typ ett 70-200mm vara ett intressant alternativ.

Vad har du för budget?

Tänkte kanske max 6500:-

//Björn

• ola_p

Medlem
    2 juli, 2007 vid 20:19

Gluggen du “bör” ha är Canons EF 600mm/F4L IS. Den kostar dock en förmögenhet och är milt sagt lite osmidig att släpa omkring på.

Skall du hålla ner budgeten så finns canons 70-300/F4-5.6 IS som är helt ok för pengarna, Sigmas 100-300/f4 är också helt ok, och ljusstarkare i längstaläget vilket inte är att förkasta om man skall plåta action. Canons 300/F4L IS (och 400/F5.6L, samt canons 100-400) är andra alternativ, som kostar lite mer men ger bildkvalitet i toppklass.

Som sagt var vart ligger budgeten, ett 300/F4L IS kostar ~15 papp, ett 70-300 kostar ~5800kr, canons 75–300/F4–5.6 III DC kostar 2200kr… Vad har du tänkt dig att lägga?

• ola_p

Medlem
    2 juli, 2007 vid 20:20

För komplett kitt, eller bara optiken?

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Systemkamera wannabe .. köphjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.