Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › Systemkamera wannabe .. köphjälp
-
Jag kör bländarprioritet och ställer ner bländaren så att slutartiden blir tillräckligt snabb (minst 1/brännvidden i mm). Är det dåligt ljus kan ISO behöva ökas också.
-
Knatte
Gäst16 juli, 2007 vid 20:25@Bjornen 397528 wrote:
Det blex en 400D kit med 18-55 objektiv (skaffar ett större senare) Tjejen provade att ta lite bilder med full automatik och det ser onekligen bra ut. När ni fotar röliga objekt tex vindsurf kör ni med sportläget och serietagning eller kör ni lite mer avancerade inställningar ? Provade serietagning med sportläget när våra katter springer men får inte till någon riktig skärpa. Tips ?
//Björn
Köp ny kamera :cool2: :cool2: (skämt)
Jag har haft liknande probs i visst ljust med min 350D och sportläget.
Så personligen så brukar jag köra TV (Bländarautomatik) och satsa på en slutartid på mellan 1/500-1/1000 sek för att få skarpa bilder.
Gärna 1/1500 del om detta funkar också. Men ju snabbare tid, ju lättare att frysa bilden. Men är det sol/vatten så kan kameran bli lurad av de stora konstrasterna och kanske du behöver kompensera detta via exponeringskontrollen EV. Typ ställe in EV + 1 eller liknande:smirk: -
Jaha, då har man torskat dit igen.
Har funderat på D-SLR sen förra sommaren men bestämde mig då för att det var för dyrt och det blev en Canon Powershot S3 istället. En i många avseenden trevlig kamera med låg vikt, 6 MP, bra zoom – men bilderna blev inte alls som med min gamla analoga systemkamera, särskilt inte med tele (och detta ffa för att man inte kan ersätta effekterna av riktig brännvid med crop). Har nu följt denna tråd med tilltagande oro och dessutom läst igenom “Bästa gluggen för surf!?” typ 100 gånger och börjat inse att det här lätt kan bli minst lika dyrt som surfprylarna…
Började med att titta på Canon 400D med kitoptiken 18-55 f/3,5-5,6 och eftersom den inte fått så lysande recensioner så börjar man istället fundera på ett paket med 400D och 17-85 f/4-5,6 IS. Helt plötsligt är man uppe i nästan 12 papp och då kan man ju lika gärna ta en Canon 30D med 17-85 för lite mer än 13 tusen. Men i det paketet ingår fortfarande inte något teleobjektiv och det var ju det som jag var mest sugen på.
Å man suktar långt efter ett sånt vitt/ljusgrått 70-200 f/2,8 L eller kanske ett 400 f/5,6 L, men inser att båda blir alldeles för dyra och av en händelse framstår 70-200 f/4 L om inte som ett kap så åtminstone som riktigt prisvärt. Men det kostar ju ändå nästa 7 kkr så med en 30D och 17-85 så hamnar man på typ 20 totalt (= en reabräda och två nya segel) och då får man inte ens med ett minneskort…
Så läser man igenom trådarna igen, inser att det 400D kommer att räcka som hus för mig, att kitoptiken kankse inte är den vassaste men att jag istället borde lägga det lilla extra på ett roligt tele (eftersom det var det jag saknade med S3:an). Så efter lite resonerade med mig själv (och min kloka äkta hälft) så har jag nu bestämt mig för en 400D (med 18-55) + 70-220/4L å allt detta kommer kommer förhoppningsvis på posten senare i veckan 🙂
PS måste bara tipsa om en bra sida för recensioner av Canon SLR & objektiv eftersom den inte bara bedömmer kvalité utan även tar hänsyn till “value”, vilket är minst lika intressant för hobbyfotografen DS
:santa: javisst
-
Knatte
Gäst17 juli, 2007 vid 07:11@NLC 397797 wrote:
Jaha, då har man torskat dit igen.
Har funderat på D-SLR sen förra sommaren men bestämde mig då för att det var för dyrt och det blev en Canon Powershot S3 istället. En i många avseenden trevlig kamera med låg vikt, 6 MP, bra zoom – men bilderna blev inte alls som med min gamla analoga systemkamera, särskilt inte med tele (och detta ffa för att man inte kan ersätta effekterna av riktig brännvid med crop). Har nu följt denna tråd med tilltagande oro och dessutom läst igenom “Bästa gluggen för surf!?” typ 100 gånger och börjat inse att det här lätt kan bli minst lika dyrt som surfprylarna…
Började med att titta på Canon 400D med kitoptiken 18-55 f/3,5-5,6 och eftersom den inte fått så lysande recensioner så börjar man istället fundera på ett paket med 400D och 17-85 f/4-5,6 IS. Helt plötsligt är man uppe i nästan 12 papp och då kan man ju lika gärna ta en Canon 30D med 17-85 för lite mer än 13 tusen. Men i det paketet ingår fortfarande inte något teleobjektiv och det var ju det som jag var mest sugen på.
Å man suktar långt efter ett sånt vitt/ljusgrått 70-200 f/2,8 L eller kanske ett 400 f/5,6 L, men inser att båda blir alldeles för dyra och av en händelse framstår 70-200 f/4 L om inte som ett kap så åtminstone som riktigt prisvärt. Men det kostar ju ändå nästa 7 kkr så med en 30D och 17-85 så hamnar man på typ 20 totalt (= en reabräda och två nya segel) och då får man inte ens med ett minneskort…
Så läser man igenom trådarna igen, inser att det 400D kommer att räcka som hus för mig, att kitoptiken kankse inte är den vassaste men att jag istället borde lägga det lilla extra på ett roligt tele (eftersom det var det jag saknade med S3:an). Så efter lite resonerade med mig själv (och min kloka äkta hälft) så har jag nu bestämt mig för en 400D (med 18-55) + 70-220/4L å allt detta kommer kommer förhoppningsvis på posten senare i veckan 🙂
PS måste bara tipsa om en bra sida för recensioner av Canon SLR & objektiv eftersom den inte bara bedömmer kvalité utan även tar hänsyn till “value”, vilket är minst lika intressant för hobbyfotografen DS
:santa: javisst
Det blir nog bra, när du har fått dina prylar 😀 😀 Då kan du inte skylla på prylarna längre :tongue:
-
@Bjornen 397528 wrote:
Det blex en 400D kit med 18-55 objektiv (skaffar ett större senare) Tjejen provade att ta lite bilder med full automatik och det ser onekligen bra ut. När ni fotar röliga objekt tex vindsurf kör ni med sportläget och serietagning eller kör ni lite mer avancerade inställningar ? Provade serietagning med sportläget när våra katter springer men får inte till någon riktig skärpa. Tips ?
//Björn
Det finns massa tänkbara skäl till att det inte blir skarpt.
Börja med att öppna några av de bilder du tagit och kolla slutartiden. Är den längre än säg 1/320 så är sannolikheten stor att det är rörelseoskärpa (om katterna rör sig hyffsat snabbt).
Är slutartiden längre än så, byt till Av läget, ta största bländaren, och höj sedan ISO tills tiderna börjar bli hyggliga. Får du ändå inte snabba slutartider så behöver du mer ljus, antingen med belysning/sol eller genom att använda ljusstarkare optik (ganska dyrt för det mesta).Titta även om skärpan ligger framför eller bakom katten. Om den gör det, kolla vilken fokuspunkt som är använd. Testa att byta till bara centerpunkten, den är exaktare än de övriga. Autofokusen behöver kontraster, en enfärgad katt i mjukt ljus ger inte autofokusen så mycket att arbeta med… Sen är 18-55 inte blixtrande snabb på autofokus, kan vara så att katterna helt enkelt var för snabba.
Lägger du upp en exempelbild blir det lättare att diagnostisera.Till surffoto gör jag ungefär så här:
Ställer mig så jag får schysst vinkel (inte motljus åtminstånde)
Väljer Av eller M.
Väljer högsta serietagningshastigheten (5fps) och AI Servo fokusering.
Bländar ner ett halvt/ett steg om jag använder teleconverter (hade jag ägt en lite billigare zoom, typ 70–300 hade jag också bländat ner en aning om ljuset räcker till).
Vrider upp ISO tills slutartiden ligger på ungefär 1/1000.
Tar en testbild och kollar histogrammen. Fotar jag RAW, eller om det hårt ljus (soligt) så ser jag till att överexponera så mycket som möjligt utan att bränna ut nått, mer än på sin höjd några enstaka pixlar i vågskumm etc. (Brus/signalförhållandet blir mycket bättre då, JPG kan väl snarast ses som en färdig papperskopia, så då skall exponeringen vara balanserad)
Justerar exponeringskompensation och ISO (om jag fotar Av) eller ändrar slutartid/ISO (om jag kör manuellt). -
Var tvungen att posta in denna : http://www.engadget.com/2007/08/20/canons-powershot-g9-the-dslr-wannabe/
den verkar faktiskt vara så mycket systemkamera en kompaktkamera kan vara. Denna kan man ju faktiskt ha i fickan oxå (om man har en stor sådan) .
Logga in för att svara.