Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen t4 -96 med automatlåda?

• t4 -96 med automatlåda?

Publicerad av joruth på 25 juli, 2004 vid 19:04

Funderar på att köpa en t4 lång -96. Har varit och kollat in en som är ganska sliten men har full servicebok. Den har gått ca 22000 mil och det och rosten gör att den kommer ned i min prisklass. Jag har dock fått varningar om att man inte ska köpa t4 med automatväxel. Ska jag leta upp en manuell istället?

/jonas

rille svarade 20 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • patrikol

Medlem
    25 juli, 2004 vid 19:33

Har själv en T4 med Automatlåda en 94a och det stämmer skaffa aldrig automatlåda för då kommer du aldrig att vilja ha något annat igen det är väldigt vanebildande. T4 drar mycket bensin tyvärr det är ju också det enda som inte är så bra men nog så viktigt! 1,4 i stadstrafik och 1,2 på landsvägen. Automat lådorna drar mer bensin än vanliga lådor men det är inte så mycket med dessa nyare lådor var mer markant med äldre lådor. Detta under förutsättning att du kör väldigt bensinsnålt med din nuvarande manuella låda vilket jag inte tror så många gör och då är det samma förbrukning för automatlådan, automatlådor inbjuder till ett mjukare körsätt.

• mag

Medlem
    26 juli, 2004 vid 10:54

Jag har själv en 96a lång med automat. Det ska helst bytas olja i dem var 6000e mil. Min har gått 12000 så det är dags nu. Tyvärr är lådan förseglad, specialverktyg krävs och oljebytet kan bara göras av auktoriserad verkstad, dvs det kostar 2500-3000kr tyvärr. Så kolla om oljan är bytt för säkerhets skull, minst en eller helst två gånger i ditt fall.

Men det är grymt skönt med automat, jag är helnöjd med min. Och motorerna håller många, många mil. Men det ska bytas olja här med, minst var 2000e mil. Bytas ska också kamrem på vissa modeller(bla min 110hk bensin) efter 12000mil. En sak du också bör kolla då det kostar ca 4000kr att byta och en ny motor om den rasar!
    /Magnus

• basse

Medlem
    26 juli, 2004 vid 11:01

Vi kommer sälja våran Van nu om det är av intresse. Billiga reservdelar och service’ar av trevliga entusiaster i skabbiga garage. Drar mycket bensin men skall du inte köra långa sträckor är den väldigt bra som surf-camping-buss. Går hur långt som hälst bara man byter oljorna. Vi har förvarat all våra utrustning i bilen (utom det som är blött och brädor) hela tiden. Finns säng (som vi snickrat) för 2 pers och 3 snurrisar fram. Lastbilsreggad för 4 pers.

Buss är grymt bra. Vilken som hälst hur som hälst…

• joruth

Medlem
    26 juli, 2004 vid 19:16

Tack för tipsen, kan man kolla om växellådsoljan är bytt på något enkelt sätt (förutom serviceboken)?

/jonas

• mag

Medlem
    26 juli, 2004 vid 20:51

Inte vad jag vet tyvärr. Man kommer knappt åt den alls och den är som sagt förseglad vanligtvis, dvs det finns ingen öppning eller oljesticka som man kan kolla. Det kanske syns på själva förseglingen om den är datummärkt? Jag har inte kollat själv.
    /Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2004 vid 22:27

om växellådan hackar funkar bananer alt sågspån finfint enligt en bilhandlare som jag känner!

• surferic

Medlem
    27 juli, 2004 vid 12:10

Kan bara hålla med partikol och Mag. Har själv en -98 automat. Lyckades nu vid ca 8000 mil efter en hel del pill byta olja själv. Det finns en väldans liten plugg framtill på ovansidan där man med hjälp av en slang och tratt kan fylla olja.

• patrikol

Medlem
    27 juli, 2004 vid 18:02

Tack för tipset skall användas var så säker!

• mag

Medlem
    27 juli, 2004 vid 21:28

Om du ska byta oljan så tänk på att vara rikigt nogrann att fylla på med exakt rätt mängd. Inte för mycket eller för lite. Annars kan du förstöra funktion och låda! Och det är svårt att se hur mycket man fyller på. Märkesverkstaden har tydligen nån specialpryttel att kolla oljemängden med. Jag vågar nog inte byta själv så det får kosta lite extra för mig.
    /Magnus

• rille

Medlem
    13 augusti, 2004 vid 20:23

Köp! Det är ett j-a vevande med spaken i min T4 – 96 2.5 TDi. Vore skönt att slippa faktiskt. Har du tänkt på att det borde vara svårare att vanföra sig på en automatlåda? En ovarsam förare kan ju t ex inte slarva med kopplingen etc.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen t4 -96 med automatlåda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.