Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen T4-problem…

• swe-496

Medlem
    23 mars, 2009 vid 04:16

Har haft den inne på felsökning hos VAG och det är Lamdasonden som spökar..
    När jag skulle hämta bilen så hade de glömt testutrustningen i bilen så jag passade på att köra en felsökning med den själv;) och det var bara den felkoden som dök upp. Den ska in på byte av lamdasond och byte av termostat eftersom jag inte får någon bra värme i kupén, de misstänkte att den inte stänger och öppnar som den ska.
    Vad kostade testkabeln du köpte och kopplar du in den på en laptop eller?

• p-malmkvist

Medlem
    23 mars, 2009 vid 14:59

Bytte precis också lamda på min volvo och nu går den kanon, hade lite ojämn tomgång tidigare och lamdalampan hade börjat lysa..

Ett tips är att du köper biltemas lamdasond=galet mycket billigare än orginal och fungerar perfekt, finns också lamdasond hylsor samt gängreparationssats om du inte har det..

• p-malmkvist

Medlem
    23 mars, 2009 vid 15:01
    kinetic;536502 wrote:
    SWE496: Hur har det gått? Jag fick rätt på min bil iaf..Köpte VAG-Com kabel o läste sedan av felkoderna (som i mit fall var låg tomgång “nähä?”,samt 3 andra “givar fel” pga att jag ryckte olika kablar i test syfte, bla hallgivare fördelare, LMM samt vevaxelläges-givare). Hur som helst så raderade jag alla felkoder för att på så vis ta reda på vilka felkoder som är “bestående”. Gissa om jag blev förvänad när bilen startade normalt med en gång o lade inte upp nya felkoder alls…Har läst av felkoderna med jämna mellanrum men där är tomt o bilen går lika bra som innan. Vad felet var på min bil lär jag aldrig få reda på men jag gick igenom i princip allt som hade med problemet att göra…Så mitt tips är att du skaffar ett VAG-Com interface o börjar i den lätta änden, det borde jag oxå ha gjort istället för att felsöka på “gammaldags vis” genom att byta delar o testa….

Vad var det jag sa:grin: 😀 😉

• kinetic

Medlem
    23 mars, 2009 vid 22:38

SWE496: Kostade 323 kr inkl frakt från http://www.nascom.se . Man kopplar kabeln mellan bilens OBDII kontakt samt laptopens USB (efter att man installerat drivarna samt VAG-Com programvaran) o sedan är det bara att läsa av felkoder mm, praktiskt o billigt när VW tar typ 700 bagare för att läsa av ev felkoder…

P Malmqvist: Vad menar du? Det enda jag gjorde var att radera felkoderna så gick bilen bra! Nåt knas var det, kan mycket väl ha varit nåt med gasspjället som jag rengjorde samt kontrollerade/rengjorde kontaktbanorna till tomgångsregleringen…Vilken av alla min åtgärder (om ens någon!) som löste problemet kommer vi aldrig få reda på*haha*

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen T4-problem…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.