Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › TA brädorna klara.
-
TA brädorna klara.
Publicerad av tomas-borgenhard på 24 januari, 2012 vid 19:20[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=200&pictureid=1251&thumb=1[/IMG] [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=200&pictureid=1253&thumb=1[/IMG] [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=200&pictureid=1253&thumb=1[/IMG] Nu var äntligen våra brädor klara för isen, byggda med nya ideer och gamla erfarenheter. Truckarna går att snabbt justera för olika svängradie beroende på hur den ska användas. Brädorna har plywoodkärna och Epoxi/glasfiberskal. All metall i rostfritt. Nu är det bara test å utvärdering kvar. Blir nog Hornborgasjön eller Ymsen om det blåser i helgen.
Byggare är Anders Karlsson/ Tomas Borgenhard Götene/ Lundsbrunn.tomashh svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Små bilder men ser ut som snygga byggen hoppas dom funkar som ni tänkt .
Har ni byggt egna truckar ? Typ ala hiberena .. -
Såg att bilderna blev i fel format men prova om ni kan se dom i mitt album, kan gå så får ja försöka ändra på det.
Vi har tillverkat allt själva förutom elpoleringen som vi lejde bort. Truckarna är eget tänk men ja tror de påminner en del om Hiberna brädorna men de har ja aldrig sett live. Håller dom lite dolda än för att se om resultatet blir som väntat så kan det bli en fortsättning. -
snyggt ,jag har inte heller studerat hibernas truckar live fast på bilderna http://www.surfzone.se/forum/album.php?albumid=200&pictureid=1254 ser det ut som du har byggt dom som jag skulle tro att dom fungerar ??
har ni räknat/ritat på vad ni kommer att få som svängradie max-min ? -
Thomas – Det var riktiga vrål-åk! Det gick bra att titta på bilderna i Ditt album. Vad jag kan se så är konstruktionen snarlik den Hiberna har vad gäller bågarna som fixerar medarna. Ni har en bult för varje med som gör att dessa kan röra sig orberoende av varandra. De blir därmed följsamma för ojämnheter i isen. Stålkonstruktionen med den plana ytan mot medarna håller samtidigt dem parallella, förusatt att man hittar ett lagom läge när man drar åt bulten (För hårt = meden rör sig inte vilket minskar farten. För löst = meden kan bli lite fladdrig vilket kan minska farten och försämra andra egenskaper.)
Ni får gärna filma och lägga ut när Ni testar brädorna. Om allt fungerar så tror jag att Ni hittat ett bra koncept för både speed och gipp!
-
Ligger mässingschims 0.5 mellaninfästning å medar och dessutom bussningar i hålen. Lite fett mellan håller dom fint på plats utan att det skär mellan ytorna.
Radien är bara uppskattad mellan min-max 12m-40m ca. Bra m nästan ingen svängradie när det går fort då man slipper vobbling.
Har ni något fungerande billigare i riggväg, bom, segel, mast så söker kompisen material.
mitt nr. 0730-989252 -
Beträffande svängradien tror jag att Du har rätt. Det går i alla fall inte att lägga på en gipp i 30 knop med 4-medars och då kan man lika gärna dra ut radien rejält om man nu vill köra riktigt fort. Ni har 12-40 m och nya Hiberna har 8-22 m. Min är från 2009 och jag antar att det är ungefär samma lägen för den. Jag har mest kört på mellanläget vilket bör vara runt 15 m men när det blåser lite klent kan det vara ok även med den korta radien.
Man bör samtidgt var medveten om att det krävs betydligt bättre förhållanden för speed med 4-medars än för Piarate eftersom man inte vill ha några större ojämnheter i isen om det ska gå undan. Idealet är en blank repa på 500-1000 m. Det går ju åt en bra sträcka för att få ned farten innan gippen och missar man lite med den får man lätt backvind. Det vill man inte ha i för hög fart.
-
Sköna jippar 3 min in denna film från WM
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=J0q__XlrzDs&feature=related”]WISSA2011 Price giving ceremony video – YouTube[/ame] -
Nu har första testrepan gjorts och så här ett dygn efter så har ja fortfarande svårt att låta bli å le …
Ett litet filmklipp efter en halvtimmas test kommer här. Lite ringrostig va ja i början å glömt ladda kameran hade ja oxå gjort men lite blev det. tack Claes Handfast som va bakom linsen.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=6ru80k2glb0″]Ice windsurfing TA brädan 1_0001.wmv – YouTube[/ame]Det va snövallar på ca 10 cm så det var svåråkt.
Den va riktigt bra, mjuk utan att bli sladdrig och upp t 25knop stabil och innan ja la av våga ja stå på riktigt gött i gipparna.
Blir nog fortsättning i morgon fm på samma ställe som igår, Fäholmen i nordöstra delen av Hornborgasjön, Varnhem. / tomas -
Idag va det tyngre före på isen. Dålig vind när vi kom vid halvelva. Körde i ett slaskhål och satte knät genom seglet. Efter omriggning å mer vind blev det bättre. Snön var hårdare idag men det gick å köra iallafall. Man känner sig som ett gipproffs. Måste hitta bättre is t nästa helg så ja kan testa speedförmågan i den. Det här ä sköj:-)
-
Brädan såg ju ut att gå bra genom en och annan vall. Gipparna sitter ju. Vad gäller svängradien så såg det på filmsnutten ut som om den var liten. Hade Du den i minsta läget?
-
Nej max i bak och mitt på där fram. Ska göra en justering på bräda nr 2 för mindre svängradie och försöka göra några 360 på relativt slät is och sedan jämföra. Jobbar påt…
-
Ok, det kan ju vara en variant att köra en radie fram och en annan bak, bara det fungerar. Jag har lite svårt att se effekterna av det.
På Hibernan fungerar mittläget bra i mellanvindar och hårda vindar. Wobbling kan komma över 25 knop när man slutar hänga i selen och rätar upp kroppen, samtidigt som man skotar ut för att minska farten inför en gipp. Jag har inte testet läget för max-radie.
Nackdelen med mittläget jämfört med den snävaste radien kan vara följande. Om man kör på en avgränsad och inte särsklit lång sträcka så innebär en större svängradie att man efter gippen har ett sämre utgångsläge på tillbakavägen eftersom man då tvingas höjda något mer än vad man behövt göra med en mindre svängradie. Farten blir då självfallet lägre. Fördelen med mittläget jämfört med den snävare radien är att man i högre vindregister har mer tid på sig i gippen och att man kanske vågar trycka lite mer på läkanten. Utan att ha kollat närmare så tror jag att lämplig fart för en rätt snäv gipp bör ligga åtminstone under 25 och kanske t o m under 20 knop.
Logga in för att svara.