Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Ta höjd?
-
Ta höjd?
Publicerad av neven på 9 september, 2004 vid 07:44Jag undrar om det är någon som har tips på hur man tar höjd så effektivt som möjligt. Vad skall man tänka på? Hur gör man för att tappa så lite höjd som möjligt i vändningarna?
davids svarade 20 år sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Håll kiten i 45 grader och försök att ta precis så mycket
höjd att du inte tappar farten … gör du detta fall av lite
till du får upp farten och ta lite höjd igen osv.Om du vrider till fötterna så att de pekar mer “framåt” så
kommer du att rikta höfterna och resten av kroppen mer framåt
också vilket hjälper en del att ta höjd.
Försök också att hitta ett “riktmärke” en bit bort som du kan
sikta på !/M
Nedan är Martin E som tar “höjd” !
-
Tackar! Ibland i vändningarna tappar jag massor med höjd för att behålla farten. Är det så det skall vara eller finns det något bättre sätt att göra det på? Jo, sån “höjd” kommer jag också att ta snart… är det tänkt…
-
När du väl kan ta höjd bra så kan du göra hur stora svängar som helst i stort sett eftersom att du tar igen den höjden på nolltid. Men vill du inte tappa någon höjd alls i vändningarna är det ju bara att styra draken långsamt över huvudet och sen dra ner den åt andra hållet och börja åka dit istället.
-
det e bar o åk. dom flesta som e ivriga med o höjda så mycket som möjligt slutar med att dom int åk alls typ. ba. liksom.
-
Tack för tipsen! Jag mistänker att jag helt enkelt inte haft tillräckligt med vind för att lyckas hålla höjden. Visst är det roligare att “ba åk” men det är riktigt tråkigt att gå tillbaka…
-
Angående vändningar:
Kanta järnet precis innan du ska vända så att din fart minskar något, vänd draken aggressivt ifrån 45 graders läge, byt snabbt sida (flippa bara över brädan). Då förlorar man inte lika mycket höjd tycker jag
Angående ta höjd:
rätt utrustning! Bräda med liten rocker och ganska snäv (nästan rak) kantlinje är oslagbart! Den ska också vara anpassad för vindförhållandena (>40cm i bredd i lättvind). I lättvind kan man skippa fenorna på toe side, förbättrar höjdtagningen grymt (brädan blir snabbare)!
Drake med högt AR-tal, gör en j__vla skillnad, specielt i lättvind då du kan sina den samtidigt och ändå ta höjd (tror inte detta går med lågt AR?!)
ja det var mina 50 cents…
/Jakob -
Öhhh vad menar du med att skippa fenorna på toeside när det blåser lite? har ju ingen betydelse?!? toeside fenorna är ju ändå inte i kontakt med vattnet när man tar höjd bara när man kör toeside, downwind eller vänder.. Näää det tror jag inte på
-
ja, visst, det låter märkligt.. men jag har aldrig prövat och tänker nog aldrig göra det heller!
-
Svar till:
Öhhh vad menar du med att skippa fenorna på toeside när det blåser lite? har ju ingen betydelse?!? toeside fenorna är ju ändå inte i kontakt med vattnet när man tar höjd bara när man kör toeside, downwind eller vänder.. Näää det tror jag inte på
[/ QUOTE ]
Jag håller fast vid det jag skrev. Visserligen kan jag gå med på att toeside fenorna kommer i kontakt med vattnet även när du kör “vanligt”. Men det är kanten på brädan som gör att du håller greppet och tar höjd!! Fenorna har ingenting med höjdtagningen att göra (de hjälper dig däremot att få grepp i vattnet och gräva ner brädan). Däremot så skapar fenorna motstånd i vattnet och dämpar därmed din fart. Detta kan vara en fördel i hård vind, däremot en nackdel i svag vind då allting handlar om fart i svag vind (både på draken och brädan).
Naturligtvis skulle jag aldrig skriva detta utan att ha testat. Efter olika fenkombinationer 8,6,4 & 2 fenor på olika typer av brädor (hård och lättvindsbrädor) så är min favorit setup 2 fenor i svag-medel vind och 4 i hård vind…
Att bara använda 2 fenor i lättvind GÖR en STOR skillnad, i alla fall på de brädor som jag kör på… Testa! (i vind = 4-7ms) Du kommer inte att bli besviken…jag lovar! -
Humm… jag är skeptisk får prova till våren, nu blir det ingen mer kite för mig på 6 månader, off to Chamonix, so long suckers!!
Logga in för att svara.