Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport ta med prylar reguljärt?

• ta med prylar reguljärt?

Publicerad av peter-andersson på 6 oktober, 2003 vid 19:20

nån som har någon uppfrattning om vad det kan kosta att ta med en bräda, 4 segel master och bommar till caracas? det blir endast ett kolli.

osten svarade 21 år sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Johan!!

Gäst
    6 oktober, 2003 vid 21:54

Jag ska till Chile i januari och håller på och bokar flyg med utrustningen och det verkar ju inte gå.
    Hur gör alla ni som reser reguljärt och tar med er utrustning???

Så här har det gått för mig:
    Började med Iberia för ung 7 veckor sedan. Efter massa krångel fick jag fram att utrustningen skulle kosta runt 8000kr/utrustning tor. Totalpris runt 20000kr.

Provade då med SAS och efter att ha suttit i ett 45min samtal med en kille på bokningen så skulle jag äntligen kunna få ett fast pris för 120usd/utrustning tur och retur. Det var ju helt OK (totalpris under 12000kr) så jag bokade och efter 3 veckor ringde det en snubbe från Arlanda och sa att utrustningen inte kom in i planet.
    Detta verkar ju helt sjukt, problemet var alltså inte att det inte FANNS plats utan att bagageluckan inte var tillräckligt stor för min 260*50*30cm stora utrustning confused.gif.

Jaha, då fick jag prova med Air France och efter en jäkla massa tid så kunde de äntligen ringa tillbaka och säga att utrustningen kostade 61 Euro, skitbra sa jag och bad om papper på det. Men sedan så fick jag ett mail som sa att de har ändrat systemet och att det nu kostar 318kg/kg enkel väg.

Jag har även hört med KLM (totalpriset på KLM skulle ungefär bli 28000sek shocked.gif), SAS Cargo och flera fraktbolag och de tar också sjukt mycket betalt.

Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta för att nu verkar mina valmöjligheter krympa mer och mer.

Det här inlägget kunde egentligen bestå av en mening:

Hur ska man göra för att få med utrustningen på flyget(till rimligt pris)

Enormt tacksam för svar

//Johan

• surfskutt

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 00:17

Jag tog med mig min utrustning ill spanien i sommras, flög med sterling tror jag. Jag betalade 400:- enkel resa och då fick ja ta med hur mkt grejer som helst.
    Dom hade färdiga priser för om man skulle ta med sig , surf utr., cykel, dyk prylar, eller golfklubbor. Fick checka in det som special baggage men det va aldrig nått problem med storleken.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 oktober, 2003 vid 06:47

Lufthansa frankfurt caracas = 120 Euro normal pris enkel vag, brukar inkludera ca 30 kilo utrustning. American airline tar normalt en 200-300 USD men da far man ta med precis hur mycket som helst, allt beroende pa om man lyckas boka in det som Surfing prylar snarare an Wind Surfing prylar. problemet inom Europa brukar vara resan fran tex GBG/Sthlm till ev transit ort for vidare transport. Detsamma galler har i London om man transar fran nagon av de mindre flygplatserna.

Storsta prolemet i Caracas ar annars transferen to Isla Margarita samt eventuella “skatter” for utrustningen… Kan ta en valdig massa tid i ansprak om inte annat, hjalper ju saklart om man talar bra spanska…

• surfmanj

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 09:11

Tja peter. Flyg från Copenhagen till Caracas Via Paris för oss typ 7600:- Air France max 45 kg. tur och retur. malle hittade nått 3 veckor hotel frukost från copenhagen till caracas för 10000:- sedan kostar det ca 200 kr/kg utöver det. Vad säger du om det?

• marra

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 23:17

men hur funkar det då, om man packar sin dubbel/trippelbag med alla sina grejer.. skiter i hur mycket det kommer väga. och sen bokar man ett extrasäte på planet bredvid sig, där man sätter vännen brädan?!
    om vi räknar att vi ska någonstans sista minuten, man kom över billiga flygbiljetter, och hade varit dyrt att ta utrustningen på annat sätt. hade dom accepterat att man gjorde så?

smirk.gif

• marra

Medlem
    14 oktober, 2003 vid 23:18

glömde..

jag tänkte också att man inte bara sätter sin egna utrustning på sätet, utan man tar och tejpar ihop alla kompisarnas grejer som ska iväg till “en enda stor tjock passagerare”

grin.gif

• mag

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 10:47

Undvik att nämna ordet windsurfing när du pratar med bolagen!

Säg att det är surfingbräda istället. Gemene mans uppfattning om en wsbräda är att det är JÄTTEstor, även om det är en liten wsbräda.

Det brukar vara typ kolli 2 x 32 kg över Atlanten men problemet är ofta transferplanen till London etc som är mindre än Atlantplanen, dvs mindre lastluckor mm. Prova att boka från en stor flygplats, t ex Köpenhamn alt Stockholm så går det lättare.
    /Magnus

• surfskutt

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 10:47

haha…får va en välldigt stor person isåfall, typ 280 lång…skulle möjligtvis kunna klassas som säkerhetsrisk för de stackarna som sitter framför och blir knockade av 50kg surfutrustning om planet skulle krasha… grin.gif

• feg

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 11:47

ang. bagage…

Jag snackade precis med SAS som tillsammans med United Airlines når Maui. Jag tog upp frågan hurvida det spelade någon roll vad som var i “paketet”, Surf eller WindSurf, om de hade samma dimensioner. Han hävdade att det visst spelade roll, för United. Reglerna sa att en pax får ta med två kollin a 32 kg och ett handbagage a 8 kg. I detta fick INTE WS-prylarna in/avräknas.
    WS- och S-prylar skall hanteras som övervikt och därefter enligt en klausul.
    Detta innebar att mina stackars grejjer (ca: 260x60x40cm och 30-35kg) enligt listan skulle kosta $179 x 300% = $537 för enkel resa dvs totalt $1074 vilket är mer än biljetten. frown.gif
    Huvudet bara snurrar… crazy.gif

Jag frågade om det var skillnad på landsvägscyckel och MTB bara för att käfta lite. Killen hävdade att det visst var det, “det är ju olika saker”. (HJÄLP! Flygbolagen är lika dåligt pålästa som försäkringsbolagen) mad.gif

Jag ska ringa igen om någon dag och fråga vad det kosta att ta med ett kolli som är ca: 260x60x40cm och väger 30-35kg istället för sitt ordenarie bagage. Frågar dom vad det är ska jag säga “surfprylar” (odefinierat och bra). cool.gif

Lite skoj är det även att jag kollade resa via MrJet.com, fick ett bra pris och bra resedagar. Men när jag ringde och frågade dem om bagaget sa de att jag skulle boka resan och därefter kunde de kolla upp om det var möjligt att ta med sig grejjerna. Ett äkta “moment 22”. “Bara om du bokar resan kan vi tala om för dig om du frår med dig prylarna” men om jag inte får med prylarna vill jag ju inte boka! Ännu roligare blir det om man beaktar att en bokning hos MrJet.com skall följas av en inbetalning samma dag samt att avbokning inte ingår i priset på biljetten. crazy.gif

Snurrigare bransh än flyget verkar vara svår att finna!

Oj vad jag blajjar på… (Vad kan jag avreagera mig på? Jag går och klår upp en arbetskamrat!)

/feg

• osten

Medlem
    15 oktober, 2003 vid 15:13

Hade liknande problem för ett år sedan, jag försökte boka själv men det skulle bli dyrt som hel…. Gick till ticket och bokade charter och ställde krav skriftligt om utrustningen. Tur och retur teneriffa kostade 300 kr för utrustningen. Obs var noga med att det står på biljetten om extra bagage. Max vikt på ett kollo 30 kg och maxlängd 3 meter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport ta med prylar reguljärt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.