Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Ta med sig eller hyra i Kapstaden?
-
Ta med sig eller hyra i Kapstaden?
Publicerad av mexi_ på 30 september, 2005 vid 13:00Fick prisuppgift från BA om brädfrakt och det var 500 kr per kilo! Det verkar helt sjukt. Är det någon som har åkt med BA och fått andra priser eller har någon hyrt utrustning på plats? Hur är det map pris och kvalitet?
mexi_ svarade 17 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
skulle också villja höra om erfarenheter med BA till kapstan. har två alternativ. antingen south african airways för 11000 plus 1200 enkel väg för prylarna eller 8500 med BA men med risk för dyrare prylfrakt.
-
Jag har inte åkt med BA men funderar på att ta nästa resa med dem. Enligt deras hemsida är brädan gratis inom den angivna vikten för bagaget 23 kg.
Vi tänkte dra till Maui och på resor till USA gäller 2×32 kg som bagage.Kolla länk http://www.britishairways.com/travel/bagchk/public/en_gb för vikter bagage och http://www.britishairways.com/travel/bagsport/public/en_gb för regler gällande sport utrustning. Under Windsurfers står bl.a att man får ta med sig ett bagage som är max 3 m inom den tillåtna bagage vikten. Över detta gäller priser per kilo för övervikt.
23 kg räcker knappast till windsurfing. Kan då vara bättre att åka med KLM eller LH som tar 200 Euro för windsurfing bagage enkel resa. 2004 tillät de 50 kg i det paketet och jag tror att max längden var 3 m. -
Ett minimalkit går att få med om det verkligen är 23 kilo som maxvikt. Bräda + boardbag= ca 10 kilo om bagen är lätt. Segel=5 kg, mast=2 kg, bom=5 kg. Blir ca 23 kg. Mastfötter, fenor, förlängare, kläder etc. i handbagaget.
Fast är det 32 som är maxvikten (vanligt eftersom EU-regler säger att personalen inte ska behöva lyfta mer än 32 kilo) så får man ju med 2-3 segel till med den bagagevikten.
Sen är reguljärflyg ofta dyrare än charterflyg vad gäller framkten, eftersom reguljärflygen tjänar grova pengar på att flygfrakta annat gods, och ju mer bagage passagerarna har, desto mindre gods får det plats i planet. Finns det inget charterbolag som har resor till kapstaden? Man måste inte köpa mer än flygstolen.
För övrigt har både Boards och Windsurf nyligen haft varsin lång artikel om hur man fraktar surfprylar med flyg, vilka smarta saker man kan göra och vad som händer när skiten träffar fläkten.
-
frågan är… vem fan vill ha med sej ett segel och en bräda för tre månaders seriös surfing?
-
jaja, jag påpekade bara att det går.
Fast om man fortfarande antar att facket stoppar alla paket över 32 kilo så blir det 9 kilo övervikt=4500. Kostade resan i sig 8500 så blir det alternativet 800 spänn dyrare än det andra. Med en fot under prylarna kanske det blir billigare om du har tur. Fick man ta med sig mer än 32 kilo med det andra alternativet så är det bättre oavsett om du har helium i brädorna och sjunger serenad för incheckningstanten och så vidare…
-
Kanon, Tack!
Tyckte att jag kollade runt på Ba’s sida, men sitter ju på jobbet så det blir lite stökigt med websurfingen…….Jag åker reguljärt och betalar 6800:-, har med mig kidsen så brädan kanske får rum inom de 5*23 kg som vi får ta med oss. Jag menar hur mycket kläder behöver de ha egentligen…..:-) Har titta lite på att hyra och Cape sport tar lite drygt 3000:- för tre veckor, då tror jag att en uppsättning ingår. SA-windsurf tar $510 för två veckor, men då ingår tre segel så jag tror att man kan resa runt lite mer. Någon som har koll på hyra av prylar???? -
Jamen, 5*23 kilo, då blir det ju minst en bräda och en helt binge segel. Om två av er tar varsin bräda i bag så tar övriga tre en komplett rigg eller 2 segel var, och så har ni ändå runt 5*10 kilo kvar till kläder. Sen har ni såklart handbagage, och så är väl kläder billigt i kapstaden.
Så! Klart!
-
Jag åkte med BA till Perth förra vintern och var där en månad. De har samma bagageregler, max 23 kg, över hela världen förutom om man passerar USA på vägen. Det kan finnas begränsningar i storlek på vissa avgångar pga att de kör med för små plan till London.
Jag hade med mig en bräda, 2 segel (5.0 och 4.1), 1 mast. Allt packat i en boardbag och det vägde in på 23 kg => ingen extra avgift. Hade kläder i handbagaget. Funkade bra med så strippad utrustning eftersom när det blåste så var det nästan alltid 5.0 segling. Hade 18 seglingsdagar utav 28 möjliga.
Vet dock inte hur det är i SA med vindsäkerhet om det funkar med lika lite utrustning.Angående BA måste jag varna för deras hantering av skrymmande bagage. På vägen ner blev brädan försenad 5 dagar och var dessutom skadad. På vägen hem blev den försenad 1 dag. Efter en del ilskna brev här hemma fick jag ersättning för extra kostnader. Har tidigare fått skidor försenade när jag åkt med BA. Tror att problemet är på Heathrow. Hörde av flera engelsmän att de också hade haft problem.
Jag kommer knappast att välja BA igen, även om de råkar ha lägre priser. -
Det är ett tips. Mellanlanda ALDRIG på Heathrow om du inte vill få strul med bagaget, särskilt om du lämnat in något i specialincheckning eller liknande (typ surfprylar).
Detta VET typ alla som reser mycket, jag glömde det helt när jag bokade resa till Portugal för tre-fyra år sedan och stod mycket riktigt helt utan bagage vid framkomsten…
-
Ok, tack!
Det lutar åt att hyra, tror att jag får ut mest av dagarna med rätt utrustning, samt att jag slipper en massa strul. Skillnaden i pris verkar marginell eftersom jag inte kommer att klara 23kg’s gränsen åt båda hållen. Tyvärr(!) kommer vi att mellanlanda på Heathrow så det blir spännande att se hur resten av bagaget levereras………. -
Hur blev det med flyget hem från Sydafrika med BA? Är de alltid hårda med att kolla övervikt, och tar betalt för det, eller är det chans att man kan ta med sig lite över de tillåtna 23 kg hem?
-
Har åkt med BA 2 gånger.
Har inte betalt nåt för extrabagage från Arlanda.
Beror på vem som står bakom disken .
Har packat 1 vågbräda 2 master 1 bom 3 segel + div tillbehör. -
Nu blev det riktigt lyckat att hyra förra året så jag gör det igen.
Fixade en biljett för 6500:- i år och det kostar c:a 3000 att hyra prylar för tre veckor (ta med från butiken, segla vart jag ville).Sist fick jag en rrd -06 och 4 NP-segel 04/05, våtdräkt och sele, fenor, mejslarm skruvar, det var inga problem att komma in och byta saker under tiden heller. För mig innbar det att jag skapp en hel del släpande (3 barn räcker tillräckligt….) samt att jag hade nästan nya (brädan var ouppackad….) prylar som var anpassade för SA (3.9, 4.4, 4.7, 5.2 och vågbräda) mitt minsta segel förra året hemma var 5.0…..
-
mexi_ wrote:Nu blev det riktigt lyckat att hyra förra året så jag gör det igen.
Fixade en biljett för 6500:- i år och det kostar c:a 3000 att hyra prylar för tre veckor (ta med från butiken, segla vart jag ville).Sist fick jag en rrd -06 och 4 NP-segel 04/05, våtdräkt och sele, fenor, mejslarm skruvar, det var inga problem att komma in och byta saker under tiden heller. För mig innbar det att jag skapp en hel del släpande (3 barn räcker tillräckligt….) samt att jag hade nästan nya (brädan var ouppackad….) prylar som var anpassade för SA (3.9, 4.4, 4.7, 5.2 och vågbräda) mitt minsta segel förra året hemma var 5.0…..
Förlåt att man är lite trög – men var hyrde du de där shyssta prylarna du snackar om? Skall själv ner med hustru och två småbarn (inte lika hardcore som du som har tre barn:wink: ) När skulle du ner, vi är nere januari och bor i ett hus på Sunset Beach – hoppas på mycket vind och vågor.
-
Jag hyrde av cabrinha kites som ligger i table view, du kan maila [grant@cabrinha.co.za] och kolla med honom.
Logga in för att svara.