Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tabell på vindstyrka – kitestorlek?

• sourra

Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:53

Det där beror mycket på vilken bräda du har, vilken typ av kite du har, hur långa linor du använder, hur duktig du är osv, men mellan tummen och pekfingret bör en kite på 13-14m räcka för att du ska komma igång kring 6 m/s. Sen kanske du kan hålla den till ca 10 m/s och då kan du kliva på nåt som är ca 9-10m som du kan köra upp till ca 15 m/s, sen får du gå ned på 7 eller 6m. Men alltså det här väldigt generellt. Vore jag i dina skor hade jag köpt nåt i stil med 14-10-7, 13-9-6 etc.

• milkman

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 14:46

Håller med.. stora 14-13m, lilla 9-8m

• sourra

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 15:23

Nu utgick jag från att man vill vara bekvämt riggad över hela registret därav 3 kites. Fast ska man ha heeela registret kommer det visserligen in en 4.5-3 längst ned. Hur som helst, jag håller med om ovanstående, ska man gå på två och täcka brett så är det motsvarande 14-9, 13-8 etc. om gäller. Detta gäller dock endast kites med ok vind range.

• leif-gwee

Medlem
    25 oktober, 2009 vid 18:57

Ja brukar börja med den största kiten, blåser jag iväg okontrollerat och slår mig halvt fördärvad så är det dags att fega ner sig

• viktorfransson

Medlem
    3 februari, 2010 vid 21:00

låter fin de

• maackaan

Medlem
    19 april, 2010 vid 18:47
    Leif Gwee;585222 wrote:
    Ja brukar börja med den största kiten, blåser jag iväg okontrollerat och slår mig halvt fördärvad så är det dags att fega ner sig

Haha idiotiskt? Kolla bara vad alla andra kör med, inte så jättekul att köra riktigt överriggad hela tiden eller?

• skotten

Medlem
    21 april, 2010 vid 13:50

power e naaajs : ) two kites, 9m and a 12m

• somethinyellow

Medlem
    26 maj, 2010 vid 20:09

Jag som nybörjare har också letat efter någon sorts skala över kitestorlek/vindstyrka. Hittade denna som jag tycker stämmer överens ganska bra med vad jag hört folk säga och sett dom köra.

http://gallery.kiteforum.com/gallery/view_photo.php?set_albumName=albuq10&id=Description_E

Såklart beror det väll mycket på hur mycket man väger och duktig man är.
    Ni erfarna kitare kan väll tycka till lite. Är det något att lita på?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tabell på vindstyrka – kitestorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.