Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tablas -04 några prototyper + Brazil bilder!

• chrille

Medlem
    19 december, 2003 vid 13:10

Knäckgarantin gäller under en rimlig livstid för en kitebräda. Livstiden bestäms av mig, men är minst ett år från inköpsdatum.

Om jag får in en knäckt bräda kommer jag att värdera från fall till fall vem som kört på brädan, hur mycket den använts och under vilka förhållanden den använts.

Ännu har ingen knäckt en Tablas…

/Chrille

• virre_bu

Medlem
    19 december, 2003 vid 13:30

Bygger du brädorna med kärlek?
    Är det de hemliga knepet för att dom inte ska knäckas så lätt…

• chrille

Medlem
    19 december, 2003 vid 13:35

Loads of löööv!

• anonym-anvandare

Medlem
    20 december, 2003 vid 17:39

är inte det väldigt mycket rocker? hur snabba är de och hur raka är de i outlinen?

peter

• stellan

Medlem
    20 december, 2003 vid 18:17

Nej inget har väl knäckt dig…

• wind_freak

Medlem
    20 december, 2003 vid 19:47

hur nybörjar vänlig är den har nu en 220 deraktional och har inte kört så mycket efter som jag var uppbokad för annat i sommras.

Hur stor tror du att en nybörjar klump på 87 kg??

• chrille

Medlem
    20 december, 2003 vid 20:47

Nej, det är inte väldigt mycket rocker. De flesta produktionsbrädor ligger på 40-45 mm. Har byggt brädor med betydligt planare rocker, typ 20 mm, men det finns ingen direkt fördel. Brädorna blir riktigt snabba ändå och blir mycket mer lättkörda med lite mer rocker, samt ger bättre kontroll av kantgreppet eftersom du kan kontrollera hur myckte brädan ska sladda. Brädor med extremt platt rocker greppar max eller släpper helt = FETKRASCH!!

Outlinen är olika för alla modeller, men gemensamt är att den något rakare i mitten och rundar av en aning i nos/bak.

Har testat ett 30-tal olika bottenkurvor och outlines innan jag byggde de här brädorna, så det är väl beprövade former…

… och de fungerar väldigt bra!

Chrille

• chrille

Medlem
    20 december, 2003 vid 21:02

130×38 är relativt nybörjarvänlig, fast den är rätt mycket mindre än en directional 220. Vet inte vilken nivå du ligger på, men kan du köra och ta höjd och så tror jag inte att det är några problem att gå ner till 130.

Chrille

• anonym-anvandare

Medlem
    22 december, 2003 vid 06:54

ok låter som du tänkt en hel del på det här. men en rak outline ger väl en snabbare bräda också?

vad tycker du om konkav botten då? har du byggt sådana själv eller provat några?

peter

• anonym-anvandare

Medlem
    22 december, 2003 vid 08:45

Man kan inte direkt säga att en rak outline ger en snabbare bräda. Däremot får man känslan av att brädan går på räls, dvs den låser sig i en riktning, vilket ger lite bättre stabilitet i höga farter. Dock svänger den mycket sämre än en bräda med lite kurvigare outline.

Bredden i nos och bak är också avgörande för hur brädan ska uppföra sig. Smalare bak ger bättre skär genom choppigt vatten och därmed kan du köra snabbare. Tyvärr förlorar du brädans pop när du gör baken smalare.

Brädans planingsyta inverkar också på hastigheten. Stor yta ger högre friktion och lägre toppfart. Brädor med liten area går därför snabbare.

Den optimala brädan är en avvägning mellan alla inverkande faktorer: tillräckligt snabb, bra kontroll, bra grepp, sjyssst pop, svänger bra för att rida vågor…

Självklart är den optimala brödan olika för olika åkare och det är väl därför custombrädor är så populära, eftersom du kan få brädan anpassad efter dina egna önskemål.

Har byggt några konkava brädor, är inte helt övertygad om att det är rätt. Det sägs att de har bättre grepp än plana brädor, men jag tyckte att det var rätt marginellt. Just nu ser jag inga direkta fördelar med det, men kommer nog testa det på några brädor till. Kanske är bra för vågridningsbrädor, typ mutanter, och i kombination med mer rocker?

Chrille

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tablas -04 några prototyper + Brazil bilder!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.