Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Tablas boardnews från Brasilien
-
Svar till:
p-tex är ju sånt man har på *undersidan* av skidorna!? knappast stryktåligt…(?)
[/ QUOTE ]
det e ju flera kiteboard tillverkare som kört med det i några år (LiquidForce, OceanRodeo med flera)
och jag har inte hört nått dåligt om det!Får du sen en fet repa så går det ju laga själv enkelt med en limpistol!
Det e ju ganska kul för OceanRodeo skrev ju redan för 3 år sedan att ”some day all kiteboards will be built this way” och det e ju bara att erkänna att dom fick rätt
-
ok, jag missupfattade och trodde att vi snackade om ett toppskiktslaminat. Det verkade konstigt att ha en hela brädan täckt i p-tex… Jag har sett att LF använder p-tex på glidytan och det verkar väl rimligt. Det gäller bara att valla rätt innan man drar ut så att brädan inte suger fast
överlag så är jag förvånad över att man inte har tagit mer lärdom av skid/snowboardindustrin än… dom har ju trots allt hållit på ett tag och har lite koll på flex och hållbarhet etc….
-
men sen väger ju en snowboard elelr ett par skidor rätt mycket också
-
Svar till:
ok, jag missupfattade och trodde att vi snackade om ett toppskiktslaminat. Det verkade konstigt att ha en hela brädan täckt i p-tex… Jag har sett att LF använder p-tex på glidytan och det verkar väl rimligt. Det gäller bara att valla rätt innan man drar ut så att brädan inte suger fast
överlag så är jag förvånad över att man inte har tagit mer lärdom av skid/snowboardindustrin än… dom har ju trots allt hållit på ett tag och har lite koll på flex och hållbarhet etc….
[/ QUOTE ]
Det e ju det en del har!
OceanRodeo byggde sina kiteboards efter ”snowboard principen” för över tre år sedan…Fast det råder ju delade meningar om allt från snowboardbyggande passar bra på kiteboards…
En snowboard är ju mjuk och flexig över hela brädan men, enligt mig…, så ska en kiteboard vara ganska styv på mitten mellan padsen fast flexigare utåt tipparna!
Men smaken e som baken ju…
-
Svar till:
men sen väger ju en snowboard elelr ett par skidor rätt mycket också
[/ QUOTE ]
plasten e lättare än formica…
Som Chrille skrev så är det inga problem att göra brädan en bit under 2kg med plastbelag och det e ju i alla fall lättare än produktionsbrädorna…
Dessutom håller en sån bräda betydligt längre/bättre eftersom att plasten skyddar kolfibern mot slag(kolfiber e extremt ömtåligt mot just slag…)
-
Svar till:
En snowboard är ju mjuk och flexig över hela brädan men, enligt mig…, så ska en kiteboard vara ganska styv på mitten mellan padsen fast flexigare utåt tipparna!
[/ QUOTE ]
Klart att man vill ha variabelt flex, och det är just det jag menar att man borde ha stor koll på innom skidindustrin. Att snowboards skulle ha jämnt flex över hela brädan låter orimligt, men jag är inte brädåkare så jag skall inte säga nått, men skidor använder definitivt variabelt flex. Annars blir det svårt att få till en jämn krökning över hela skidan i en sväng så att hela skidan går genom samma spår. Den är ju t.ex. inte lika lång framför som bakom bindningen.. Därför är den dessutom betydligt tjockare under bindningen än på tips och tails.
Att konstruera en skida som har rätt flex överallt och dessutom håller borde inte vara helt olikt att konstruera en kiteboard…
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
Klart att man vill ha variabelt flex, och det är just det jag menar att man borde ha stor koll på innom skidindustrin. Att snowboards skulle ha jämnt flex över hela brädan låter orimligt, men jag är inte brädåkare så jag skall inte säga nått, men skidor använder definitivt variabelt flex. Annars blir det svårt att få till en jämn krökning över hela skidan i en sväng så att hela skidan går genom samma spår. Den är ju t.ex. inte lika lång framför som bakom bindningen.. Därför är den dessutom betydligt tjockare under bindningen än på tips och tails.
Att konstruera en skida som har rätt flex överallt och dessutom håller borde inte vara helt olikt att konstruera en kiteboard…
[/ QUOTE ]
En snowboard har ju variabelt flex så klart…
men en kiteboard ska vara stummare på mitten! -
jag tänkte mest påa tt det kanske därför man inte tänkt efter så noga och kommit fram till att man kan använda plasten iom att brädor o skidor väger.. hängde du me.. haha 😛
-
Ojoj, nu får vi nog reda ut några saker:
-Jag använder inte UHMWPE utan PBT som är en mindre fet plast = bättre vidhäftning. Faktum är att det går att få extremt bra vidhäftning med denna plast.
-Att snowboards och skidor är tyngre än kitebrädor beror främst på att de har träkärna istället för skumkärna och inte på vilket top sheet som används.
-Att snowboards är betydligt flexigare än kitebrädor beror dels på att de är genomgående tunnare och dels på att de är längre. Flexet går att kontrollera genom att välje en lämplig tjocklek för mitten på brädan och en för tipparna. Att placera väven på ett smart sätt kan också hjälpa till att uppnå olika typer av flex.
Dessutom är snowboards plana på ovansidan medan kitebrädor oftast är välvda, vilket ger högre styvhet.-Att man använder ”snowboardkonstruktion” betyder inte att kitebrädorna är byggda exakt som en snowboard. Man har använt CAP-konceptet med skyddande kantlister och top sheets utanpå laminatet. Sen går det självklart att variera konstruktionen på många sätt för att den skall passa för kitebrädor.
-Top sheet materialet är till främst för att skydda de känsliga glas eller kolfiberna och epoxin som utgöt styrkan i laminatet, dels mot uv-strålning men även mot slag och nötning. Top sheetet är inte i sig speciellt starkt men men när dat limmas fast på ett epoxi-glasfiberlaminat utgör det är mycket bra skydd, betydligt bättre än vanlig lack som används på de flesta custombrädor. De skyddande kanterna runt brädan skyddar också bra mot slag och stötar.
-Jag har aldrig dissat konkav men jag tycker inte att det gör sån extremt stor skilnad som vissa påstår.
-Priset på PBT top sheet är ungefär samma som priset på formica, så priset på brädorna förblir detsamma.
-För den som inte vet så kostar en Tablas för närvarande 5995kr komplett. För ett custom digitaltryck tillkommer tryckkostnaden (under förhandling men ca 3-400kr)
-
Kommer hem i slutet av december och sätter igång med brädbyggandet då.
Logga in för att svara.