Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tabou 115 + 8.0 MS Pursuit ?
-
Tabou 115 + 8.0 MS Pursuit ?
Publicerad av mwp på 18 april, 2009 vid 11:31Hej är det någon som har testat denna kombo. Jag en Tabou rocket 64 (bredd 64 volym 115)
Enligt Tabou själva så ska den ta en 8.0.Men enligt tester i tidingar så är en 7.5 max till denna brädan.Frågade även Getwet förra året i Fituna han trodde att det skulle funka bara jag köpte till en 40 fena.Så det är väl bara att testa men jag frågar ändå då man väntar på att fituna ska gå av. Annars brukar jag segla denna bräda med en 6.4 som jag tycker är en bra kombo.
/Mwpmwp svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Hur mycket väger du?
Jag väger 80 och har kört 7.2 (RS:S) på min 105-liters Tabou Rocket 61.
Det har fungerat utan problem. Tror jag kört med en så liten fena som 34 då t o m. Kan ha vart 36-38 cm kommer inte ihåg riktigt. Minnet har sinat bort under vintern.Kör på din 115 och 8.0, det kommer att gå jättebra. Prova med olika fenor.
-
Jag har inte kört den brädan, men är rätt så säker på attdetkommer att funka.Som sgt, komplettera med en lite större fena bara.
Jag kör oftast 7,8 Stealth till min 65 cm bräda (Naish SP110) och det funkar superbra.
-
Kan man gå upp till 42 fena den här ska finnas på Bromma skidsport.http://www.mauifin.com/fin_info.php?id=9
-
Nu vet jag inte hur bred den är i häcken, Tabou´n. Jag har kört 41 cm till min SP 110 som störst, men kör hellre 38 eller 36 på den….en gissning är att 42 blir onödigt stort, tror inte at du ska gå över 40 cm på den….men som sagt har aldrig kört brädan så jag är inte säker
-
MWP;541313 wrote:Ok tack 36 har jag redan då får det bli en 38-40.
har du 36 så tycker jag du ska satsa på 40
-
Jag kör Vapor 8.2 på en manta som e 68bred och 100liter, det funkar fint. 40fena är ok till detta.
-
MWP;541313 wrote:Ok tack 36 har jag redan då får det bli en 38-40.
Fenlängd beror ju lite på fenans karaktör och ytans storlek. En smal relativt mjuk fena som exempelvis tekkno t-zone skulle jag kört 42-44.
En styvare och bredare fena i G-10 som exempelvis tekkno freerace skulle jag kört 40. Kolfiberfena som select S-ride 38-40.Mvh
Bicless
-
Kör själv 35 cm sl7 på min AHD sl1 95l 61cm bred till 7.8, fungerar kanon för slalom och lättvindspeed men en 33cm fungerar bäst för ren speed.. Till dig är en 37 cm sl7 garanterat bra, du kan prova min 35:a på fituna om du är osäker..
-
Kör 8,5 på 108 hawk, det funkar hyffsat med orginalfenan (36?) men med en weed 30 funkae det finfint. Fick för mig att ett fentryck längre bak funkar bättre med större segel!? (eller har jag fel?)
-
stoorfaen;541690 wrote:Kör 8,5 på 108 hawk, det funkar hyffsat med orginalfenan (36?) men med en weed 30 funkae det finfint. Fick för mig att ett fentryck längre bak funkar bättre med större segel!? (eller har jag fel?)
Det är nog mest för att weed-fenan helt enkelt har större yta än orginalfenan. Lägg orginalfenan på weed-fenan och beskåda skillnaden. En härlig surfvardagsupplevelse.
36 fenan i Hawk låter liten för 8.5. Du kan nog lugnt gå upp mot, och över, 40. Du lär kunna ta rätt mycket bättre höjd, plana tidigare och inte tappa mycket i toppfart. Personligen tror jag dock att man inte vinner mycket med att köra 8.5 jämfört med typ 7.8 på en Hawk 108, även om det som sagt kan funka fint.
-
Så nu har man testat . Och det var inga problem med 40 fena. Det gick knackit i början för att man hade dödat seglet med för mycket uthal. Men när man släppte på uthalet fick man drag. Lite sent dock för man hade tröttat ut sig med att guppa omkring.
Tack för alla tips som fick en att testa combon.
Mwp
Logga in för att svara.