Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tack Konfen!

• stewen

Medlem
    20 september, 2005 vid 21:34

Svar till:

Brukar man inte surfa i solljus? Hänger man ut seglet i 15 minuter gör att det blir i princip torrt, och det utsätts väl inte för så mycket mer sol!?

Om seglet möglar beror mer på inomhusklimatet skulle jag gissa. Jag tror hursomhelst inte att polyester tar så mycket skada av möglet, men det ser inte snyggt ut.

[/ QUOTE ]

Tror inte att det ens är 35% av mina surf per år som görs i solljus….
    Sen tror jag att det är värre att lägga ett segel direkt i solen och torka så det blir varmt och får konstant ljus på sig än att segla med det i solljus när det rör sig och blir hela tiden avkylt av vattnet…

Jag brukar ställa mina upp i badkaret eller utomhus i skuggan för att få rinna av sig över en natt… då blir dom tillräckligt torra.

• stewen

Medlem
    20 september, 2005 vid 21:38

Svar till:

Jag har flera gånger fått skippa en bra seglingsdag för att en fuktig mastficka har blivit en isklump och vägrar låta sig rullas ut, än mindre få en mast i sig. Samma sak med fotstroppar, är de stenhårda isklumpar blir det ingen segling.

[/ QUOTE ]

Låter kallt att surfa i minusgrader(?)… Men det är väl bara att lägga grejerna i vattnet en stund så det tinar upp..

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 00:11

Det är rätt sällan jag seglar i minusgrader. Däremot har jag seglat en hel del när det varit minusgrader på nätterna och då fryser grejorna.

Till saken hör väl att man inte vill blöta ner grejorna innan man börjar rigga, det gäller att hushålla med kroppsvärmen innan man fått på sig dräkten.

• jester

Medlem
    21 september, 2005 vid 05:48

Ta på dig dräkten först, då?

• anonym-anvandare

Medlem
    21 september, 2005 vid 08:51

Svar till:

Tror inte att det ens är 35% av mina surf per år som görs i solljus….
    Sen tror jag att det är värre att lägga ett segel direkt i solen och torka så det blir varmt och får konstant ljus på sig än att segla med det i solljus när det rör sig och blir hela tiden avkylt av vattnet…

[/ QUOTE ]

Det är inte värmen som gör det det är uv-strålningen och det spelar ingen roll om det är soligt eller inte då uv-strålningen går näst intill obehindrat igenom molnen. Vatten har dock ett visst skydd men du måste ha minst 1/2m vatten för att det ska skydda bra..
    UV-strålning skjuter helt enkelt sönder polymerbindingarna med resultat att plasten blir spröd.
    Sen kan plast åldras och kristaliseras det är det som händer när den börjar bli vit och detta finns det i regel inget bot på förutom kyla. Värme gör att en plast åldras fortare. Oj nu motsade jag mig själv… Värme har betydelse..

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 20:43

Svar till:

Ta på dig dräkten först, då?

[/ QUOTE ]

Visst, det kanske funkar, men jag lär nog i alla fall rigga med bara fingrar, så jag tror ändå mysigaste alternativet är att rigga ett segel som torkat hemma och fortfarande är lite varmt.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tack Konfen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.