-
Tacksam för hjälp och tips med en bångstyrig kite.
Tja,
kort version:
Jag har hört en siffra att man behöver 700m fri vind? Är det ett absolut måste? Är det något felriggat eller ska kiten få mer kraft om jag släpper ut bommen ifrån mig?Lång version:
Jag gick en heldags kitekurs på frusen sjö 2006, köpte en 2004 C-kite (Monkey kite 11m) Som jag kört lite med vintertid hemma på sjön. Den upplevdes lite trög mot kursens ozone foil kites.Därav tänkte jag byta kite men det blev liggande på is till nu.
I höstas köpte jag en liten trainer kite för ringrosta av mig och smått introducera detta för flickvännen och vi både var väldigt exalterade.
Vi fick en vecka med skridsko is då vi tog några svängar med trainerkiten + skridskor. Det fungerar bra och jag tycker att jag har kontroll.
Jag skaffade mig en 2011 f-one Volt som ska vara snäll mot nybörjare så jag kan utvecklas – tänkte jag. Nu kom snön och dessutom två dagar med vind och vi tog skotern ut till mitten av sjön för att testa. Jag riggade kiten, tog på mig snowboarden och kom iväg ganska bra. Men kiten tappar kraft varje gång jag drar bommen mot mig och släpper jag ut den på helt raka armar så får den enorm kraft och lyfter mig. Kraschade flera gånger av förvåning. Eftersom det kommit 50 cm snö så borras man ner rejält i krascherna och jag orkade helt enkelt inte köra så länge i kylan, med all snö över mig.
Lite förbryllad kollade jag instruktioner och riggning och jag tror allt är korrekt. Såg över systemet för mer och mindre power och tog tillfället i akt att testa idag igen. Men osäkerheten igår fick mig att börja längre upp i vind och därmed närmare skogskanten. Kiten flög väldigt ostabild trots fin vind så jag antar att vind över träd är avgörande känsligt? Jag har hört en siffra att man behöver 700m fri vind? Är det kanske ett absolut måste? Är det något felriggat eller ska kiten få mer kraft om jag släpper ut bommen ifrån mig? Jag blev lite rädd för att prova släppa baren helt och låta den dala ner – som jag vill tro att kiten ska göra. eftersom det kändes som den agerade tvärtom. Idag känner jag mig lite uppgiven, jag trodde att denna kite skulle vara mer lättflygen, jag trodde att jag hade koll. Tjejen är lite avskräckt efter att ha puttrat efter mig på skotern och sett mig som ett ankare under snön. (All snö – Vilket inte gör saken lättare, 50 cm puder, men det skulle ju vara grymt härligt om man fick till det och kunde susa fram ovanpå)
Vindriktingen jag testat i nu har jag aldrig kört min gamla kite i. Kan det vara byig vind som gör den svårflugen?Jag har kollat youtube igen. Sett över grejerna och kliar mig i huvudet.
några tips?
Logga in för att svara.