Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Takbox eller inte?

• Takbox eller inte?

Publicerad av mawione på 14 oktober, 2004 vid 12:11

Någon som brukar ha surfprylar i taxbox?
    Segel, master o bom kanske man får in?
    Nu har jag allt i min 945 från vår till höst. Det fungerar bra, men svårt att åka fler än 3 i bilen och lite gnäll från tjejen.
    Sedan har min 945 passerat 24 tusen mil, så förr eller senare blir jag tvungen o byta. Då kanske det blir en något mindre bil. Så jag funderar om man skulle använda takbox.
    Risk för inbrott? Någon annan nackdel?
    Jag har i och för sig haft inbrott 2 ggr i bilen utan att dom rört surfgrejerna.
    /Magnus

anders-s svarade 20 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • ola-h

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 12:22

Jag har haft segel, bommar och master liggandes i min takbox i åtskilliga tusen timmar utan inbrott. Risken torde vara rätt liten att någon bryter sig in i din box för att just sno surfprylar, i alla fall “hemma i stan”.

Skidbox för segel mm är mycket smidigt, men nackdelen är förståss att bensinförbrukningen blir lite högre, men har man ändå brädor på taket så är nog skillnaden minimal.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 12:29

Bra fråga!
    Jag undrar även om det finns takbox där masterna får plats(i)

• boman

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 12:33

…passerat 24 tusen mil och byta? du menar väl att den just är inkörd, du kör ju 70 tusen mil om du sköter om den wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 12:51

Svar till:

Takbox eller inte?

[/ QUOTE ]

JA!!!, har nog skrivigt konfens längsta tråd ang surfbox wink.gif
    Tråden ligger numer i konfens Arkiv (i Forumlistan ovan),
    håller fortfarande på med boxen smirk.gif

Som sagt, försök att få tag på en Box som rymmer segel Bom/ar men framför alla MASTER!, En 60 cm Box med brädorna bredvid är nog det smidigaste & enklaste….

Svar till:

Jag har haft segel, bommar och master liggandes i min takbox

[/ QUOTE ]

Ola verkar ha kläm på måtten wink.gif

• drakglenn

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 12:56

å där loggade jag in tongue.gif wink.gif

//Glenn

• mag

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 12:58

Ola har väl ingen mast längre än 400 och då passar väl samtliga skidboxar, breda som smala.

Takbox är kanonbra! Innan jag köpte bussen så körde jag med en ca 50-60cm bred fast jag hade endast segel i den. Masten spändes bredvis (430) och bommen ovanpå. Ska du ha bom i så får du kanske titta på en bredare variant om du inte bara har en smal vågbom.
    /Magnus

• adde

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 06:08

Jag kör med en tulebox som är ca 50 bred (eller smal). Den rymmer 5-6 segel och man kan få ned 400cm master samt smala (typ chinook våg-)bommar. Ovansidan på boxen är skålformad så jag har satt fästen på sidan och spänner fast mastbagen ovanpå.

Vad jag vet finns det inga standardboxar som rymmer 460 eller 430 master, möjligtvis kan man klämma ned dem på diagonalen på en riktigt bred box. Det finns ju också specialboxar bla en bred box med ett takräcke på! Man har brädorna på boxen.

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 06:32

Ingen som har en Quiverrack? Sett annonser i Boards mfl.

• mattap

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 06:50

är det svårt att ta en vanlig taxbox och sticka sticksågen i ena hörnet på kortsidan och såga upp ett runt hål. Sen borde man väl kunna “limma” på ett PVC rör som sticker ut en bit frammåt! På så sätt får man in masterna??

Ge mig feedback, kan man limma ihop en glasfiber takbox med plast PVC?

/Mats

• charlieb

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 07:51

Skaffa en box. Tänk på en bredare box där du kan lägga 430 masterna lite snett så får du in dem också. Jag har nu en buss men använder boxen till blöta segel och dräkter m.m. Det om något borde kanske få tösen din att bli lite glad åt att slippa odören om det inte är så att dina blöta saker doftar rosor. Sätt den breda boxen så långt ut på kanten så den ligger i höjd med sidobackspegeln så får du plats med brädan på taket när du så önskar.

CharlieB

• oaxen

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 07:59

Jag har monterat takräcke på min stora takbox(90 cm). Boxen rymmer 5 segel, 4 bommar, våtdräkter, hängesele, skor, surfväskan med fenor och förlängare etc. Takräcket på boxen tar 3 brädor. Masterna har jag på takräcket bredvid boxen under färd och inuti bilen när den är parkerad. Förbrukningen ökar med ca 10-15%.
    Mitt tips är att lägga brädorna inuti bilen när flickvännen inte är med och att ha de blöta seglen i boxen.
    Det funkar i min Opel Astra kombi coupé.

• basse

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 08:01

Svar till:

Sen borde man väl kunna “limma” på ett PVC rör som sticker ut en bit frammåt!

[/ QUOTE ]

Det har jag också funderat på… fast i bakänden. Borde inte vara några som helst problem att göra och köra på det viset. Problemet kvarstår ju dessvärre om du har segel som är lite längre när de är rullade (Disco, Morpho mfl)..

• drakglenn

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 08:19

Svar till:

Ge mig feedback, kan man limma ihop en glasfiber takbox med plast PVC?

/Mats

[/ QUOTE ]

Epox borde fungera fint, men frågan är nog om man inte ska fästa röret med skruv el. nit på boxens insida.

Det var någon som gjort det här på konfen, sök lite….

Alternativ: En box för segel & bom och ett PVC rör i mastens längd bredvid, (mellan box & bräda). smile.gif

//Glenn

• styret

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 09:49

ingen av våra bilar (volvo 245 och mitshubitshi carisma) drar mer när vi lägger på takboxen. jävligt märkligt faktiskt. fick tillåmed ner carisman lägre än vanligt på hemväg från fjällen med takbox på. det är nån grå thulebox.

• tdk

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 19:52

Hehe.. Svårt att få mer luftmotstånd än i en tegelsten.. tongue.gif.. Sorry.. kunde inte hjälpa det… Men själv köpte jag faktiskte NPs Segel & Mastbag, Streamline L
    för att slippa att ha prylarna i bussen.. Funkar kanon.. Har plats för 3 st. delbara master och typ 6 segel.. Kanske inte optimalt om man har prylarna på taket hela tiden, men annnars så… Tycker att den är rätt prisvärd ändå.. En bra takbox kostar ju ändå en bra slant.. Dessutom är den ju kanon om man ska resa iväg och har prylarna med sig… Kan tänka mig att man får lite sura miner om man försöker checka in en takbox på landvetter.. grin.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Takbox eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.