Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Taklucka vw t4 högtak husbil

• Taklucka vw t4 högtak husbil

Publicerad av surfbussluffare på 23 februari, 2013 vid 14:54

Jag ska snart sätta in en taklucka i min t4 buss som har högtak, och undrar om någon vet hur man gör? Jag misstänker att man måste bygga en slags ram som gör taket “tjockare”, då takluckan ska monteras i tak men 3-4cm tjocklek…
    Är det isåfall okej med impregnerad träram bara?
    Hur fasen gör man om taket inte är helt plant utan lite böjt?
    tacksam för hjälp

svenne svarade 11 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • go_catch_a_wave

Medlem
    11 mars, 2013 vid 17:56

Tjena! Här kan du se hur jag gjorde. En plywoodram som är samma som hålet luckan ska i. Plywood spricker inte oavsett var skruvarna går i. Om det är glasfibertak som det är på min 71a så rätar taket sig efter luckan när du drar åt skruvarna. Tryckt behöver det inte vara, inget vatten ska ju in eller hur? Använd Sikaflex rikligt när du monterar…

Vill du kolla in fler bilder på bussen kolla här:
    http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15478

Lycka till!
    //Daniel Thelin

• svenne

Medlem
    11 mars, 2013 vid 19:17

Det blir ganska mycket fukt på insidan så tryckte virke är inte fel.
    Snygg buss Daniel!

• mag

Medlem
    12 mars, 2013 vid 19:29

Tryckt virke i sovutrymme går väl fetbort. Eller? Inte hälsosamt alls. Måla eller olja in om du tycker att du måste.

• svenne

Medlem
    13 mars, 2013 vid 00:18

@Mag 708005 wrote:

Tryckt virke i sovutrymme går väl fetbort. Eller? Inte hälsosamt alls. Måla eller olja in om du tycker att du måste.

Du tänkte väl inte ligga i sängen och tugga på virket? För målarfärg är ju jäkligt nyttigt också…
    Det finns betydligt ohälsosammare produkter i en buss än en träram i taket. Så länge impregnerat virke är godkänt i förskolemiljöer kan du nog snickra på utan problem.

Fast det är klart, om du har en planka kvar från 80-talet kan du nog ta något annat.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Taklucka vw t4 högtak husbil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.