Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Takräcken på hyrbil?
-
Takräcken på hyrbil?
Publicerad av dr-masse på 16 mars, 2005 vid 10:51Hallå!
Det lutar rätt hårt åt att de egna surfprylarna åker med på årets Portugalresa.
Dock verkar det som om den hyrbilsfirma jag har (Avis via autoeurope och lite annat krångel för bästa pris…) inte kan garantera takräcke. Sist jag tog med grejor så ingick takräcke och efter lite skäll och gnäll så satt det minsann ett räcke på bilen.
Hur lösa denna gång?
Kom ihåg att det sitter två barn och en fru som är överlycklig över sin makes beslut att ta med surfpryttlarna på semestern i aktuell hyrbil (att stoppa in grejorna i bilen = går inte).
Vågar jag chansa på att det finns räcke på flygplatsen eller? Känns obra.
Erfarenheter mottages tacksamt.
Räcke På!
_frippe_ svarade 19 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Det finns ju såna där mjuka “takräcken” som är som ett par spännband med vaddering, borde gå att hitta billigt och ta med som reserv, funkar kanske bäst till vågsurfing bräda…
Men du får väl köra försiktigt
-
Illa!
Alt 1. Sådana där mjuka takräcken tänkte jag också på. Enda nackdelen är väl att taket kan tryckas in på mitten med mjuka räcken pga tyngdfördelningen, vilket nog inte är bra för plånboken. Sen repas kanske taket vilket också lär kosta kosing när ni ska lämna tillbaks bilen.Alt 2. Kan du inte köpa ett på plats så skulle jag nog ta med ett som passar hemifrån. Ni har ju möjlighet att få med många väskor på 4 personer (att bäras av 2 pers ). Kolla typ av dropplist innan bara.
Alternativ 3 är väl att lägga lite pengar på en större bil!
När ska ni åka?
/Magnus -
Inte förrän i juni, men jag bör nog i april (skrämmande snart) ta beslut på om jag skall ta med grejor eller hyra.
Skräcken är ju att stå på flygplatsen och inte få med grejorna (kombinerat med småsura och trötta familjemedlemmar…).
Köpa och ta med räcke är det som känns bäst. Men jag vet ju inte vilken bil det blir?!?
Mjukräcke går nog bort. Kanske ett alternativ om jag bara tar med brädan, men att langa upp segelbagen med master, dräkt å annat, öh, nej.
Finns det någon typ av räcke som passar typ “alla” bilar av golf-astra-megane typ?
Större bil går fetbort. Kostar mer än det dubbla (!).
Räcke På!
-
Kolla Thule:s hemsida. De är dyra men har nog bäst koll på olika modelljämförelser.
/Magnus -
Vet inte direkt hur detta hjälper dig men när jag var på GC i höstas hade jag hyrt via dessa http://www.top-car-hire.com
Takräcke ingick och satt på bilen när jag kom dit. Verkar vara en deal flera kör med. Detta var moraliskt stöd.Mitt konkreta tips är att maila eller i värsta fall ringa, de brukar väl snacka ganska bra engelska på bilfirmor, för att så att säga kolla läget lokalt. Alltid svårt för centrala bokningar att veta exakt vad som finns!
/Johan
-
Tack för tipsen!
Tror jag ska ta och ringa (eller faxa, det var länge sen!) Avis på flygplatsen.
Faxa På!
-
Erbjud några Euro extra i hyra om de fixar fram ett räcke!
Det kan kanske löna sig.
/Magnus -
Vi hade avtalat om räcken innan vi kom till malaga i somras. När vi kom dit så fanns det inga eftersom bilarna var sprillans nya men vi slängde (på uthyrarens berådan) upp grejerna på taket med en pappskiva emellan och lät spännbanden gå in under taket. Var lite nervöst på motorvägen men kändes ballt! Men som sagt har man bara avtalat om det innan så får väl uthyraren fixa det. Kanske lättare om man hyr av ett mindre företag?
-
Det går fint att helt enkelt lägga grejerna på taket utan räcken. Ta bara med lite extra spännband. Kanske inte är någon permanent lösning dock.
-
Har faxat Avis. Inge svar. Usel service kallar jag det. Just nu funderar jag på att ta med “mjuka” räcken och langa upp allt på taket i värsta fall.
Men riskerar man inte som redan nämnts att det blir bucklor i taket? Det blir ju en del däruppe (tre segel, bräda, två master, bom).
Det gäller nog att INTE ta med sig grejorna när man plockar ut bilen, ah!
Har fasen lite planer på “egenkonstruerat” reseräcke för transport till å från flygplats.
Lasta På!
-
Jag har för mig att vi också hyrde bil av Avis när vi var i Portugal (2001). Vi tjatade i förvag om att vi behövde takräcke, men fick det vanliga svaret att dom inte kan garantera det. När vi kom ner satt det mycket riktigt inga takräcken på bilen, men efter lite ytterligare tjat lyckades dom hitta ett par räcken som dom satte dit. Det var inga top-of-the-line prylar direkt, kommer ihåg att vi fick spänna ihop dem med spännremmar för att de skulle sitta fast ordentligt.
Ett alternativ om du inte får tag på ett takräcke kan kanske vara att köpa det på plats när du vet vilken bil du får. Jag kommer ihåg att det fanns en Thule återförsäljare i Cascais. Efter en snabb sökning på internet tror jag att jag hittade dem, kolla på följande sida http://www.portugalvirtual.pt/0/8675dat1.html efter “Equinócio”.
Att köra runt med prylarna direkt på taket en längre tid kan helt klart ge en buckla i taket, men den gång det hände oss lyckades vi klämma ut den innan vi lämnade tillbaka bilen (en gammal skruttig Fiat Uno så det var inte så noga…).
Logga in för att svara.