Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Tält/utrustning vilket ?

• Tält/utrustning vilket ?

Posted by bjornen on 14 april, 2007 at 17:52

Ni som brukar tälta på spoten var köper ni tälten och sovsäck mm. Jag skulle vilja ha tips på bra utrustning (ska absolut inte vara värsting) som man kan behöva/tycka om att ha när man tältar. Typ grundkit. Jag är nybörjare på tältning så alla tips är välkommna.

//Björn

canoya replied 17 years, 7 months ago 8 Members · 21 Replies
  • 21 Replies
  • nlc

Member
    15 april, 2007 at 11:52

Ett alternativ till vanliga tält är en enstångskåta (t.ex. http://www.moskoselkatan.se) som ger mycket utrymme för matlagning och förvaring samt ståhöjd. Men är man ensam så är det kanske lite onödigt lyxigt.

För vanlig (svensk) sommartältning räcker oftast en sovsäck som går till 0 + liggunderlag av Thermarest-typ skulle jag rekommendera.

Vad gäller kök så tycker jag att gaskök funkar bra sommartid. Fristående brännare med kastruller är lite mer flexiblet, medans Trangia + gasbrännare är mer fältmässigt. Bor man på camping ingår oftast tillgång till kök, så det är mer om man campar fritt.

Vad har du för budget ?

• bjornen

Member
    15 april, 2007 at 16:20

Jag har väl ingen speciell budget men misstänker att det inte kommer att ske så ofta typ när man vill åka till gotland/öland, skåne och västkusten. Det vore skönt att slippa boka vandrarhem/stugor då känns det enklare och billigare med camping med tält på campingplats.

• canoya

Member
    16 april, 2007 at 11:14

Ska du ha lågbudget för att använda någon enstaka gång per år, sommartid så skulle jag rekommendera att kolla på Biltema. Komplettera tältet med en lättviktspresenning för en 50-lapp så har du bra regnskydd också.
    /Håkan

• fastforward

Member
    16 april, 2007 at 11:20

Köp ett begagnat militärtält (16-manna) på ÖB för någon femhundring. Kasta/sälj spisen och ersätt med avloppsrör av plast. Då kan du ha prylarna riggade i tältet under natten… Tar inte så stor plats som man skulle kunna tro – vi fick plats med tält och packning för 4 pers för en vecka i bagageluckan i en Toyota-sedan med baslåda model större.

• bjornen

Member
    17 april, 2007 at 11:30

@canoya 376661 wrote:

Ska du ha lågbudget för att använda någon enstaka gång per år, sommartid så skulle jag rekommendera att kolla på Biltema. Komplettera tältet med en lättviktspresenning för en 50-lapp så har du bra regnskydd också.
    /Håkan

Biltema låter som ett bra alternativ när det gäller tältet. Ska man köpa sovsäck, liggunderlag, kök på någon frilufts/sportbutik eller finns det också bra prylar på biltema ?

//Björn

• blandsvamp

Member
    17 april, 2007 at 16:27

Triangia med sprit är väl inga större problem heller, häll lite vatten i spriten så sotar den inte.

Tält gör det nog vilketsom, när sommaren nalkas tror jag att det brukar finnas “festivalkit” med väldigt billiga små kupoltält, inga underverk av kvalitet men behandla dem väl så överlever de nog ett par-tre säsonger.

Jag har uppblåsbara liggunderlag (som blir ungefär 3 cm tjocka) som är väldigt sköna att sova på, inte jättevarma dock.

Vad det gäller utrustning så kolla runt i bekantskapskretsen, grannar, kompisar, kompisars föräldrar. Någon finns det väl som åker motorcykel och campar eller fiskar eller ja.. Antar att de är ganska glada att bli av med lite prylar som ligger och dammar i skåpet. Lukta och titta på grejorna så att det inte har mögglat eller annat otrevligt. (Såklart).

Andra campingtips är nu när det är svalt om nätterna, vantar och mössa! Öronproppar om du har svårt att sova och ligger och lyssnar på vinden i tältet eller så. Ficklampa och ett extra kitt tändstickor är alltid bra att ha.

Ja, och vill du ha en campingkompis så hör av dig. ^^

• alex_

Member
    17 april, 2007 at 22:15

Stadium kränger softa sovsäckar från haglöfs, de har det mesta från 10+grader till 10- även ihopsättbara (inte direkt någon nyhet) om man har sällskap. Samma med liggunderlag, stadium eller intersport!
    Det ryktas även att boardbagen är ganska skön om det är varmt ute

• canoya

Member
    19 april, 2007 at 06:26

Biltema har ok sovsäckar för sommarcamping
    /Håkan

• alex_

Member
    19 april, 2007 at 19:58

Biltema måste vara the place to be, de har ALLT! Ska dit imorgon och investera lite i företaget… 😛 Men jag tror fortfarande starkt på haglöfs sovsäckar, har en själv sen nåt år tillbaks och den klarar allt! varm och go är dne också

• nlc

Member
    20 april, 2007 at 05:38

E de ändå inte lite ironiskt att folk här på konfen handlar state-of-the-art-surfprylar för +20kkr i välrenommerade surfbutiker å sticker till Biltema för att handla allt annat ? Har tältat i fjällen med ett “fjälltält” från IKEA (blåste sönder första natten) och med riktiga prylar från t.ex. Hilleberg/Moskosel och det är ungefär lika stor skillnad som att segla Windsurfer original mot en modern freeride.

Men det är klart, man behöver inte ha det värsta (eller ens särskilt bra grejor) för att sommarcampa i Sverige. Fast med en bra sovsäck (t.ex. Haglöfs) och liggunderlag (t.ex. Thermarest) blir det ju så mycket roligare. Hade man sen tänkt att bo i närheten av surfet så borde man väl satsa på ett vindtåligt tält, eller ? 😉

• alex_

Member
    20 april, 2007 at 05:47

Det ligger mycket i vad du säger. Man får väl välja sina ställen att lägga pengarna. Det är lite som att festivala, du kan köpa dyr bärs, men ta för i helvete inte med montblanc-tältet. Tält är förbrukningsvara, och ett billigare tält kan man måla på utan att få ångest eller behöva tänka på gore-texen.

• fastforward

Member
    20 april, 2007 at 07:27

Fast å andra sidan slits inte campinggrejer så himla mycket. Jag skulle nog rekommendera att köpa riktiga prylar med en gång.

Man skulle kanske kunna tro att det är varmt att campa på sommaren i Sverige. Jag hade en Everest sommarsovsäck köpt på Stadium när vi var ute och kanotade en gång och det var nog det värsta jag frysit i hela mitt liv. Och då hade jag ändå på mig alla kläder jag hade med mig (dubbla byxor, tredubbla strumpor, dubbla tröjor och ett komplett regnställ på det). De andra sov i kalsongerna i sina kvalitetsprylar…

Satsa på en riktig sovsäck för svensk vår/höst och ett Thermarest-liggunderlag i alla fall. Låt sedan bli att lösa korsord direkt på liggunderlaget med spetsig blyertspenna… 🙁

• callekuling

Member
    21 april, 2007 at 06:37

Siktar du på ett lite dyrare tält så spana in http://www.hilleberg.com/.

• nlc

Member
    21 april, 2007 at 09:18

@callekuling 378089 wrote:

Siktar du på ett lite dyrare tält så spana in http://www.hilleberg.com/.

Tänkte oxå tipsa om det, därav frågan om budget 😉

Har ett Nammatj2 i garderoben – suveränt åretrunt-tält i fjällen för två mindre välväxta, men lite för trångt för normal sommarcamping (där vikten på prylarna är av mindre betydelse). Nästa tält blir ett Staika, lite större, lite tyngre men mycket mer praktiskt eftersom man får två absider och bättre takhöjd.

• bjornen

Member
    21 april, 2007 at 19:09

Shit inte billigt 5-6000 :shocked: Jag är inte beredd att dagsläget pröjsa sådana summor. Har ni inget beggat att sälja ? Tack för bra tips !

//Björn

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Tält/utrustning vilket ?

You must be logged in to create new discussions.