Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Tält/utrustning vilket ?

• Tält/utrustning vilket ?

Posted by bjornen on 14 april, 2007 at 17:52

Ni som brukar tälta på spoten var köper ni tälten och sovsäck mm. Jag skulle vilja ha tips på bra utrustning (ska absolut inte vara värsting) som man kan behöva/tycka om att ha när man tältar. Typ grundkit. Jag är nybörjare på tältning så alla tips är välkommna.

//Björn

canoya replied 17 years, 7 months ago 8 Members · 21 Replies
  • 21 Replies
  • nlc

Member
    15 april, 2007 at 11:52

Ett alternativ till vanliga tält är en enstångskåta (t.ex. http://www.moskoselkatan.se) som ger mycket utrymme för matlagning och förvaring samt ståhöjd. Men är man ensam så är det kanske lite onödigt lyxigt.

För vanlig (svensk) sommartältning räcker oftast en sovsäck som går till 0 + liggunderlag av Thermarest-typ skulle jag rekommendera.

Vad gäller kök så tycker jag att gaskök funkar bra sommartid. Fristående brännare med kastruller är lite mer flexiblet, medans Trangia + gasbrännare är mer fältmässigt. Bor man på camping ingår oftast tillgång till kök, så det är mer om man campar fritt.

Vad har du för budget ?

• bjornen

Member
    15 april, 2007 at 16:20

Jag har väl ingen speciell budget men misstänker att det inte kommer att ske så ofta typ när man vill åka till gotland/öland, skåne och västkusten. Det vore skönt att slippa boka vandrarhem/stugor då känns det enklare och billigare med camping med tält på campingplats.

• canoya

Member
    16 april, 2007 at 11:14

Ska du ha lågbudget för att använda någon enstaka gång per år, sommartid så skulle jag rekommendera att kolla på Biltema. Komplettera tältet med en lättviktspresenning för en 50-lapp så har du bra regnskydd också.
    /Håkan

• fastforward

Member
    16 april, 2007 at 11:20