Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Tält/utrustning vilket ?

• getwet

Member
    24 april, 2007 at 07:29

@fastforward 377839 wrote:

Fast å andra sidan slits inte campinggrejer så himla mycket. Jag skulle nog rekommendera att köpa riktiga prylar med en gång.

Man skulle kanske kunna tro att det är varmt att campa på sommaren i Sverige. Jag hade en Everest sommarsovsäck köpt på Stadium när vi var ute och kanotade en gång och det var nog det värsta jag frysit i hela mitt liv. Och då hade jag ändå på mig alla kläder jag hade med mig (dubbla byxor, tredubbla strumpor, dubbla tröjor och ett komplett regnställ på det). De andra sov i kalsongerna i sina kvalitetsprylar…

Satsa på en riktig sovsäck för svensk vår/höst och ett Thermarest-liggunderlag i alla fall. Låt sedan bli att lösa korsord direkt på liggunderlaget med spetsig blyertspenna… 🙁

Det var nog därför du frös, med alla kläder på låter du inte sovsäcken värma dig……regel nummer ett i en sovsäck. Enbart ett underställ typ Helly Hansen eller liknande och ett par strumpor, låt sedan sovsäcken värma dig, inte kläderna.
    Har nyligen införskaffat mig en Everest Classic senior på Stadium för ca 400kr. Ta me fan den bästa jag haft någonsin, och då har jag tidigare använt “kvalitets” säckar som Caravan och Haglöfs.

• nlc

Member
    24 april, 2007 at 08:54

Det är inte bara sovsäckens fel om man fryser om natten. Det är minst lika viktigt med ett tjockt och välisolerande liggunderlag (oavsett årstid) och att man går och lägger sig mätt å belåten för att man ska sova gott. Underställ, strumpor och mössa brukar inte behövas sommartid i södra Sverige (fast mössan kan vara bra att ha mot myggattacker).

• alex_

Member
    24 april, 2007 at 08:58

Mössan är faktiskt sjukt underskattad även då det är lite varmare (tält har ju en ganska ojämn värmekurva) sålänge man är uppe innan solen börjar förvandla tältet till bastuklubb så är det hur gött som helst!

• fastforward

Member
    24 april, 2007 at 09:16

@getwet 378696 wrote:

Det var nog därför du frös, med alla kläder på låter du inte sovsäcken värma dig……regel nummer ett i en sovsäck. Enbart ett underställ typ Helly Hansen eller liknande och ett par strumpor, låt sedan sovsäcken värma dig, inte kläderna.
    Har nyligen införskaffat mig en Everest Classic senior på Stadium för ca 400kr. Ta me fan den bästa jag haft någonsin, och då har jag tidigare använt “kvalitets” säckar som Caravan och Haglöfs.

Nej, det tror jag inte. Jag började ju trots allt med bara t-shirt, kallingar och strumpor och satte på mig mer allt eftersom… Tror det snarare var att sovsäcken var för tunn och jag inte hade ett schysst liggunderlag. Nu har jag en Berguven-säck jag köpte på Fliesbergs och den har så mycket fiber-fluff att den blåser upp sig som en ballong så fort man tar ut den ur påsen. Tror den klarar 0 eller -5 och jag har inte frysit i den ännu iaf. Däremot svettats som en gris när man inte sovit i ett välventilerat tält… 🙂

• bjornen

Member
    29 april, 2007 at 16:58

Går det använda ett sånt här tält i sommar eller passar den typen av lågbudget bättre på soptippen ?

Det mindre tältet på sidan 13 http://www.zmag.dk/showmag.php?mid=wdhff&fullscreen=true

• canoya

Member
    3 maj, 2007 at 12:10

Det går, men man kanske inte ska räkna med att det står emot riktigt tungt ösregn så länge. Så att komplettera med en lättviktspresenning att lägga på i de värsta regnskurarna kan vara bra för att vara på säkra sidan.

Hur många nätter per sommar räknar du med att använda det?

Page 2 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Tält/utrustning vilket ?

You must be logged in to create new discussions.