Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Tamp till Nedhal
-
4mm Formuline (850kg load downhaul) http://www.gunsails.co.uk/en/pulleys.htm Det är den tampen som sitter på NP-s nya förlängare, lite dyrare än andra men väl värd sitt pris.
-
Nu spekulerar jag bara.
En nedhals lina är försträckt och ska inte tänka sig en mm, korrekt?
Varför har inte någon tillverkade slängt in kevlar i dem?Ett exempel:
För i tiden använda man någon typ av rep för att vinscha upp segelflygplan, nu har man gått över till kevlarlinor som gör att linan blir betydligt smalare och håller för groteskt mycket.Vore inte en kevlarlina det optimala? Verkar ju vara ett allmänt problem det här med tampar för er. Förstår inte alls det för jag kör med samma tamp på min chinnok förlängare som min far hade för 10 år sedan, riggade dess tids race segel då. Tampen är som ny 🙂
Nåja, gav inte så mycket för tråden men jag är uttråkad och sur för tillfället så det får gå ut över er, anledningen är att jag INTE får låna demo snowboard från mervin till åre pga pappersarbete har fått snett… USH
Edit:
Ett närmare exempel är våra drakkompisar!“[SIZE=-1]Kevlar Line Roll Makes great fighter kite line. These are single rolls and … Kevlar is also known as “Power line“[/SIZE]
-
Hmm, formulinen verkar ju lovande.
Tim, kevlartamp är inget nytt, existerar i allra högsta grad. -
jopi;444258 wrote:Hmm, formulinen verkar ju lovande.
Tim, kevlartamp är inget nytt, existerar i allra högsta grad.Där ser man 🙂 Försökte google lite varför det inte har slagit igenom, men hittade inget.
Vad är nackdelen? Eller är det kevlar i dem fast det står inte..?
-
@Tim.Eriksson 444259 wrote:
Där ser man 🙂 Försökte google lite varför det inte har slagit igenom, men hittade inget.
Vad är nackdelen? Eller är det kevlar i dem fast det står inte..?
Tja, pris kanske. Eller att dyneema helt enkelt är bättre. På onedesign shoppen som nämns i tidigare inlägg finns det tampar med dyneema kärna och kevlar hölje. Säkert en bra kombination.
En snabb googling på marlow formuline så verkar det allmänt kännt att den rockar för windsurfing. Watski AB verkar ha agenturen, borde ju saken vara biff att beställa hem ett par meter, eller en rulle beroende på pris.
-
Den som följer mer alla Chinook förlängare är av bra kvalitet, byter knappt lina en gång per år med den.
Kostar 10/metern -
@Endy 444264 wrote:
Den som följer mer alla Chinook förlängare är av bra kvalitet, byter knappt lina en gång per år med den.
Kostar 10/meternGår den att köpa som metervara någonstans då? (gör väl den givetvis ser jag nu eftersom du skriver 10kr/m, men var?)
Hittar inte Formuline hos Marlow, drog ett mail och frågade om den utgått eller fått någon ersättare, så får vi se. Kan ju vara ett bekymmer att köpa i Sverige också då Watski inte verkar ha den, (eller något liknande), i sitt sortiment.
-
Prova här, http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=189 eller här, http://ohana.jetshop.se/ under vindsurf/tillbehör
-
Min upplevelse är att väldigt stela tampar, typ dom med mycket kevlar i blir tunga som fan när man ska dra i nedhal. En lite mjukare, dock inte töjbar, känns betydligt lättare att få ned ordentligt.
Den som Faster skriver om, NP:s är riktigt bra, mjuk men ändå stum i rätt riktning. -
@faster 444249 wrote:
4mm Formuline (850kg load downhaul) http://www.gunsails.co.uk/en/pulleys.htm Det är den tampen som sitter på NP-s nya förlängare, lite dyrare än andra men väl värd sitt pris.
Har nu beställt 5m, håller dig personligt ansvarig Robban 😉
-
Klang;444442 wrote:Har nu beställt 5m, håller dig personligt ansvarig Robban 😉
Jag kan sova lungt i natt, deras leveranstider är kanon har beställt 2ggr därifrån och det har aldrig tagit en vecka tills man har prylarna.
Räknar med ett SMS nu när det blir plattvatten i skåneland:cool2:
-
@jopi 444486 wrote:
Vad blir priset på det då med frakt och allt?
Sorry, glömde att svara. Slut notan för 5m tamp blev 235kr. Riggade med tampen förra helgen, tror den är en hit. Tog några veckor att få hem den, men just nu är det ingen panik 😉
Om du ska beställa tamp Tobbe så säg till, kan nog tänka mig några meter till. Denna verkar riktigt bra. Tack för tipset Robban!
-
Tack för tipset Robban![/quote]
Vad gör man inte för en kompis, kul att du blev nöjd. Förväntar mig ett samtal när det är dags och köra på secret spot :cool2:
Logga in för att svara.