Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tampar
-
Inga surfhandlare borde saluföra kortare tampar än 30´´. Inte om dom kallar sej seriösa iaf.
-
Oregistrerad
Guest4 april, 2008 at 10:57Skidsport rekommenderar ju så korta som möjligt. Bara långa tampar till beginners enligt dem…
Vem ska man tro på! Det är ju beroende av vilken typ av seglingsstil man kör antar jag. Andreas kör ju freestyle varpå maximal rörlighet är en hög prioritet. Ligger man däremot och bränner fram och tillbaka och slänger av ett hopp då och då kanske det kan passa bättre med kortare tampar. Själv kör jag med knutna 24″or men ska absolut testa längre och med jättehög bom.
-
Jag planar iallafall betydligt tidigare med långa tampar än med korta. Har 28 eller 30. Långa tampar gör att jag kan stå ikrokad när jag inte planar och när den kommer en by lyfts min kroppsvikt upp från brädan som därmed blir lättare i vattnet och planar iväg. Men korta tampar kan jag inte kroka i och får då pumpa som en galning för att komma väg.
Att jämföra lättvindsformula med våg/freestyle är ju inte relevant enligt min mening man står ju 50 cm längre ut från centerlinjen, riggen betydligt mer tillbakalutad, man använder till 90 % sittsele etc.
-
@Oscar 456232 wrote:
Att jämföra lättvindsformula med våg/freestyle är ju inte relevant enligt min mening man står ju 50 cm längre ut från centerlinjen, riggen betydligt mer tillbakalutad, man använder till 90 % sittsele etc.
Om de e okej för dej så delar ja absolut den meningen me dej. Självklart planar man tidigare me långa tampar, riggen står rakt upp fast du hänger ut bekvämt. Och riggen rakt upp= större effektiv segelyta, finns väl iaf inte nån som kan argumentera mot de??
Och skulle långa tampar va bra endast för nybörjare?? Nästa gång ni e på ett surfspot så ta o kolla på två saker på dom “hala” killarna. Vilken längd dom har på tamparna och hur deras stance och lutning på riggen ser ut.
Och hur skeptiska ni än är så gör er själv den tjänsten att ni testar ett par 30 tampar en dag. Ja var själv en envis idiot (nu e ja bara idiot) o tyckte mina 24 tampar ja kört me i alla år va tipptopp. Jag blev mer eller mindre tvingad att testa ett par 30or och VIOLA!! En helt ny värld öppnade sej!!De finns 2 saker men inte ens kan diskutera om vindsurfing, för de är bara sanning och fakta o har INGET me tycke o smak o göra. De ena är som ni förstår att tamparna SKA vara långa!! Och de andra att fotstropparna kan ALDRIG va för stora för vågridning!! Har man problem me nåt av dom 2 så är de sin segling man ska justera o inte utrustningen!
-
Oregistrerad
Guest4 april, 2008 at 12:04Saxat från en av de största vindsurfingbutikerna i Sverige:
“Längden på hängseletampar är väldigt individuellt. Det handlar mycket om smaksak och åkstil. Med kortare tampar får du en mer upprätt körstil och mer direkt känsla, längre tampar är lättare att haka i och ur och du får mer kontroll i hårt väder. “ -
@Oregistrerad 456244 wrote:
Saxat från en av de största vindsurfingbutikerna i Sverige:
“Längden på hängseletampar är väldigt individuellt. Det handlar mycket om smaksak och åkstil. Med kortare tampar får du en mer upprätt körstil och mer direkt känsla, längre tampar är lättare att haka i och ur och du får mer kontroll i hårt väder. “E de samma surfshop som skriver att årets prylar e sååååå mkt bättre än förra årets, (som va såååå bra för nåra månader sen) och att de din surf verkligen behöver e nåra nya brädor o ett gäng nya segel??
-
Oregistrerad
Guest4 april, 2008 at 12:13@surfslusken 456245 wrote:
E de samma surfshop som skriver att årets prylar e sååååå mkt bättre än förra årets, (som va såååå bra för nåra månader sen) och att de din surf verkligen behöver e nåra nya brädor o ett gäng nya segel??
Hur fan visste du det? De säger också att fenorna i år är nåt man bara måste ha, man kan inte köra vidare på de man hade förra året…
-
@Oregistrerad 456246 wrote:
Hur fan visste du det? De säger också att fenorna i år är nåt man bara måste ha, man kan inte köra vidare på de man hade förra året…
Hmmmm….sen gäller de ju bara o lista ut vilken av alla surfshopar de e.
Ähhh…ingen ide o snacka vidare om de här. Testa långa tampar, o om ni inte trivs me dom, så e de bara o lära sej! Ni behöver inte/ska absolut inte ta mitt ord på att de e så. Men lyssna o kolla på dom som verkligen kan vindsurfa, dom borde ju bevisligen veta, eller??
-
Det där med tampar är ingen exakt vetenskap. Kolla speed-filemn “Faster” där Finian Maynard och Björn Dunkerbeck motsäger varandra totalt. Själv kör jag med ganska korta tampar (24″), och rejält låg bom. Funkar bra för mig.
-
Det finns några artiklar av Guy Cribbs i ämnet. Han har kollat fotstroppar, bomhöjd o hängseletamplängd + placering hos proffsen och har kommit fram till att alla överjävligt duktiga surfare (Jason Polakow, Nik baker osv) kör med samma set-up. Artiklarna finns i Windsurf UK men en del finns även som pdf:er att ladda hem från guycribb.com.
Alla utom Dave White som har lägre bom o kortare tampar…
Jag har kört korta tampar på vågsegel (varför vet jag inte, bara dålig vana)men det är prio ett för mig att vänja mig vid långa även på vågsegel.
-
Oscar,
Jag tycker visst man kan jämföra formula med vågsegling. Dock måste man ha koll på vad man vill få ut av sin utrustning när man seglar.EX:
Vill jag ha maximal rörlighet ikrokad? Om ja – långa tampar. Detta är relevant vid våg och freestyle, men även i ren survival i racing, inklusive formula.Vill jag klara av att hantera en stor rigg i hårdvind? Om ja – långa tampar. Detta är främst relevant i slalom, speed och, kanske något mindre men ändå, även formula.
Vill jag få in rumpan maximalt över brädan för att kunna skjuta ut överkroppen och få mycket tryck i mastfoten och i princip inget i framfoten, allt för att få tidig planing i lättvind och plattvatten? Om ja – korta tampar. Detta är relevant vid lättvindsslalom, formula och en hel del freeridesegling. När jag ska kryssa upp på min vågseglingstrimmade vågbräda från Kuau till Hookipa så använder jag mig av denna princip och stadgar upp min stance på rent formulavis!
Även om jag vill har maximal rörlighet i vågsegling, kan jag använda mig av formulaerfarenheter både vad gäller stance och trim när jag vill plana iväg utanför vågorna och så snabbt som möjligt plocka höjd i planing. Särskilt när det är lite så där på gränsen till planing på våggrejorna har jag lärt mig extremt mycket från Formula.
Förr har jag varit djädrigt slapp med mitt trim på vågprylarna. Det får ingenjörerna hålla på med – tänkte jag – och hängde upp seglet som vanligt, struntade i att flytta hängseletamparna oavsett segelmodell och storlek, satte mastfoten på mitten och var glad. I formularacing funkar inte det så bra. Trim är så oerhört mer utslagsgivande där. Sitter hängseletampen fel så straffas man direkt. I vågsegling kan man komma undan med halvdant trim. Efter ett par säsonger i Formulaklassen bland Jimmy trimmys mfl så har jag helt annan kunskap för trim även på min vågbräda. Mina hängseletampar måste sitta 100% rätt för att jag ska vara nöjd och jag har till och med flyttat lite fram och tillbaka på mastfoten – ibland.
Bara för att seglet är mer än dubbelt så stort, bara för att bommen är 1,5 meter längre och bara för att man står ännu längre ut från mitten på brädan, är INTE principerna för var buken ligger i lättvind, var den ligger i en by, hur brädans tryck/balanspunkt flyttar när du vinklar vristen på bakfoten, mm annorlunda. Tvärt om är principerna desamma. Således kan man titta på Pro-secrets racing DVDn och få rådet att för att bli bättre på att jippa en formulabräda ska man titta noga på hur världens bästa vågseglare gör precis när de initierar sin bottomturn. Det är nog ingen slump att jag varken kan göra en bra bottom-turn eller jippa en formulabräda…
Plana tidigt: Att stå ikrokad på vågbrädan i subplaning är ju bekvämt, givet att det inte är för mycket off-shore eller allmänt jobbigt vatten (ström, brytande vågor att ta sig ut genom och så vidare). Men att det skulle vara enklare att komma upp i planing ikrokad från detta läge är en rätt annorlunda teknik. Visst, kommer det tillräckligt mycket vind (inte en tokby bakifrån utan “lagom tillräckligt” mycket) då kanske man kan komma undan med att vara ikrokad från subplaning till full spätta. Då spar man självklart på krafterna jämfört med att snärta till men några välavvägda pumptag. Men återigen en lärdom från formula. Riktig pumpteknik sliter inte så mycket på armarna. Lär man sig pumpa på rätt sätt har man ganska raka armar och jobbar mer med kroppen och benen. Ser man på en duktig formulapumpare så har hon spikraka armar och sätter hela kroppen i gungning med benböjningar. Översatt till vågsegling med mindre segel, mindre bräda och framförallt mycket mindre fena får man ta det mycket lugnare med kroppen – men, igen, principen är densamma.
Jag lovar att man kan komma upp i planing oändligt mycket tidigare på en liten vågbräda oikrokad än ikrokad. Jag lovar också att det inte behöver vara speciellt tröttsamt.
OK, om man nu vägrar vara oikrokad utom när det absolut behövs. Då lär långa tampar vara bättre.
Detta var bara en liten mångordig utläggning om att man kan dra en massa lärdomar och paralleller – och självklart kan jämföra – mellan till exempel formula vindsyrfing och vågsegling.
Vad gäller generella riktlinjer om hur långa hängseletampar man ska ha vill jag nog ha en mer ödmjuk inställning. Om en lite mindre erfaren vågseglare kommer till mig och vill köpa 22” tampar, i synnerhet om de är rätt stora så föreslår jag oftast att de ska prova lite längre. Det är inte helt fel att vara öppen för erfarenheter från andra. Men att påstå att alla ska köra 30” plus tycker jag inte heller är så vettigt. Själv är jag nog i grund och botten rätt lat vad gäller trim, även om jag som sagt blivit bättre, och jag tänkte prova en längd längre någon gång. MEN jag VET att det är lika mycket mode som funktion bakom dessa grejor, och jag VET att man kan vara hur duktig och ha hur kul som helst med helt olika tamplängder, både i formula och i vågsegling.
Satan vad jag har svårt att hålla fingrarna borta från konfentengenterna. Jag måste bara JOBBA lite till denna fredageftermiddag. Såg dock att det ska blåsa upp mot 8 m/s sydost ute på mellersta östersjön tidig söndag morgon. Då kommer det rulla in småvågor på Torö…. jag tar nog med lite lämpliga leksaker till städdagen. Sannolikt helt utan hängseletampar!
/Jesper sub-30”-B
-
Suck orkar inte skriva så långa inlägg…men vägrar trots det anse mig besegrad 🙂 Ska slå nytt rekord i tidig planing med 80 tampar och bommen i masttoppen.
-
Ha ha, jädrans kul det här blev;-) Jag som har extremt…….korta…… armar har tvingats gå så långt att min senaste Quatro inte kunde va mer än 53 bred. Detta för att jag inte skulle se så miffig ut utan enkelt och lagom avspänt kunde bära brädan under armen på hemväg från Kuau under vintern. Om jag skulle haka på ett par 36″ tampar på bommen skulle jag nog tvingas ändra seglingsstilen ganska radikalt, förmodligen skulle jag behöva stå i tampen så att säga, och ha den runt ryggen snarare än i kroken. Men igen, det hade sett hyfsat stekhett ut på stranden.
-
Va trött man ska behöva bli alla som försöker förklara bort sina korta tampar me att dom är små tillväxten o armarna e korta. Om ni så skulle köra me 40″ tampar o ha bommen i brösthöjd o kroken sittandes mitt på bringan så når ni bommen utan problem. De kan ni lätt måtta själva 40*2,54=101,6cm /2 = 50,8 cm o så jävla korta armar tror ja inte ni har. Unna er själva o testa längre tampar, den ändrade stancen kommer på köpet!
-
Tycker man bör tänka på vad man har för sele. Med sittsele kan man köra lite kortare linor för att inte släpa häcken i vattnet. Med midjesele så behövs längre linor för att det ska bli bekvämt. Kör 30″ med midjesele men skulle nog vilja ha lite längre då mina nya 30″ linor känns kortare än mina gammla 30″ linor.
Log in to reply.