• nlc

Medlem
    8 april, 2008 vid 08:44

@JMB 456380 wrote:

lite svårt att diskutera längden på tamparna med tanke på att inte alla släpar knogarna i marken. ungefär som att säga att storlek 43 i skor e skönast.

Tvärtom, just stolek 43 är den storlek som är skönast!

Skämt å sido så fattar jag faktiskt inte hur man kan motivera kortare tampar med sittsele. Kroken blir ju lägre placerad -> längre tampar, eller? För midjesele så tycker jag att Jem Halls trimtips från DVD:n Beginner2Winner (att linan ska vara så läng att man kan sätta armbågen i loopen och handen på bommen) är en bra tumregel.

• snaffe

Medlem
    8 april, 2008 vid 10:47

@NLC 456946 wrote:

Tvärtom, just stolek 43 är den storlek som är skönast!

Skämt å sido så fattar jag faktiskt inte hur man kan motivera kortare tampar med sittsele. Kroken blir ju lägre placerad -> längre tampar, eller? För midjesele så tycker jag att Jem Halls trimtips från DVD:n Beginner2Winner (att linan ska vara så läng att man kan sätta armbågen i loopen och handen på bommen) är en bra tumregel.

Prova själv och du märker varför. Windsurf eller om det nu är Boards bekräftar samma sak i ett av deras senaste nummer.

• ola-h

Medlem
    8 april, 2008 vid 11:03

Intressant diskussion. Själv hade jag just börjat fungera på att byta tillbaka till lite kortare tampar. Grejjen är att jag inte gärna mixtrar med min bomposition. Och ABSOLUT INTE för att åtnjuta eventuellt bättre planing eller dylikt. Jag vill ha bommen där den funkar bäst för vågridningen. Jag har faktiskt ingen aning om jag har den lågt eller högt, men jag vet att jag under Mauivistelsen senast upplevde att ca 1cm lägre än vad jag brukar köra helt enkelt funkade bättre i vågridningen för mig. Ligger nu med centrum på bommen på 119-120cm markeringen på mina Hotsegel).

Men möjligen skull jag ändå testa längre tampar. Faktum är att de 26:or jag har är lite bökigt korta att kroka i och ur när man står och sjunker. Jeppe, har du några 30″-tampar att skicka över?

• ola-h

Medlem
    8 april, 2008 vid 11:05

@dr Masse 456919 wrote:

Har även kollats av Boards UK där två olika tillverkares 26 tampar i själva verket var 24 i det ena fallet och 30 i det andra… häpp!

En fråga: Hur mätte de, dvs från vilken punkt på tampen?

• jesper_b

Medlem
    8 april, 2008 vid 11:43

I formula kör(de) jag med trimbara tampar, dvs sådana som man utan någon större kraftanstränging kan släppa och ta hem på under belastning. Dels släpper man alltid på dem på undanvind, dels fintrimmar många under kryss.

Själv har jag mycket kortare tampar på kryssen i formula än när jag seglar vågor. Old-school race är mycket längre tampar än nutida formula, i synnerhet formula i lättvind. Jag kör nog rätt extremt kort tamp på formulakryssen även jämfört med andra formulaseglare. Jag känner att när jag väl har fått igång brädan och vill komma ut från riggen är det enklare att få en bra stance med kortare tampar. När jag kortar upp tamparna (medans jag seglar ikrokad med full fart på kryssen) så tightar jag hem någon/några cm och får då in rumpan och kan sträcka ut överkroppen från brädan mer. Vet att superlättvindsguru nummer 1 i Sverige Jimmy Trimmy Hellberg gör på lite liknande vis, medan Robban SWT vinnare jag vet inte hur många år i rad kör fasta, jag tror 24” NP.

Huvudpoängen är dock att på formula och med sittsele kör jag och många betydligt kortare tampar än på vågis och midjesele. En andra men inte lika viktig poäng är att old-school i detta sammanhang (formula) är långa tampar.

Ola: Jag tror jag har de flesta längder av världens kanske allra bästa hängseletamp i lager!

Längder och fabrikat: Dakine, som länge varit något av referenstamp, ändrade för ett antal år sedan längderna. De upptäckte att deras t ex 26” inte alls var 26” (vet ej hur de mätte). Det följande året ändrade de deras tampar till att verkligen bli den längd som stod angivet (som sagt – vet inte hur de mäter). Då köpte alla fel och blev förbannade. Till nästa år ändrade Dakine tillbaka till de gamla och enligt dem själva felaktiga längderna!

Nu ska jag hem och knyta knutar på mina 18” tampar bara för att djävlas med alla euroballettpros och sluskbihang!!

/Jesp

• endy

Medlem
    8 april, 2008 vid 11:50

@Jesper_B 456979 wrote:

Nu ska jag hem och knyta knutar på mina 18” tampar bara för att djävlas med alla euroballettpros och sluskbihang!!

/Jesp

Djävlas, ptja jag tror nog du kommer bjuda på lite skratt vid det där oundvikliga kastfallet som kommer på köpet 😉

• jesper_b

Medlem
    8 april, 2008 vid 12:09

Kastfall? Antingen får jag väl köra oikrokat a la Craig Masonvill (snacka om old-school) eller också får ja väl rotera runt dem till framåtar. Typ: “Visst har Jeppe framåtloopat sedan 89, men väldigt vad han verkar tycka det var kul idag”. Huvudsaken är att 18” tamparna med knutar sitter där. Men det kanske mest är att djävlas med sig själv? Djävlas är det i vart fall! Sen slänger jag på ett par 38”, allt för att vara extrem. /Jepp B

• nlc

Medlem
    8 april, 2008 vid 15:02

@snaffe 456964 wrote:

Prova själv och du märker varför. Windsurf eller om det nu är Boards bekräftar samma sak i ett av deras senaste nummer.

OK, jag får väl lusläsa det där tamptestet å testa lite mer. Troligtvis är det bara min usla teknik med sittsele som spökar.

• snaffe

Medlem
    8 april, 2008 vid 16:11

@NLC 457021 wrote:

OK, jag får väl lusläsa det där tamptestet å testa lite mer. Troligtvis är det bara min usla teknik med sittsele som spökar.

Det är inte samma test där de testar linor utan en artikel i Windsurf om att placera sina linor rätt på bommen och lite andra grundläggande saker om hängsele och linor.

• jmb

Medlem
    8 april, 2008 vid 17:07

A sidenote – var det pro-limit som börjat producera tampar med bara ett fäste på bommen? Hade gärna velat prova det.

Brukar själv köra med litet avstånd mellan fästena. Det kräver lite mer exakt inställning men borde samtidigt bli en “lösare” känsla när man är ikrokad.

• appel

Medlem
    8 april, 2008 vid 17:29

@JMB 457080 wrote:

A sidenote – var det pro-limit som börjat producera tampar med bara ett fäste på bommen? Hade gärna velat prova det.

Brukar själv köra med litet avstånd mellan fästena. Det kräver lite mer exakt inställning men borde samtidigt bli en “lösare” känsla när man är ikrokad.

Man höjer ju punktbelastningen med rätt mycket på bomröret med din setup. När jag kört av bommar brukar de gå av vid ena tampfästet.

Lösare känsla, möjligen men svårare att komma i med kroken och sämre hållbarhet på bommen…

• nlc

Medlem
    8 april, 2008 vid 18:01

@snaffe 457058 wrote:

Det är inte samma test där de testar linor utan en artikel i Windsurf om att placera sina linor rätt på bommen och lite andra grundläggande saker om hängsele och linor.

Ofan! Jaha, det var inte många rätt jag hade idag :blush:

• tim-eriksson

Medlem
    8 april, 2008 vid 18:14

Äh… Nu gör vi det enkelt.

Jag är nybörjare, har kört med sittsele och 32″ i sommras, nu senare 28 och sittsele. Har köpt ny fsw bräda och en midjesele nu.

Vilken längd ska jag köra på!? Kommer segla plattvatten och chop för det mesta. Är 186 lång 76 kilo om det har något med saken att göra.

Ska köpa nya tampar, så.. Med vilken längd ska jag lära mig? Eftersom jag inte har seglat så mycket kan jag lika gärna börja med något som folk anser är “okej” istället för att skapa en egen stil med 52″ tampar.

Har längden betydelse?…

• ola_p

Medlem
    8 april, 2008 vid 18:40

@Tim.Eriksson 457113 wrote:

Äh… Nu gör vi det enkelt.

Jag är nybörjare, har kört med sittsele och 32″ i sommras, nu senare 28 och sittsele. Har köpt ny fsw bräda och en midjesele nu.

Vilken längd ska jag köra på!? Kommer segla plattvatten och chop för det mesta. Är 186 lång 76 kilo om det har något med saken att göra.

Ska köpa nya tampar, så.. Med vilken längd ska jag lära mig? Eftersom jag inte har seglat så mycket kan jag lika gärna börja med något som folk anser är “okej” istället för att skapa en egen stil med 52″ tampar.

Har längden betydelse?…

Typ ett par 28″ är nog rätt vettigt. Att gå till kortare än du haft till sitselen är onödigt. Men som andra påpekat, längden skiljer rätt bra mycket mellan olika märken.

• frippe75

Medlem
    8 april, 2008 vid 19:00

@surfslusken 456944 wrote:

Spelar folk hör dummare än dom är för o hålla tråden vid liv eller?? Självklart är folk, ja t o m vindsurfare, olika stora, långa, inteligenta osv. Men som iaf dr Masse, Svenne o nån till, men tydligen INTE Jesper, “vägra 30″, B har fattat så handlar de här inte om att alla ska köra 36″ tampar PUNKT! Utan om att de allra flesta kör med för korta! Dvs istället för att de flesta ligger i spannet knutna 18″- 26″, så borde dom hitta sin rätta längd mellan säg 26″-34” istället.

VAFAN????

En tråd där du till och med bidrar….. Dessutom med hyffsat god ton..

Ser man på 🙂

Sida 4 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.