• jesper_b

Medlem
    8 april, 2008 vid 21:05

Jag vägrar inte 30”. Var har du fått det ifrån? Allt jag sagt är 1) Det är djädrigt mycket mode i detta med tamplängd, och 2) Det är individuellt. Jag vet inte vad folk i gemen har för längder och det kan mycket väl vara att många borde prova längre. Jag har till och med för mig att jag skrev någonstans ovan att mina kunder som vill köpa riktigt korta tampar rekommenderar jag att prova längre.

Jag tänker ändå leta fram ett par 18”, slå knut på dem och ut och rippa. Sen slänger jag på ett par 38” och rippar vidare, bara för att djävlas!

Men slusk, du kanske inte kan uttyda vad som är seriöst och vad som är på skämt i texten ovan? Jo det är klart du kan, du är ju den hårda, roliga ironins mästare. Själv är jag nästan klar med min bokföring och då, dvs snart, kommer jag bli mycket gladare. Här också!

Jeppe, för alltid 17 (sorry 18 med knut), B

• tsss

Medlem
    8 april, 2008 vid 21:13

@Jesper_B 457193 wrote:

Jag vägrar inte 30”. Var har du fått det ifrån? Allt jag sagt är 1) Det är djädrigt mycket mode i detta med tamplängd, och 2) Det är individuellt. Jag vet inte vad folk i gemen har för längder och det kan mycket väl vara att många borde prova längre. Jag har till och med för mig att jag skrev någonstans ovan att mina kunder som vill köpa riktigt korta tampar rekommenderar jag att prova längre.

Jag tänker ändå leta fram ett par 18”, slå knut på dem och ut och rippa. Sen slänger jag på ett par 38” och rippar vidare, bara för att djävlas!

Men frippe, du kanske inte kan uttyda vad som är seriöst och vad som är på skämt i texten ovan?

Jeppe, för alltid 17 (sorry 18), B

hallå, skarvar ni ihop två par till två hängseletampar? Dom flesta shoparna verkar ju inte ha längre än 28 tum. Någon hade 26 tum som mest. Och Surfspot hade 28 cm, vilket väl var feltryck. Var hittar ni 30 tum och längre???

• Kjello

Gäst
    8 april, 2008 vid 22:40
    appel;457094 wrote:
    Man höjer ju punktbelastningen med rätt mycket på bomröret med din setup. När jag kört av bommar brukar de gå av vid ena tampfästet.

Lösare känsla, möjligen men svårare att komma i med kroken och sämre hållbarhet på bommen…

“Svårare att komma i med kroken” håller jag inte med om, styva slangklädda tampar (även styvt infäste mot bommen) blir till stor ögla när man krokat ur, som står stelt rakt ut i samma position.
    Med fästena tätt ihop på bommen så behövs bara “ett” snabbt grepp runt båda för att vrida allt, om/när det behövs.

Har kört hårt väldigt många år med mina 3 olika långa Fiberspar Carbon Race-bommar, med flera fullfart-plattfall, när brädan studsat ur kontroll och läsidan/nosen plötsligt skurit ner, (fortfarande ikrokad hamnat tvärstopp åvanpå seglet, så allt blod strömmat upp i huvet, farligt så det dunkar i skallen) med “våldsam” påfrestning på bommen.
    “Jag” &” Bommarna är helt felfria fortfarande. tampfästen alltid ihop, för den friheten har jag optimerat fram som bästa.

Lite bortskämd med stor frihet, min sittselekrok är konstruerad så att själva kroken kan glida drygt 1dm sidledes mot båda sidor, men den går tillbaks till mitten obelastad.
    Tamparna är samma på alla 3, gissar medellängd (ligger i garaget på sjötomten/sommarstugan/singöfjärden)

• surfslusken

Medlem
    9 april, 2008 vid 06:55

@tsss 457196 wrote:

hallå, skarvar ni ihop två par till två hängseletampar? Dom flesta shoparna verkar ju inte ha längre än 28 tum. Någon hade 26 tum som mest. Och Surfspot hade 28 cm, vilket väl var feltryck. Var hittar ni 30 tum och längre???

Där har du den stora boven i “för korta tamp” dramat. Dom flesta surfskojarna (handlarna) köper inte in rätt längd på tampar. Alla tillverkare, eller vi kanske ska kalla de varumärken eftersom de förmodligen är samma tillverkare, har längder upp till 32-34″. Men surfskojarna, ursäkta ja menar handlarna, säljer på folk de dom har på hyllan, o då blir de knutna 18-26″.
    Men sen finns de ju tydligen vissa skojare/handlare som påstår sej ha “nästan alla längder inne” och som desutom påstår sej uppmuntra sina kunder att köpa lite längre än dom egentligen tänkt

Hmmm….men sen kör samma skojare/handlare själv runt på knutna 18″ på sin formulabräda, så ja vet inte hur mkt vi ska tro på honom iofs??

• surfslusken

Medlem
    9 april, 2008 vid 07:02

@Jesper_B 457193 wrote:

Men slusk, du kanske inte kan uttyda vad som är seriöst och vad som är på skämt i texten ovan? Jo det är klart du kan, du är ju den hårda, roliga ironins mästare. Själv är jag nästan klar med min bokföring och då, dvs snart, kommer jag bli mycket gladare. Här också!

Jeppe, för alltid 17 (sorry 18 med knut), B

“Slusk/Andreas,
    28” längre sträcker jag mig inte, i var fall inte i första vändan. Men tänk då på att det bara var ett par år sedan jag gick upp till 26” från 24”! /Jesper”

De där kan väl ganska lätt tolkas som att du i stort sätt vägarar sträcka dej längre än 28″ iaf, eller???

Nu ska ja köra i från denna snötäckta hellhole som ni kallar huvfudstad o köra till varma soliga Varberg o ta tag i min bokföring o bli en glad individ ja me!!

• jesper_b

Medlem
    9 april, 2008 vid 08:31

@tsss 457196 wrote:

Världens kanske bästa hängseletamp, dvs Hotsailsmauis fasta med tjock slang, många stygn i ordentlig läderförstärkt webbing och sist men inte minst insydd tunn reservlina i spectra (gör att man alltid kan segla hem även om linan mot förmodan går av) finns i upp till 34” eller 36” (kommer inte ihåg vilket). Jag har hemma för omedelbar leverans! Har även en “halvfast” vario, dvs som inte är gjord för trim under segling men som kan ställas i princip hur lång längd som helst.

Jesper, 18 med knut, B

(Hotsailsmauidistributör som visst kan tänka sig 30”, dock ej i första vändan)

• s

Medlem
    9 april, 2008 vid 09:08

Sjukt att ett inlägg om tampar kan generera fyra sidor på Konfen!
    Var ett tag sen jag hängde på konfen och jag hade glömt hur prylfixerade alla är och hur många teorier som kan cirkulera en vinter!!!

/Staffan (30-freestyle, 28-våg)

• jesper_b

Medlem
    9 april, 2008 vid 09:29

Sjukt är det – ska vi se hur sjukt lång vi kan göra den? /JB

• Oregistrerad

Gäst
    9 april, 2008 vid 12:41

@Jesper_B 457269 wrote:

Sjukt är det – ska vi se hur sjukt lång vi kan göra den? /JB

tråden eller tampen?….

/M

• ola-h

Medlem
    9 april, 2008 vid 12:45

Tråd, tamp, snöre, rep, slang, sladd…kalla det vad du vill.

• jesper_b

Medlem
    9 april, 2008 vid 13:01

Du ska då alltid visa dig på styva linan! /JB

• surfslusken

Medlem
    9 april, 2008 vid 14:21

Verkar som tråden gått in på sluttampen???

• slim_jim

Medlem
    9 april, 2008 vid 14:57
    surfslusken;457310 wrote:
    Verkar som tråden gått in på sluttampen???

Nänä, det här ämnet kan ni nog tampas med lite till… :smirk:

• perrapops

Medlem
    9 april, 2008 vid 17:50

Ja inte fan ska vi slå knut på det här nu:)

• s43

Medlem
    9 april, 2008 vid 17:57

Ja, tamplängden är en smaksak, däremot skulle jag vilja påstå att JAG vunnit i alla lägen på mina längre tampar, har kört 30″ ända fram tills för ett år sen då jag slog an 32″ NP tampar med fortsatt förtjusning.
    Det jag vunnit på 32″ personligen är; mer kontroll, tidigare planing samt betydligt mer tid i tamparna(i vågseglingen på utvägen)

Dock så vill jag höja ett varningens finger till alla som kör 20″ och plötsligt tror att 32″ ska ge ett sanslöst lyft för eran segling, tamplängden bör gradvis ökas, högst 4″ åt gången eftersom man ändrar sin seglingsställning samt bredd på bomgreppet (längre tampar, tätare med händerna).
    För er som mestadels kör freeriding så behöver man inte riktigt sukta efter 32″ tampar, då iallafall jag upplever att de längre tamparna passar mer för ganska aktiv segling, t ex freestyle eller vågsegling, och kanske mindre för avslappnad långdistanssegling…I dem lägena så är 28″ kanske lite mer lagom.

Så slutsats:
    –Prova dig fram steg för steg på tamplängden…
    –Olika märken på tamparna skiljer oftast i längd, t ex mina 32″ np som var 1″ LÄNGRE än Kruses 34″.
    –och tamplängden är INTE samma sak som penislängden som man kan tro på pajkastningen i tråden…
    –Och glöm ej att det heter tarmar, och inte tampar:)
    .
    .
    .
    .

Sida 5 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.