• ola-h

Medlem
    9 april, 2008 vid 18:05

@Perrapops 457356 wrote:

Ja inte fan ska vi slå knut på det här nu:)

Nej, låt oss istället lägga på en rem.

• perrapops

Medlem
    9 april, 2008 vid 18:14
    Ola H.;457360 wrote:
    Nej, låt oss istället lägga på en rem.

Ja, här blir det inte många knop(ar) gjort.

• Kjello

Gäst
    9 april, 2008 vid 19:57
    S..;457266 wrote:
    Sjukt att ett inlägg om tampar kan generera fyra sidor på Konfen!
    Var ett tag sen jag hängde på konfen och jag hade glömt hur prylfixerade alla är och hur många teorier som kan cirkulera en vinter!!!

/Staffan (30-freestyle, 28-våg)

Det beror på att så väldigt många gör ett nytt inlägg hela tiden bara för en liten kort kommentar, få vill tydligen redigera.
    Men jag har ivargefall bidragit med att radera mina 2 inlägg, och detta försvinner snart.
    Gillar inte när det går över till tjatt.

• surfslusken

Medlem
    9 april, 2008 vid 20:04

Den här tråden vart lite jobbig i längden:(

• Kjello

Gäst
    9 april, 2008 vid 21:03
    surfslusken;457384 wrote:
    Den här tråden vart lite jobbig i längden:(

uhh ja den blev för mycket , jag blev trött/full och raderade mitt.
    Nära sabotage “ursäkta mej” men varför ursäkta Bla Bla
    och snart detta raderat med.

• swe-496

Medlem
    10 april, 2008 vid 04:42

Blir mest trassel med långa trådar;)

• canoya

Medlem
    11 april, 2008 vid 02:37

Det var mer trassel förr när man bara knopade fast vanlig tamp på bommen och efter jippen upptäckte att den snott sig tre varv runt bommen när man trodde att man skulle kroka i.

• s66

Medlem
    11 april, 2008 vid 07:31

@Jesper_B 457259 wrote:

Världens kanske bästa hängseletamp, dvs Hotsailsmauis fasta med tjock slang, många stygn i ordentlig läderförstärkt webbing och sist men inte minst insydd tunn reservlina i spectra (gör att man alltid kan segla hem även om linan mot förmodan går av) finns i upp till 34” eller 36” (kommer inte ihåg vilket). Jag har hemma för omedelbar leverans! Har även en “halvfast” vario, dvs som inte är gjord för trim under segling men som kan ställas i princip hur lång längd som helst.

Jesper, 18 med knut, B

(Hotsailsmauidistributör som visst kan tänka sig 30”, dock ej i första vändan)

Jesper, skulle man kunna få snoka i hur långa dina längst är isf (du måste mäta upp dom)? Jag kan kanske tänka mig att testa ett par nu när du ändå skryter. NPs tampar brukar vara i särklass längst så dina 36or inte kanske är längre än dom jag har. Är dom däremot längre så kollar jag gärna på ett par, har hört gott om dom där…Isa tror jag karln heter som stammar när han e full, haha!

Du, jag seglade Hookipa för första gången idag…massiva 1,5 meters bryt med underriggad 5,0, härligt byigt…nästan som Torö på vårkanten;)
    Hoppas det funkar nu när vi ska börja skjuta!!

Mvh Andreas

• jesper_b

Medlem
    11 april, 2008 vid 07:47

Härligt Andreas!
    Här har du varit framgångsrikt profs hur många år som helst och inte förrn nu har du lyckats kommit hit – på tiden!!

Synd att du är här lite sent på säsongen. Rätt ofta sönderblåst, småregningt och under gubbe. Jag hoppas verkligen att det slår till med ett senvintersvall så här på vårkanten – det har hänt förut! Om Hookipa blir för fett, typ kanalen stänger hela tiden, ner till Kuau och upplev 1,5-2 mast med tryck men ändå hyfsat lättseglat (fråga localboysen som sitter och häckar på stocken om hur strömmarna går), eller ännu ballare, ut till yttre Spreckan (rakt utanför baby beach, gå i från secrets och segla en riktig A-frame. Ta med en polare som hittar ifall något händer – det är en bit ut!!

Jag är inte alls avundsjuk!!

Jeppe, med knut i magen och 18” strax därunder, B

• philippos

Medlem
    15 april, 2008 vid 19:03

@S66 456206 wrote:

Finns ingen mig veteligen som kör kortare än 30″ av dom som tävlar på Europatour eller PWA varav vågseglarna som typ Kauli och Victor kör upp på 36or.
    Själv har jag 32 NP tampar och bara det har givit mig en helt oslagbar kontroll speciellt i hårdvind (jag har babianarmar, jag vet).

Verkar som många surfare som seglar ofta beskriver sina armar som just babianarmar. Kan ju bara betyda en sak nämligen att man får längre armar av att surfa mycket och det är därför alla duktiga seglare kör med så långa tampar. Detta resonemang ger ju också en logisk förklaring till varför man inte kan gå direkt från 18″ till 36″.

Detsamma måste ju gälla porrbranschen.. oftare xxx = längre…

Ge hit nobelpris nurå!

• knodden

Medlem
    16 april, 2008 vid 18:57

Tänkte kasta in en upplysning: Det är ju inte bara längden på själva tampen som avgör hur långt ut från bommen man hamnar – detta påverkas självklart även av avståndet mellan fästpunkterna!

Själv kör jag sedan några år alltid med 30″ tampar, men varierar avståndet mellan ändarna en hel del, bl a beroende på vindstyrka och hur byigt det är.

Vid stabila och lite lättare vind drar jag isär fästpunkterna och får en “kort” tamp – perfekt för tidig planing mm!

Vid byigare och/eller hårdare väder drar jag ihop tamp-ändarna och skapar en lång och mer förlåtande tamp – perfekt när jag behöver bättre marginaler att spela med!:cool2:

• poppo

Medlem
    16 april, 2008 vid 19:31

Kolla Scott McKerchers tampar på senaste boardseekervideon (Australia):
    http://www.boardseekermag.com/home.php
    Väldigt brett och inte alltför långa! Dags att inse att det inte finns en lösning som passar alla (däremot är det många nybörjare som har dem på fel ställe vilket definitivt ställer till saker). Själv kör jag ca 28″ och smalt.

• ola-h

Medlem
    16 april, 2008 vid 20:09

Shit, han kan få tryck i toppsvängen den killen.

• styret

Medlem
    17 april, 2008 vid 12:12

shit vilken tråd!

slusken skriver vettiga inlägg, Andy följer med i en tråd som han inte skapat själv och sist men inte minst, BENGSTEN!
    jag måste ta och lägga mej med benen i högläge. Det här är bara för extremt!

• surfslusken

Medlem
    17 april, 2008 vid 14:36

@styret 459007 wrote:

shit vilken tråd!

slusken skriver vettiga inlägg, Andy följer med i en tråd som han inte skapat själv och sist men inte minst, BENGSTEN!
    jag måste ta och lägga mej med benen i högläge. Det här är bara för extremt!

Ja, än e tydligen inte undrens tid över!! Ska de fortsätta så här kommer vi kanske t o m se Jesper B me 36″ tampar, Surfslusken som en stadgad familje far, Andy på hederligt arbete och kunna gå in på Padees här i Varberg nån dag i veckan UTAN att hitta en små blaskig BENGSTEN hängades över en pilsner!

Fast långt innan allt de händer ligger de nog ett tjockt istäcke över både Kattegat o helvetet.

Sida 6 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.