Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tandembrädans comeback?

• Tandembrädans comeback?

Publicerad av dr-masse på 11 april, 2006 vid 06:41

Ja, vad tror ni? Själv ser jag nog att det kan vara rätt skoj att köra med en sådan här!

Tandem sailing on the Gemini

Maui , April 9th 2006

Always searching for innovative concepts to satisfy the global market, Svein Rasmussen and Jim Drake from Starboard had to come up again this year with something even more fascinating. The company’s latest creation is the Gemini – an extraordinary tandem board that is easy to ride and that goes as fast as a short board. Tiesda You, shaper of the company, describes the board to us:

“Gemini is about tandem sailing. This is the first tandem in the world that is designed around a wide style shape. The wide shape allows the riders to use bigger sails and makes the board easier to catch the planning. The great thing about Gemini is that it is not only for two good windsurfers sailing together, but it is actually an excellent board for the beginners as they can go with someone experimented and be able to have their first taste of windsurfing. The teacher rides in the back controlling the board and the beginner rides on the front. Straight away, the beginner can put his feet in the straps holding on to the sail. That way, the beginners can obtain the sensation of planning instantly without having to learn all the basics. A single person can also use the Gemini by putting the sail into the center mast track and by using the fin in the most forward fin box.”

Hämtat från http://www.boards.co.uk, men numera borttaget…

bananen svarade 18 år, 4 månader sedan 20 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • s

Medlem
    11 april, 2006 vid 08:39

Verkar helt galet! Mer segelbåt än vindsurfing.
    Hur lång fena har de på denna? En meter eller?

/Staffan

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2006 vid 08:52

De kanske har köl? Bulb?

• jester

Medlem
    11 april, 2006 vid 09:07

Tandem är hett…

Kolla här:

Profile
    Name : Tandem – AndrewD/CraigH
    Sail number : KA-20/V-27
    Home spot : Australia, Sandy Point, Victoria
    Height : 357 cm
    Weight : 150.0 kg

Session info
    Date : Saturday, April 08, 2006
    Spot : Sandy Point, Victoria, Australia
    Board : Ocean Motion Speed Tandem
    Sail : KA Sails Koncept 5.0
    Fin : Finworks Pro 300 30
    Average speed : 23.62 knots (35.5 31.6 26.6 24.4 0)
    Max. GPS (display) : 35.7 knots
    Max. 2 sec. (software) : 37.3 knots
    100 m run : 35.6 knots
    250 m run : 35.2 knots
    500 m run : 34.3 knots
    Distance : 4.2 km
    Windspeed : 25 knots
    Windgusts : 30 knots
    Remarks : Craig and I decided we should have a tilt on the tandem. Plugged in two 5.0m Koncepts and a 12" slalom fin and jumped on. Starting proved to be a real trial. We had about 5 trys before we got going. The first run was very unbalanced and we saw about 32 knots on the display.
    A few adjustments were made and we tried again. This one felt much better. The rigs were balanced and the board ran flat. It was a long run and when we pulled up and saw 35.7 on the display we got quite excited that we might have bettered the famous 1986 A class tandem record of Griessemann/Bertin which was 35.06 for 500m. As it turns out we just missed it again. There is definitly a lot more to come from this thing, we just need more miles and a bit more fine tuning.
    This was only 2 runs down and back so we didn’t get a proper 5×10. When I take off the one per run we got an average of 32.9kts

Det där är snabbare än jag kört på en vanlig bräda…

• dodgecurve

Medlem
    11 april, 2006 vid 09:13

ytterligare lite tandem från windsurfingmag vol. 23 Issue 2

• fastforward

Medlem
    11 april, 2006 vid 09:24

Nja, det känns lite tyskt tycker jag.

• dodgecurve

Medlem
    11 april, 2006 vid 09:38

mer 🙂
    Kanske lite mindre tyskt med Josh, Gossein och en duglig våg. Det sköna e att de anser att det finns potential för tandem-looping…. yeah right 😉

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2006 vid 09:43

Ha, det där var ju helskön läsning! Riktigt roligt!

• dodgecurve

Medlem
    11 april, 2006 vid 09:52

ja det är ju inte någon nyproduktion/prototyp de kör med utan nått skrot de drog fram under huset 🙂

• alexasu

Medlem
    11 april, 2006 vid 12:25

ok, så det går att speeda å rida vågor med tandem, men jag väntar fortfarande på att någon ska sätta en “tandem-flaka”.

• jeppo_f

Medlem
    11 april, 2006 vid 15:10

Haha! Hopptricken kan nog bli lurigt värre, men det öppnar ju upp en hel ny freestylegren: Synkronfreestyle! Helikopterslag, upwind 360, sail 360, sail-body 360 och alla slag och gippar perfekt synkroniserade. Givetvis med matchande våtdräkter osv…

Känns som en sport tyskar skulle vara jättebra på!

/jeppo

• kamaaina

Medlem
    11 april, 2006 vid 17:03

Tjena.
    Jag har en tandem brada hemma i Sverige. Mer old school….en windglider fran borjan av 80-talet. Den e 8 meter lang o vager 35-45kg (beroende pa om den har varit seglad eller ej). Pa 80-talet fanns det ett gang svenskar som tavlade (min farsa var en av dem) i tandem. Kan bara saga att det skulle vara grymt kul med en nyare tandem. Det e galet kul aeven med en 8-metare. Tank er sjalva 8 meter och 40 kg med 4.0 riggat i kuling utan fo stroppar….. Den e sa lang att jag till och med seglat 3 personer pa den vid ett flertal tillfallen. Just nu haller jag pa att renovera den, jag behover forstroppar en ny centerbords kassett o fena, i ovrigt bra skick. Kanske ngt att segla Tjorn runt med i smoking, skall bara borra in ett fack for kall ol. Bor dock i Vancouver, BC nu sa jag har inte tid att fixa den, men en dag sa…. Hade garna lagt mina hander pa en ny tandem, antar att de inte serietillvaerkas aennu eller?

ps om 3 dagar drar jag till Maui…ngn som skall dit?

/Fredrik

• r3wefew

Medlem
    11 april, 2006 vid 18:00

hmm kastfall med en sådnan verkar ju inte för roligt ,flyga rakt in i en mast aj aj 🙂 det lär ju bli rätt stora påfrestningar på riggen och om inte hål…

• Oregistrerad

Gäst
    7 september, 2006 vid 21:38
    fastforward wrote:
    Nja, det känns lite tyskt tycker jag.

WORD! mannen WORD!!!:grin:

• tiki

Medlem
    8 september, 2006 vid 09:29

Ja tandem är hett men våran trippelbräda (design by Porsche!) är nästan coolare :). I lördags vann vi en långdistans segling i Karlstad med 3 gubbar på brädan. I ca 6-7 m/s ger den slags planingskänsla och ca 15 knop. Lite högre fart går att uppnå med något mer vind men sen tar det nog stopp kan man anta…

Centerbordet ses då genom vattnet och står som en pilbåge ut på sidan. Prylarna var inte fullt så styva vid tidpunkten då brädan konstruerades men den kutar på bra ändå. Brädan väger ca 50-60 kg och med kombination av oss hyfsat tunga gubbar på brädan räknade vi ut en total ekipagevikt på över 350 kg. Inte läge att göra några snappiga gippar direkt.

Jag ska undersöka med omgivning för lite bildbevis på trippel grejen men bifogat ses när vi kör tandem på den.

Yoo/Jonas

• kurtkomet

Medlem
    9 september, 2006 vid 10:46

Ok, det må vara tyskt, men min fantasi skenade iväg direkt! Jag ser framför mig en varm sommardag, ikrokad med en pilsner i ena handen på väg ut på långfärd, ölbacken och kylväskan står på mitten..

Någon som byggt en egen tandem? blev lite sugen på ett vinterprojekt, skulle det gå att bygga ihop två brädor och på så sätt få en tandem till lite skön sommarcruising?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tandembrädans comeback?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.