Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tandembrädans comeback?
-
Min gamla klepper från ’82 som ligger ute i stugan är längre än starboards nya tandem… 😉
Borde du inte kunna ta nån gammal pråm och montera en mast i fören bara?
Hawaii snubbarna verkar ju nästan ha gjort så? Den främre mastfoten är jävligt långt fram…-peace, vind och snö.
/r -
KurtKomet wrote:Ok, det må vara tyskt, men min fantasi skenade iväg direkt! Jag ser framför mig en varm sommardag, ikrokad med en pilsner i ena handen på väg ut på långfärd, ölbacken och kylväskan står på mitten..
Någon som byggt en egen tandem? blev lite sugen på ett vinterprojekt, skulle det gå att bygga ihop två brädor och på så sätt få en tandem till lite skön sommarcruising?
Ingen dum förslag als -
Spännande idé det där med att sätta extrasegel på en pråm. Efter sökning hittade jag den här tråden: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41045&highlight=tandem där konfens egne McGyver: Badjanne, meckat ihop ett fungerande tandemkit på just detta koncept! Mycket finurligt!, det måste provas någon gång
-
Varför inte slå till på 10 segel på en bräda när man ändå håller på?
-
Helt sjukt, tandems är på väg upp mot 40 knop och droppar snart in på Jaws.
Ola P, vi får bygga en specialdesign för schyssta vågor och 3.5 i Åsa. Dubbla mastkassetter på en SOS paddleboard kanske skulle funka?
-
Janne har ju tagit hem en sån, får övertala honom att sätta i två mastkasseter till (sitter ju en i mitten redan)… 🙂
Det som jag tror är svårast är att få till nått så stort som svänger bra, man kanske behöver ha den ledad på mitten?
-
Ola_P wrote:Det som jag tror är svårast är att få till nått så stort som svänger bra, man kanske behöver ha den ledad på mitten?
Det vore nåt, dragspels-tandem! Vem bygger? /D
-
Ola_P wrote:Varför inte slå till på 10 segel på en bräda när man ändå håller på?
åå det är så uppenbart! tio segel till varje bräda? tillverkarna försöker bara lura i er att det är kul med tandem för att sälja mer, suck. precis som rfsu uppfann “könssjukdomar” för att de ska tjäna mer på kondomförsäljning. tänk efter vad ni skriver här på forumet!
-
Oregistrerad
Gäst10 september, 2006 vid 22:31måste vara lätt att knäcka en tandem i hopp lr!
//enkan
-
Jester wrote:Tandem är hett…
Kolla här:
Profile
Name : Tandem – AndrewD/CraigH
Sail number : KA-20/V-27
Home spot : Australia, Sandy Point, Victoria
Height : 357 cm
Weight : 150.0 kg
Date : Saturday, April 08, 2006
Spot : Sandy Point, Victoria, Australia
Board : Ocean Motion Speed Tandem
Sail : KA Sails Koncept 5.0
Fin : Finworks Pro 300 30
Average speed : 23.62 knots (35.5 31.6 26.6 24.4 0)
Max. GPS (display) : 35.7 knots
Max. 2 sec. (software) : 37.3 knots
100 m run : 35.6 knots
250 m run : 35.2 knots
500 m run : 34.3 knots
Distance : 4.2 km
Windspeed : 25 knots
Windgusts : 30 knots
Remarks : Craig and I decided we should have a tilt on the tandem. Plugged in two 5.0m Koncepts and a 12" slalom fin and jumped on. Starting proved to be a real trial. We had about 5 trys before we got going. The first run was very unbalanced and we saw about 32 knots on the display.
A few adjustments were made and we tried again. This one felt much better. The rigs were balanced and the board ran flat. It was a long run and when we pulled up and saw 35.7 on the display we got quite excited that we might have bettered the famous 1986 A class tandem record of Griessemann/Bertin which was 35.06 for 500m. As it turns out we just missed it again. There is definitly a lot more to come from this thing, we just need more miles and a bit more fine tuning.
This was only 2 runs down and back so we didn’t get a proper 5×10. When I take off the one per run we got an average of 32.9ktsDet där är snabbare än jag kört på en vanlig bräda…
Faktum är att bakom ÖWCs klubbhus ligger en tandembräda som man får låna gratis. Det är en F.2a. Väger 9 kg. Inget centerbord utan en speedbräda.
Orginal tandem. Det är medlemmar från Växjö windsurfingklubb som tagit över den för en 5-6 år sen. Vi får sätta dig och Robban på brädan få att jaga nya rekord 🙂 -
“Någon som byggt en egen tandem? blev lite sugen på ett vinterprojekt, skulle det gå att bygga ihop två brädor och på så sätt få en tandem till lite skön sommarcruising?”
Jag och brorsan byggde om mitt första hemmabygge för snart 20 år sedan. Vi kapade den helt rått på mitten och skarvade i ett skumblock på en dryg meter och plastade sedan med lite överlapp på de gamla halvorna. Vi körde några gånger på den och det var klart skön känsla när vi kom upp i planing! Vi hade skaffat en fet plastfena (minst 30 cm, stort 1987!) och hade inget centerbord, det funkade hyggligt ändå. Start, gippar och slag krävde lite planering och kommunikation men det var himla kul att segla på det sättet. Efter vinterförvaring ute i trädgården vägde den ungefär 50 kilo våren efter så den fick gå till tippen utan att seglas mer än en säsong.
Jag har haft funderingar på att plasta in en box långt fram på min gamla raceboard som jag har vid sommarstugan, men inte gjort slag i saken än. Kanske till nästa sommar?
Hur som helst är det kul att segla ihop på tandemvis, även i lättare vindar eftersom det blir myckat av samarbetsövning av det.
/Håkan
-
Gippa går ju inte.
Utan den där fram måste göra ett helikopterslag.
Så funkar det.
Rätt kul att se en rorsman med gast utföra denna manöver -
Vårat hemmabygge var en bit över fyra meter lång, men främre seglaren fick huka sig lite medan den bakre seglaren släppte runt seglet med masten lutad lite bakåt så att bomnocken svängde runt lite högre. I längsled blir en tandem rätt stabil så att man kan gå lite fram och tillbaka utan att den sjunker ner i ena änden.
/Håkan
-
canoya wrote:Vårat hemmabygge var en bit över fyra meter lång, men främre seglaren fick huka sig lite medan den bakre seglaren släppte runt seglet med masten lutad lite bakåt så att bomnocken svängde runt lite högre. I längsled blir en tandem rätt stabil så att man kan gå lite fram och tillbaka utan att den sjunker ner i ena änden.
/Håkan
Låter som en kul sommarleksak. Blev den inte väldigt “vridostyv”? Alltså mjuk så att den skruvade sig runt sin egen längdaxel?
/mats
-
Inget som man kunde märka vid segling. Den var nog faktiskt betydligt mindre “dallrig” än de flesta långa köpebrädorna var på den tiden. Bygget var i polyester och glasfiber med kärna av polyuretanskum. Köpebrädor var ju ofta i polyeten eller ABS då och kunde vara rätt mjuka.
/Håkan
Logga in för att svara.