Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tandemrapport

• Tandemrapport

Publicerad av trasurfarn på 29 juli, 2008 vid 10:48

Tjaba!
    Sitter på ett it-cafe i Kalmar och summerar Vindsurfing/seglings-veckan som jag hade med med min polare och hans son i Stockholms skärgård. Vi hade tandembrädan och en Tiga på släp efter båten när vi seglade. Mahognybrädan Grego låg på däck och solade sig.
    Vi gick hela vägen från Kungsängen i Mälaren till naturhamnen säck i Stockholms mellersta skärgård och kom fram mitt i natten, så vi lag oss på svaj. På morgonen letade vi upp en bra plats att både förtöja båten, samt även bra plats som både var rigg och surfvänlig. Det slutade med at vi lag oss i ensamna i värsta blåshålet i viken och gjorde en värstingförtöjning: Två ankare. två långa förtampar samt tre springtampar för att gardera oss för eventuellt vindskifte och vindökning.
    Nu var det äntligen dags att vindsurfa! Vi hade kommit fram till att jag passade bäst för att stå bak eftersom jag var tyngst och hade det minsta seglet (6,0). Min polare körde med sin gamla fina Gastra 6.4:a. Slagen och manövrarna satt perfrekt trots att brädan gick bra tungt o var lite som en u-båt innan man kom upp i planing. Lite bärigare o fylligare för hade varit önskvärt! Jag vet om någon av er har varit i Säck som är en av de mest populära o största naturhamnarna i Stockholms skärgård. Sundet in/ut från Säck är inte brett , men där surfade vi igenom för att söka oss till friare och blåsigare vatten. Minsann.. Det fick vi! Det kunde vara lite tungt innan vi kom upp i planing, men då blev lyckan dubbel och total! Så här i efteråt ångrar jag att vi var lite för mycket fokuserade på att ta höjd i stället för att falla av lite o surfa mera på fart. Vi ville ha lite marginal så att vi kunde eventuellt driva tillbaks mot Säck om vi/någon av oss skulle balla ur. En följebåt hade varit suveränt att ha, men vi hade tilräckligt att släpa på ändå plus då hade vi behövt vara en till. Tandembrädan gick otroligt stadigt och tog väldigt bra höjd oavsett om vi körde med det lilla eller det stora centerbordet. Men hon är lite för lovgirig med den segelgaderoben som vi körde med: 6.4:a fram ovh ett 6.0 bak. Jag fick skota ut lite väl ofta för at tvi inte skulle gå för högt. Min polare har planer på att skaffa sig både en ny bräda och ett värstingsegel på 7>. Då blir vi nog kunna bli av med lovgirigheten samt även kunna plana lite tidigare. Det blev inga bilder tagna på tandemsurfet under den veckan men jag lägger upp lite tandem-surfbildersenare som jag har tagit tidigare i Kungsängen. Nu får det vara slutsnackat om surf! Dags att återgå till seglingssemestervardagen och min fru. Hoppas på stadig syglig vind för spinnackersegling Kalmar – Slagsta Marina/Mälaren.
    Hade!
    Träsurfarn

trasurfarn svarade 16 år, 3 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • tsss

Medlem
    29 juli, 2008 vid 17:14

@Träsurfarn 485586 wrote:

Tjaba!
    Sitter på ett it-cafe i Kalmar och summerar Vindsurfing/seglings-veckan som jag hade med med min polare och hans son i Stockholms skärgård. Vi hade tandembrädan och en Tiga på släp efter båten när vi seglade. Mahognybrädan Grego låg på däck och solade sig.
    Vi gick hela vägen från Kungsängen i Mälaren till naturhamnen säck i Stockholms mellersta skärgård och kom fram mitt i natten, så vi lag oss på svaj. På morgonen letade vi upp en bra plats att både förtöja båten, samt även bra plats som både var rigg och surfvänlig. Det slutade med at vi lag oss i ensamna i värsta blåshålet i viken och gjorde en värstingförtöjning: Två ankare. två långa förtampar samt tre springtampar för att gardera oss för eventuellt vindskifte och vindökning.
    Nu var det äntligen dags att vindsurfa! Vi hade kommit fram till att jag passade bäst för att stå bak eftersom jag var tyngst och hade det minsta seglet (6,0). Min polare körde med sin gamla fina Gastra 6.4:a. Slagen och manövrarna satt perfrekt trots att brädan gick bra tungt o var lite som en u-båt innan man kom upp i planing. Lite bärigare o fylligare för hade varit önskvärt! Jag vet om någon av er har varit i Säck som är en av de mest populära o största naturhamnarna i Stockholms skärgård. Sundet in/ut från Säck är inte brett , men där surfade vi igenom för att söka oss till friare och blåsigare vatten. Minsann.. Det fick vi! Det kunde vara lite tungt innan vi kom upp i planing, men då blev lyckan dubbel och total! Så här i efteråt ångrar jag att vi var lite för mycket fokuserade på att ta höjd i stället för att falla av lite o surfa mera på fart. Vi ville ha lite marginal så att vi kunde eventuellt driva tillbaks mot Säck om vi/någon av oss skulle balla ur. En följebåt hade varit suveränt att ha, men vi hade tilräckligt att släpa på ändå plus då hade vi behövt vara en till. Tandembrädan gick otroligt stadigt och tog väldigt bra höjd oavsett om vi körde med det lilla eller det stora centerbordet. Men hon är lite för lovgirig med den segelgaderoben som vi körde med: 6.4:a fram ovh ett 6.0 bak. Jag fick skota ut lite väl ofta för at tvi inte skulle gå för högt. Min polare har planer på att skaffa sig både en ny bräda och ett värstingsegel på 7>. Då blir vi nog kunna bli av med lovgirigheten samt även kunna plana lite tidigare. Det blev inga bilder tagna på tandemsurfet under den veckan men jag lägger upp lite tandem-surfbildersenare som jag har tagit tidigare i Kungsängen. Nu får det vara slutsnackat om surf! Dags att återgå till seglingssemestervardagen och min fru. Hoppas på stadig syglig vind för spinnackersegling Kalmar – Slagsta Marina/Mälaren.
    Hade!
    Träsurfarn

hej P-A

kul att brädan kommer igång igen. Ska skicka tråden som en länk till Åsa, så får hon se vad som händer med den gamla långbrädan.

hälsn Tomas

• nlc

Medlem
    29 juli, 2008 vid 19:08

Ska inte den tyngre surfaren stå fram på tandemen (ev med större segel än akterut) så att han/hon kan hålla riggen mer rakt och surfaren bakom inte får skitvind? Mest en tanke

• svennebanan

Medlem
    29 juli, 2008 vid 19:25
  • mexi_

Medlem
    30 juli, 2008 vid 06:06

Otroligt att det där skulle vara 30 knop, då måste jag komma upp i det lätt…:-) Känns som att brädan ska gå av när som helst, den ser ju ut att svikta rätt rejält.

• connykl

Medlem
    30 juli, 2008 vid 17:12

fan va coolt

• rosen

Medlem
    30 juli, 2008 vid 22:17

det där såg ju inte överdrivet snabbt ut om än lite coolt.

Det verkar som andersbq hade rätt, man kan få upp vad som i 30 knop om man laddar 🙂

• joachim_larsson

Medlem
    31 juli, 2008 vid 05:52

Mahalo en mordern Tandem, vi har två st på vårt center i Varamon (Motala) faktiskt en väldigt populär bräda, kul att vara två när man seglar. Far och dotter, Mor och son.

Det som tränar blir snabba, jag har sett den live och kört själv det går snabbt.

Vi kommer att använda Mahalo vid nationsracet vid Kona ONE VM i år, det finns också möjlighet att vara med och tävla i Kona Cup med Mahalo.

Mahalo är också en bra distansbräda att segla långt på.

Ni som inte seglat tandem ska bör testa, en helt ny dimension att segla på.

Fakta Mahalo http://www.konanordic.com/WebPage.aspx?id=104

//Joachim http://www.konanordic.com

• Knatte

Gäst
    31 juli, 2008 vid 07:49

Tror knappast att det var några 30 knop i den sekvensen..
    Man kanske kan klämma upp ekipaget 30 knop i bra förutsättningar mm., men aldrig att de gjorde 30 knop i filmen:grin:

• joachim_larsson

Medlem
    31 juli, 2008 vid 07:57

Vem bryr sig om hastigheten det är upplevelsen man vill åt 25 eller 30….vem bryr sig….. mera tid på vattnet ger starkare windsurfare……starkare windsurfare gör häftiga trick och kör snabbare…… på rätt material

//Joachim Bohuslän med KrabbRaiden på lördag….http://www.konanordic.com

• booman

Medlem
    31 juli, 2008 vid 08:02

@Joachim_Larsson 485982 wrote:

Vem bryr sig om hastigheten det är upplevelsen man vill åt 25 eller 30….vem bryr sig….. mera tid på vattnet ger starkare windsurfare……starkare windsurfare gör häftiga trick och kör snabbare…… på rätt material

//Joachim Bohuslän med KrabbRaiden på lördag….http://www.konanordic.com

Så sant som det är sagt. men lite fånigt att visa en GPS i slutvinjetten med drygt 30 knop…

(Kör inte KONA själv men har absolut inget emot dem, har bekanta som är lyriska…)

• rillestark

Medlem
    31 juli, 2008 vid 08:28

@Knatte 485980 wrote:

Tror knappast att det var några 30 knop i den sekvensen..
    Man kanske kan klämma upp ekipaget 30 knop i bra förutsättningar mm., men aldrig att de gjorde 30 knop i filmen:grin:

Strax innan seglaren fram fäller sitt segel går det bra fort… Filmen är tyvärr inge vidare kvalitet i övrigt tyvärr.

Frid.

/Richard

• svennebanan

Medlem
    31 juli, 2008 vid 08:53

@BooMan 485984 wrote:

Så sant som det är sagt. men lite fånigt att visa en GPS i slutvinjetten med drygt 30 knop…

Särskilt när det är en Garmin;-. (försöker mig på ett speedskämt)

Gippen iaf snygg och i sekvensen innan krashen ser det ut att gå snabbare än vad jag trodde det kunde gå med en tandem iaf.

• bjornen

Medlem
    31 juli, 2008 vid 09:02
  • jester

Medlem
    31 juli, 2008 vid 11:42

Hmm.. Precis innan dom klippte över till kraschen går det faktiskt ganska snabbt. Gubben längst bak är ju en gammal världscups-seglare…

• nlc

Medlem
    31 juli, 2008 vid 12:26

Inte så konstigt kanske, från ca 1 min och framåt surfar de ju i ökande ‘nedförsbacke’ 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tandemrapport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.