Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tandemsurf v 31 Mälaren
-
Carl R;566015 wrote:Såg riktigt ballt ut, men det väcker en del frågor. 🙂
Hur sjutton gör ni när ni gippar eller slår? Hur får man emellan bommen?
Vad händer när man får kastfall? Fastnar man i kompisens bom då?Har bara kört 3-4 gånger och det är lite trixigt. Man har en klar fördel om man är inställd på att samarbeta.
Vid slag lovar vi först upp ordentligt. Akterseglet lutas bakåt rejält för att skapa utrymme. Förseglet slås över först och lutas distinkt framåt så att bomnocken kan passera fritt framför aktermasten (och den i respekt nu hukande aktermannen).
Man får mer eller mindre bräcka med förseglet, dvs skota det lite bakvindat så att fören trycks över och inte svängen avstannar. Sedan skuttar aktermannen över sin mast och börjar segla på den nya bogen. Vi det laget måste förmannen fått över förseglet ordentligt och fått vind i det så att skutan vridit runt. Annars krokar riggarna i varandra och det blir kollektivt bad.
Vid gipp faller vi av och när vinden sedan kommer rakt bakifrån hamnar förseglet helt i lä av akterseglet. Har man fart då vill förseglet backvinda så förmannen får mer eller mindre trycka över förseglet. Akterseglet gippas över med masten hårt bakåtlutad så att bomnocken inte går in i förseglets akterlik. Har också provat att gippa med clew-first exit på förseglet och flippa efter akterseglet, men inte i tillräckligt mycket vind för att avgöra om det är bättre eller inte.
Kastfall på tandem har jag inte varit med om något men det finns ju fin potential att då krocka med något av försegel, mast, bom, bomnock, kompisen framför, 2 meter förskepp…
-
stefanlindmark;566028 wrote:Har bara kört 3-4 gånger och det är lite trixigt. Man har en klar fördel om man är inställd på att samarbeta.
Mycket coolt och bra beskrivet srefanlindmark!
Det måste vara extra häftigt att tandemsurfa på hightec-prylar! Men smakar det så kostar det! En tandembudget-variant för moderna vindsurfare tror jag vore att att gå samman och köpa en gammal stadig fullängdsbräda. Den kan ni lätt bygga om till en tandemsemisinker.
Det gjorde min gamla surfpolare och jag med min gamla Windglider Mirage. Först vore det bra att bygga några tillfälliga klotsar med fästen för mastfot-tappparna. Klotsarna bör tillfälligt sättas fast med spännremmar runt brädan för att ni skall kunna pröva er fram tills ni hittar rätt ballans/segeltryckpunkter. När man hittat de ultimata riggplaceringarna kan man antingen fortsätta att surfa med klotsarna och skita i det lilla vattenmotstånd som spännremmarna skapar eller så fräser ut och plastar in mastfotskenor i brädan.
Vi gjorde det sistnämnda och det gick bra ända tills en kompis fick ett kastfall när han vindsurfade solo på brädan. Han och riggen föll så illa att brädan nästan gick helt av ca en halvmeter från fören. Vi fräste troligtvis alldeles för långa mastfotskenor vilket försvagade brädan. Det skulle förmodligen ha gått bättre med dagens korta.
Bifogar några bilder från vår korta men o så lyckliga semitandem-surftid.
Träsurfarn
Ps. Bogseringsögla i stäven och följebåt/förare med motor är en väldigt bra backup och lindrar eventuella “baksmällor” och nederlag. Det vore tråkigt om det blir fiasko i tandemsurfkarriären bara för att man inte kunde vända etc.
Logga in för att svara.