Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Tänka på vid import från USA
-
Tänka på vid import från USA
Publicerad av luddekludde på 17 september, 2010 vid 12:30Småfunderar på att importera en bräda från staterna. Något att tänka på? Tull? Frakt? Moms? Skatt? Tänkte ta den i min enskilda firma för att göra det lite billigare för mig. Brädan kommer från http://www.kiteboarding.com/ någon som handlat där tidigare? /Ludde
acemattias svarade 14 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Tillkommer så klart moms, tull, skatt och frakt skulle jag tro. Och ta in den på din firma om den inte har kitesurfing som syssla så l är du åka på mer avgifter oxå från skatteverket.
-
Som Haze är inne på så kan det bli svårt att förklara för SKV vad en kitebräda skall användas till i verksamheten såvida din verksamhet inte är inom surfing eller liknande.
Du skulle kunna köpa den på företaget och sedan få din logga tryckt på brädan och på så sätt använda den som marknadsföringsmaterial i din firma.
-
priset+ frakt priset tillkommer där tull och moms. (tull ca 7-12%. moms 25%) Sen har du ingen reklamationsrätt i Europa om brädan skulle ha fel o gå sönder. Så frågan är om det lönar sig. Kan du dra av momsen i ditt företag kan du ju också göra det med en bräda köpt i Sverige.
-
Min enskilda firma är för kitesurfing eftersom jag instruerar. Så att ta den på firman är inga problem. Reklamationsrätten behöver jag inte. Om brädan kostar drygt 2800 SEK vad blir det totalt med alla tullavgifter, moms och allt annat blabla om jag tar den i firman? Jag hade gärna köpt den i Sverige om den funnits. Tack för svaren hittills!
-
Kollat med LF om det finns på lagret i Europa? Kanske finns en bräda i Danmark?
-
Dom är slut.
Värför tar du inte o ringar tullverket o skatteverket o frågar?
Där finnt typ 10000 olika tullsatser. men räkna på det jag skrev förut. Moms får du nog betala. sen kan du kanske få den tillbaka. vet inte hur det funkar i ditt fall. -
Jag och en bekant har bestallt fran kiteboarding.com, no problems.
Tank pa att det blir tull och moms pa fraktkostnaden ocksa.
-
Läste precis på tullverket och det verkar väldigt komplicerat. Är momsen 25% på en kitebräda? Och hur mycket är tullen på? Alltså om brädan kostar 3000 SEK så kan man lätt räkna med att kalaset landar på över 4000?
-
”Värför tar du inte o ringar tullverket o skatteverket o frågar?
Där finnt typ 10000 olika tullsatser.”Ring tullverket!!!!
Men för att hjälpa dig. Om brädan ligger på 3000 kr. + frakt (63USDx7,1=447) det blir totalt 3447. om vi säger tull 6%: 3447×1,06×1,25(moms)=4567 SEK.
MOMS är altid 25% i Sverige förutom på böcker och annat sånt skit som typ mat.
-
Logga in för att svara.