Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tappar brädan i luften

• Tappar brädan i luften

Publicerad av j-a-k på 24 juni, 2013 vid 10:17

Hej! Är inne på andra säsongen och har börjat få lite luft under brädan. Problemet med detta är att brädan ofta lämnat fötterna vid landning. Jag har provat att justera stropparna olika hårt men utan nån större framgång. Tips att få brädan att sitta kvar bättre mottages tacksamt.

//J

blizzy svarade 11 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • tobbekite

Medlem
    24 juni, 2013 vid 17:18

Hade själv samma problem när jag var ny i sporten. Provade precis som dig att justera stropparna, och visst blev det något bättre men det slutade ändå med att någon fot flög ur vid landning då och då vilket kan sluta rätt illa.

Lösningen för mig blev att köpa ett par nya pads som passade mina fötter. Jag kör på Mystic d3o tillsammans med Crazyfly stroppar. Ytan på padsen blir ganska sträv när det blir blött så foten glider inte utan att man tar i, och tågrepp hjälper också.
    Så mitt tips är att prova lite olika pads/stroppar och se vad som passar för dig. Precis som mycket annat får man lite det man betalar för så undvik de billigaste varianterna.

Vet att vissa kör med ett band över hälen som håller foten på plats, både köpt och hemmagjort (typ cykelslang), men hittar du bara ett par ordentliga pads/stroppar som passar din fot så ska det inte behövas.

• j-a-k

Medlem
    24 juni, 2013 vid 17:55

Band över hälen låter lite farligt.. Får man bättre grepp utan vätskor?

• erkaa

Medlem
    3 augusti, 2013 vid 16:07

Hade med detta problemet, men när jag började ta i mer med bena och lyfta högre så hängde brädan med bättre. I början va det som att bara jag hoppade och brädan ville vara kvar i vattnet, så testa att trycka ifrån rejält med bena 😀

• blizzy

Medlem
    13 augusti, 2013 vid 07:07

Boots..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tappar brädan i luften

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.