Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tappat fenan?!

• Tappat fenan?!

Publicerad av southe på 30 maj, 2005 vid 11:51

Torsdagskvällen i klagshamn bjöd sol, spegelblankt vatten och kort men snabb segelsträcka. Tyvärr dundrade jag in i sandbankarna två gånger och tappade till slut tångfenan vid tredje slaget i en outmärkt sten.. ja ja.. hittade fenan igen, skruven satt kvar och jag kunde lugnt promenera in…

Jag skulle kanske insett att gängorna gett upp då fenan var hel vid avfallet. Trots det sätter jag på den inför lördagens session. Valde tångfenan med risk att segna då vattnet var grötigt av växtlighet och efter torsdagens erfarenheter inte ville ha för lång fena över de lömska sandbankarna.

Första 2 h helt underbara. 4.7 och 95 l bräda, bra fart, strålande sol, blå himmel, 25 seglare på vattnet. Alldeles alldeles underbart. Paus för lunch och bara en rund till innan hemfärd. Vem sa åk inte sista åket… 300m från land ramlar fenan av och brädan slirar ur min kontroll.

Snabbt insåg jag vad som hänt och i ovisshet över vad jag kan göra nu sätter jag mig på brädan och viftar vilt för att få tips och assistans. Viftar lite till…föröker hojta på mig uppmärksamhet…slutligen! kommer två äldre gentlemän fram som insett att jag inte bara satt och vinkade av glädje. Tack! Lärde mig att hängselen runt brädan genom fotstroppen skulle göra susen.

En fena fattigare, en enormt ostyrig bräda, ett tjog envishet, två mjölksyrefyllda ben, benhårda axlar och någon avdrift från parkeringen senare kom jag i land taggad av en abrupt något spännande men lyckligt avslutad lördag.

Tack för hjälpen och hoppas tipset hjälper någon annan i sjönöd!

Nina

anonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • diil

Medlem
    30 maj, 2005 vid 16:27

Fint att det fixade sig. Lade också en fena på havets botten en bit ut i apelviken för flera år sedan. Man blir lagom mör i bena av att segla utan, instämmer i det… Har du lust att förtydliga hängseletricket en aning? /D

• newold_surfer

Medlem
    30 maj, 2005 vid 17:19

he he, körde av min fena i torsdags. Det är inge kul…

Man kan ta vad som hellst att hänga bakom brädan. man vill ju bara skapa något sorts motstånd så att brädan hamnar på rätt kurs så att säga. Jag ville ha selen på mig eftersom jag var överriggad, så jag tog min huva och upphalstampen och band fast i stropparna. Funkade finfint…

• emil_h

Medlem
    30 maj, 2005 vid 19:57

Jag tappade också en fena, fast igår. Den bara åkte av. shocked.gif Hade väl inte satt fast den helt 100, men den borde inte ha åkt av. tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 maj, 2005 vid 06:46

Nästa gång du behöver hjälp sätt dig på brädan och gör ett tecken med båda armarna.
    När jag såg dig vinka trodde jag först bara det var en hälsning.
    För övrigt räknade jag in 42 vindsurfare ute på havet samtidigt.
    Klagshamn är häftigt på SO. Vi fick besök från både Göteborg och Halmstad.
    Lycka till i Svenska cupen till helgen som många hoppas skall gå i Klagshamn som är alternativ plats till Lomma.
    Janne

• drakglenn

Medlem
    31 maj, 2005 vid 07:24

Svar till:

Har du lust att förtydliga hängseletricket en aning? /D

[/ QUOTE ]

Fick lära mig att man spänner knäpper fast hängselen runt om brädan mellan fram & bakstropparna, gärna någon rem igenom en stropp så den inte åker av, selen skapar då ett motstånd som gör att man kan segla in

—-
    Det här med tappa fenan kan vara lurigt om man är långt ut….

För några årsedan fick jag för mig att segla Nodre älvs fjord, en trevlig segling tills jag kommit halvvägs och iden med att segla mellan de där enda stenarna ploppade upp!!!!
    Att det var ett & samma grund kunde väl vilken idiot som helst räkna ut…Eh… inte jag tongue.gif

Uppspolad på grundet höll jag mig fast för glatta livet, fumlande under vattnet lyckades jag hitta fenan där jag smackat i, skruven låg kvar i fenboxen, Blixtlåset på västen fick agera skruvmejsel och 45 minuter senare och ett blixtlås mindre kunde jag segla in,
    Jag glömmer aldrig ljudet av fenan glappande i boxen….

//Glenn

• bergelin

Medlem
    31 maj, 2005 vid 07:31

Dundrade fram över vattnet med 4.7 på Irland för en månad sen och ”Pang” så small det till, fena av, skruv av.. Hade ingen aning om att man kunde sätta hängselen som ”motstånd” så jag började simma in mot land. ”Tur” bara att tidvattnet kom då.. i ”rätt riktning”.. Hade det gått från hög till lågvatten så hade det blivit att sitta på brädan och vänta på att helikopter/båt kom och hämtade upp mig, det sjunker 4 meter på nån timme där, känns som en fors även om man är långt ut!

Tur i oturen , men nu vet jag trixet med hängselen.. tack för det! wink.gif

• newold_surfer

Medlem
    31 maj, 2005 vid 10:02

Som sagt, ta det man har å skapa ett motstånd… Ibland vill man ju a kvar selen om det är långt att segla…

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2005 vid 21:47

Nån som lyckats med den gamla klassikern att köra på en sten med fenan och sett brädan knäckas rätt av straxt framför fenboxen? Jag har hört talas om sånt men inte sett det själv.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juni, 2005 vid 06:42

Har knäckt en bräda precis framför bakre stropparna. Körde på en gammal brygga i full planing, den låg strax under vattenivån. Hängselelinan gick också av samtidigt. Brädan var fö en Bic Adagio inte den oömmaste brädan precis.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tappat fenan?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.