-
Tappat fenan?!
Torsdagskvällen i klagshamn bjöd sol, spegelblankt vatten och kort men snabb segelsträcka. Tyvärr dundrade jag in i sandbankarna två gånger och tappade till slut tångfenan vid tredje slaget i en outmärkt sten.. ja ja.. hittade fenan igen, skruven satt kvar och jag kunde lugnt promenera in…
Jag skulle kanske insett att gängorna gett upp då fenan var hel vid avfallet. Trots det sätter jag på den inför lördagens session. Valde tångfenan med risk att segna då vattnet var grötigt av växtlighet och efter torsdagens erfarenheter inte ville ha för lång fena över de lömska sandbankarna.
Första 2 h helt underbara. 4.7 och 95 l bräda, bra fart, strålande sol, blå himmel, 25 seglare på vattnet. Alldeles alldeles underbart. Paus för lunch och bara en rund till innan hemfärd. Vem sa åk inte sista åket… 300m från land ramlar fenan av och brädan slirar ur min kontroll.
Snabbt insåg jag vad som hänt och i ovisshet över vad jag kan göra nu sätter jag mig på brädan och viftar vilt för att få tips och assistans. Viftar lite till…föröker hojta på mig uppmärksamhet…slutligen! kommer två äldre gentlemän fram som insett att jag inte bara satt och vinkade av glädje. Tack! Lärde mig att hängselen runt brädan genom fotstroppen skulle göra susen.
En fena fattigare, en enormt ostyrig bräda, ett tjog envishet, två mjölksyrefyllda ben, benhårda axlar och någon avdrift från parkeringen senare kom jag i land taggad av en abrupt något spännande men lyckligt avslutad lördag.
Tack för hjälpen och hoppas tipset hjälper någon annan i sjönöd!
Nina
Logga in för att svara.