Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Taskig premiär.

• Taskig premiär.

Publicerad av markram på 5 april, 2005 vid 13:19

I fjol fick jag kastfall rättigenom seglet och fick simma i 2 timmar på premiären.
    I år gick mastj-len rätt av mitt på underdelen (ovanligt ställe) när jag segla rakt fram -inte ens en vindby med tryck , bara pang!
    Och sen blev det pinsamt stort pådrag:
    Helikopter
    Marinens landstigningsbåt
    2brandbilar
    Brandkårens båt
    OLA-ambulans
    mm.
    Väl i land var jag tvungen att fråga hur larmet de fått var:
    Brandmännen svarade drunkningslarm.
    Det visade sig att larmcentralen inte riktigt fört vidare
    att det var en med flytetyg och våtdräkt som låg i vattnet.
    Nästan lite pinsamt faktiskt och onödigt dyrt.
    När polarn ringde förklarade han att det var en surfare med dräkt och att de kunde se mig hela tiden, dessutom åkte de förbi och kollade till mig.
    Varför bogserade ni inte,undrar säkert någon.
    Ja vi försökte men det var knivigt att få ut masttoppen ur seglet,camberna spände på rejält mot masten och följdaktligen var det inte så lätt att rulla ihop kittet.

PS ingen som har en fin 460-racemast?

danneman svarade 19 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • lundvall

Medlem
    5 april, 2005 vid 13:32

“Drivande vindsurfare undsatt

En man som vindsurfade i Askimsviken på tisdagen fick brott på masten och började driva utåt. Hans vänner på land larmade räddningstjänsten som ryckte ut och undsatte honom.
    Larmet om den nödställde vindsurfaren kom vid kvart över ett på eftermiddagen. Både en polishelikopter och räddningstjänstens båt med dykare ryckte ut. Mannen, som enligt räddningstjänsten hade både flytväst och våtdräkt, fick hjälp in till land och klarade sig oskadd.”

från gp.se

snacka om otur, helikoptern låter dyr, hoppas att tränden inte fortsätter så för dig dom kommande säsongerna!

• jeppo_f

Medlem
    5 april, 2005 vid 13:39

Hahaha!!! Du har verkligen helt sjuk otur! Inte nog med den här incidenten, du måste väl dessutom toppa listan på sveriges mest skadade surfare?
    Hoppas att det kommer gå bättre i fortsättningen. Har tyvärr ingen mast att bidra med.

/jeppo

• the_novice

Medlem
    5 april, 2005 vid 14:07

Jösses vilket pådrag! 2 brandbilar, vad tänkte dom ha dom till? Håller med ovan stående, du är nog bland dom mest otursförföljda när det gäller skador i vindsurfing….

Vad var det för riktning på vinden, blåste du inte in mot stranden?

Har själv simmat in från att ha varit strax utanför kallbadet med våggrejor när vinden total dog. Tog väl en tmme totalt att simma in med grejorna…

• dr-masse

Medlem
    5 april, 2005 vid 14:33

Själv blir jag lite besviken. Trodde att jag hade “rekordet”, men tyvärr fick inte jag någon hjälp av Marinen. Dåligt.

Men för några år sedan så ledde en liknande incident till tre brandbilar (en med båt), ambulans, helikopter, läkarbil och polisbil. Trevligt med uppmärksamhet, men lite väl kanske. Berodde nog på att en kompis något uppjagade mamma i all välmening ringde 90 000 och när räddningstjänsten tittade ut och såg det ymniga snöfallet så blev det lite action.

Får väl nöja med med Mälarrekord eller nå’t, ah!

Bogserades in av brorsan innan de hann fram, funkade fint men så kunde vi rulla ihop riggen oxå.

Rädda På!

• Knatte

Gäst
    5 april, 2005 vid 14:55

Grymt oflyt du ligger inne med crazy.gif
    Blåste det någonting i Askim? jag litade på alla prognoser och väntade till efter lunch och åkte till Björlanda 14.30. Som genom ett trollslag blev det vindstilla blush.gif
    Väntade där 1.5 timmar och är nu hemma och surar iställt..

• anonym-anvandare

Medlem
    5 april, 2005 vid 15:10

kanske dags att köpa nya saker nu !!!!! inte bara jaga en massa begagnade saker till en billig peng som sen går sönder .

• speedjanne

Medlem
    5 april, 2005 vid 15:22

Gott att du är hemma nu! Speedsven,Hankloose och jag var lite oroliga på playan en stund.Hur mår seglet och Thommenspettet?

är detta något för dig?

http://www.riders.dk/windsurf/brugtmarket.asp?actionId=lookAd&AID=1370

• markram

Medlem
    5 april, 2005 vid 15:43

Jaf tror att grejerna klarade sig rätt bra.
    Brandmännen var avis på att min bräda var så mycket lättare än deras räddningsbräda.
    Masten verkar ju klart intressant, frågan är hur man fixar transport och transaktion säkert någon som har tips?

• anonym-anvandare

Medlem
    5 april, 2005 vid 16:10

Vem är det som får stå för hela kalaset då?

• nordgren

Medlem
    5 april, 2005 vid 16:38

Svar till:

Vem är det som får stå för hela kalaset då?

[/ QUOTE ]

Vi

• Knatte

Gäst
    5 april, 2005 vid 17:15

Se det positivt istället. Tydligen fungerar “räddningsverket” bra wink.gif
    Samtidigt så kostar väl räddningsverket/brandkåren osv. pengar oavsett det används eller inte. Personalkostnaden är ju konstant!

(Med undantag för helikoptern i så fall)

• markram

Medlem
    5 april, 2005 vid 17:22

Tja, har man betalt en och annan miljon i skatt så kan
    det ju vara bra att se vad de går till.

• getwet

Medlem
    5 april, 2005 vid 17:53

I det här fallet får du nog vara glad över att det inte är UD/regeringen som avgör när räddningsverket ska sätta in insatserna. Om så vore fallet skulle du nog förmodligen få vänta två-tre dygn innan någon bestämt sig, blir kallt även i våtdräkt wink.gif

• kamaaina

Medlem
    5 april, 2005 vid 18:03

Sitter har i Vancouver o undrar vad ni sysslar med dar hemma i Gotet. Helikoptrar, brandbilar, va fan. Var det save-helikotern som kom? De har val inte lagt ner den annu? Jag tycker inte du behover skammas sa mkt, tank pa alla idioter de undsatter pa sommaren, folk som aldrig borde satt sin fot i en bat. Jag tror att brandmannen tycker det var litee kul med en live-ovning….jag menar haverera kan alla gora. De flesta betalar bara skatt, nu fick du ju lite tillbaka oxa, maste kannas battre att betala skatt nu da eller? Fragade du inte om du kunde fa en lite privat helikoptertur oxa?
    Ride on i Gbg
    /Fredrik

• nordgren

Medlem
    5 april, 2005 vid 18:32

Hehe men erkänn att såhär i efterhand så var det värt det? Vilken schysst historia att berätta i bastun på fyllan! grin.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Taskig premiär.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.