Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Taskig premiär.
-
Haha.. Surt men forbannat kul.. for oss. Harligt ocksa som nagon sade att skattepengarna gar till de som verkligen behover. Forza Sverige!
-
Shit vilken story! Men hellre räddad med overkill-pådrag än inte alls… I alla fall så länge du slipper betala kalaset själv. Knappast ditt fel att vilka-det-nu-var misstolkade situationen.
Själv hade jag premiär nu ikväll i Askimsviken. Lite lurig vind, men jag fick ändå kring 15-20 minuters anständig segling med bra drag i 6.0:an innan vinden tvärdog. Fick vänta rätt länge innan det kom igång också, ren tur att jag inte åkte hem. Hursomhelst, jag är nöjd! Soligt och varmt också!
-
Svar till:
kanske dags att köpa nya saker nu !!!!! inte bara jaga en massa begagnade saker till en billig peng som sen går sönder .
[/ QUOTE ]
Tja det var väl en typisk annonym kommentar.
Förmodligen så är du inte småbarnsfarsa som tvingas prioritera heller?
Eller du kanske prioriterade stålarna framför ungen?
vad vet jag? -
Eftersom jag aldrig har råkat ut för ett mastbrott på vattnet så passar jag på att leka besserwisser.
Jag läste nån artikel, signerad ingen mindre än Robby Naish, i en amerikansk vindsurfingtidning för några år sen. Artikeln handlade om olika knep att ta till i händelse av haveri, med lite mental beredskap kan rätt många haverier hanteras.
Mastbrott är ett bra exempel. Knäcks masten långt ner, går ofta nån del att mosa ner i förlängaren och så har man en nödrigg. Vid vissa typer av brott kan man i stället vända masten o.s.v.
Går fenan av, kan man med viss framgång segla in ändå, men det blir ofta enklare att ställa sig på nosen och segla in. Samma sak om brädan går av mellan stroppar och mastfot, den går att segla ändå, kanske med undantag för Naish hybrid 85.
Jag har naturligtvis inte testat nånting av det jag predikar.
-
Jag har gjort allt det där, förutom det med bruten bräda.
Grejen är den att cambersegel med välspända lattor (som givetvis kräver insexnyckel) är en hel annan Biz än vanliga segel.
Hade det varit 14 och inte 4 grader så hade jag ju paddlat hela vägen /tar ju nån timma när man inte får ut masttoppen.Det du skriver om fenbrott stämmer, har faktiskt lyckats ta höjd utan fena på min Thommen i fjol.
Då var jag glad att jag hade en camberrigg och att det var aptryck.
Men visst borde man öva på sånt här, särskilt att bogsera.
Tyvärr hade vi ingen stor bräda med litet segel att bogsera med, det är idealet.
Och så borde man ha en lång lina med sig för nödsyfte. -
Lossar du alltså på lattspänningen varje gång du riggar ner? Roterar seglen alls med så mycket tryck på cambern? Annars borde det väl vara möjligt att få ur en mastdel och köra ner resten i förlängaren, kanske genom att trä masten bredvid lattorna.
Fast sen är det ju iofs rätt stor skillnad på hur olika cambersegel är konstruerade. Barry Spanier skrev en gång nåt om hur Kevin Pritchard hade knäckt masten på sin 12.5:a under träning, och Phil McGain hade seglat ut med en ny mast åt honom, varefter KP riggade om och sen seglade vidare. Enligt Spanier funkade det på grund av att Neutron har lite bredare mastficka än gamla Nitro vilket gör att de kan riggas på samma sätt (in med masten bredvid lattorna, dra uthalet, poppa dit cambersarna, dra nedhalet) som NP RS4/5. Mitt Warp kan inte riggas så, men mitt gamla Da Compe från stenåldern har jag alltid riggat på det viset.
-
Haha, såg just att Metro rubricerat det som rån!
RÅN En vindsurfare började driva utåt sedan masten gått av på Askimsviken i går eftermiddag. Dramat fick ett lyckligt slut när polisen skickade ut en helikopter.
-
Tja
Hade jag fått samma räddningspådrag varje gång jag pajat en mast, bom eller bräda så hade det blivit grymt dyrt för skattebetalarna. Har fått simma in varje gång.
Cool grej, större pådrag lär man inte ens få när man stryker med en gång.
Kelso -
Nu blir jag avis jag fick ingen helikopter. 2000 fick jag simma in till land i varberg efter waveclassics.
Denna gången handlade det inte als om att något gick sönder utan det ett av de där tillfällerna när regnet såg ut att vara på G och man fruktade att vinden skulle lägga sig. Vi var två på vattnet, men kompisen kunde inte ta tillräckligt med höjd så jag kryssade upp för att ha lite höjd som skulle räcka för att komma till stranden och dumpa segel för att sedan komma ut och hjälpa till att simma in kompisens rigg.
Jag fick bra med höjd, men när jag var norr om viken la sig vinden och jag fick simma i 45min med min rigg innan jag kom in till land. Väl på land ca: 1km “uppåtvind” från pakeringen kommer kavaleriet med Brandbil, dykbil, båt m.m. med blinkande lampor och ljud ner mot stranden.
Först pinar grodmännen ut till kompisenn med båten som precis får vind i segel och seglar in. Sedan kommer de förbi mig och envisas med att jag skall åka båten tillbaks med dem, men jag förklarar att jag inte tänker bli någon attraktion i lokanpresen och hellre promenerar sissta biten.
I tidningarna stog det om Amatörerna som skulle prova våornas kraft efter tävlingen,som blev för stor, varpå de inte lyckades ta sig in till land.
Men precis när räddningen var framme fick de pli på sina brädor och kunde ta sig in.Mycket rolitg hela grejen, men det var kanske lite onödigt. Har för mig att det var kompisens nya pojkvänn som blev orolig och ringde.
Bra att de inte chansar, det kan ju likaväl vara akut för personen i vattnet.
-
Ummm, under 5 grader i vattnet och Robby Naish ligger i plurret… Har det hänt? Han kan säkert sno ihop en nödrigg t.o.m. _under_ vattnet om det håller sig kring 28 grader som vanligt…
.s
-
Inte nog med det..
Polarn ringde i morse vid 8 tiden å fråga om jag hade surfat i askim å skratta sen ringde jobbar kompisen och undra samma sak..
då hade dom sagt det på Radion också he he vilken cirkus Mark..Nästa premiär får du inte köra ensam vi står redo men Filmkameror och livbåtar..
Vi ses..
Logga in för att svara.