Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tåsvängen i stropparna
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Tåsvängen i stropparna
Publicerad av the_novice på 27 september, 2004 vid 19:36Försökte mig på lite vågridning i apel idag men jag har problem med tåsvängen (frontside ridning) när jag är i stropparna. Får liksom inget tryck på inner kanten, det går mycket bättre om jag tar ur bakre foten ur stroppen men det var inte riktigt läge för det idag. Är det ngn som har ngt tips, större bakstropp kanske???
safesurfer svarade 20 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Japp, större bakstropp. Du ska i princip stå mitt på brädan med bakfoten. Nästan kunna peta med tårna på läkanten. Gör stroppen smal och hög så sitter du fast även om du kör in foten en bra bit.
-
Jag har en AHD power wave (253, 74l) som väl inte är idealt, men jag tycker den funkar bra när jag tar ut foten ur bakstroppen tex inför en gipp. Då kan jag trycka på läkanten samtidigt som jag har bra med mastfotstryck och brädan svänger bra. Problemet är när jag har foten i bakstroppen, trycket kommer mest rakt neråt istället för på läkanten. Körde med liten fena igår (sliten 20 cm) och jag tycker inte det var det som var felet.
Skall testa med att ha stroppen större nästa gång så att tårna kommer över mer på läsidan.
-
det var svårt med frontsie igår tyckte jag, backvindade varannan gång och snubblade framåt mer än en gång…. Tror vindriktningen låg och pendlade en del så man behövde lite timing…
troligaste lösningarna:
1. Skota in, be någon filma dig så du får se, går oftast mkt bättre om man inledningsvis nästan överskotar en aning
2. större stroppar, jag kör mina countur stroppar i största läget.. testa även att sprida stancen en aning, framstroppen längst fram och bakstroppen näst längst fram…
3. Luta dig framåt, långt framåt, du har inte tagit i för mkt här innan du ramlar över segel bräda rakt fram (inte innåt alltså).
4. Bättre förhållanden, brukar kännas busenkelt om man får sidvind istället… För att inte tala om lite side-off… -
Jag tyckte det gick bättre än på länge igår, så det var nog bara du som var i dålig form..
Men det var ju ruskigt byigt oxå..Jag ska prova bakstroppen längst bak och framstroppen längst fram. Det har jag läst två pron som säger nu..
-
Just det ja, jag tänkte jag skulle flytta min framstropp på ridsidan ngn gång, ska bara fixa en skruv som funkar… Lite intressant då man redan i täta läget står ordentligt brett.
En annan detalj som gör en helt otrolig skillnad är fenan. jag har för tillfället två st fenor jag använder, en 20cm med hyffsat bred bas, samt en 19cm med riktigt smal bas. det är otroligt hur mkt bättre det svänger med en smalare fena. Nackdelen är att 19 fenan är så otroligt liten så att den bara lönar sig att köra med bra drag i 4.1 och 3.5… På min inköpslista står en liten (smal bas alltså) 20 cm fena. kanske tillochmed en 21 till 5,3 dagar. med hyffsade vågor… -
Om det finns 2 eller 3 hål i brädan (i bredd) bak så kan du skruva stroppen mot läkanten till för att komma nära kanten, dvs montera den snett eller sidan om mitten. Fungera bra, extra bra på brädor med bred häck eller om du är lätt. Enda mecket är att du får flytta stroppen beroende på vindriktining men det är det värt.
/Magnus -
Ja det är ett antal hål vid bakre stroppen så det kan jag prova, oftast blir det ju en bog som dominerar så det är ju värt ett test. Väger ca 68kg och det är väl inte så mycket…
Kollade på mina stroppar igår och dom var satta väldigt tight över foten, har inte tänkt på att ändra och körde dessutom med tjockare (5mm) skor i måndags. Är annars lite skraj för att köra med för vida stroppar, är det inte svårare att få ur foten och skaderisken ökar?
-
Då ska du definitivt prova flytta stroppen! Och att köra med vida stroppar kan kännas ovant i början men du kommer inte sitta fast så det stör och skaderisken ökar marginellt eller inget alls, är min uppfattning.Glöm inte öka framstroppen också så att du kommer närmare mitten där med.
/Magnus -
Jag kör med mina countur i största läget, har dock funderat på att minska dem ett steg så man sitter lite bättre när man laddar hopp, och lite ökad komfort. men det känns som man kommer sitta väl hårt, som det är nu är det inga större problem att vrida ur fötterna utan att skada sig…
-
Är det någon som kan göra gipp 360 i stropparna på 70 liters bräda här. Jag tycker det verkar kul att kunna men verkas svårt som fan att hålla speeden genom gippen utan att sjunka.
Logga in för att svara.