Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TÄVLING! Vad får jag segla på lördag?

• ola-h

Medlem
    20 maj, 2006 vid 22:41

Som ni säkert vet vid det här laget var vinden rätt tveksam på fredagen. Lovat, är lovat, dock, och jag seglade. Det blev dock Aero 117 (235*71), 38cm fena, Hot Speed Demon 7.5 (487*209). Mestadels guppsegling, men mot slutet ett par repor med bra med fart. Jag återkommer med en rapport om Aeron som jag seglat några gånger nu, men en sammanfatning är att den verkligen är två brädor i en. Med lite sämre drag eller med en upprätt “vågstance” går den verkligen som en vågbräda. Den kan plana i otroligt låg fart och liksom låter sig anpassas till vattnets form. Så fort det finns tillräckligt med drag och man kickar upp brädan på fenan blir det en helt annan känsla. Farten ökar MARKANT, man ligger och pressar enbart på fenan, med 100% tryck på bakfoten (ibland snarare 120% eftersom man liksom kan trimma för mer fart i vissa förhållandn genom att lyfta lite med framfoten – som jag fått lära mig av en viss formulaseglande polare). Som sagt, jag återkommer med fler intryck av Aeron så småningom.

• oscar

Medlem
    21 maj, 2006 vid 16:01

Boards var ju inte direkt lyriska över Aeron…men de skrev att om några år när konceptet utvecklats så kanske det kan bli en hit…

• donpedro

Medlem
    21 maj, 2006 vid 16:08

Vem vannn tävlingen?? eller blev det ingen segleng eller…

• Knatte

Gäst
    21 maj, 2006 vid 16:25
    Oscar wrote:
    Boards var ju inte direkt lyriska över Aeron…men de skrev att om några år när konceptet utvecklats så kanske det kan bli en hit…

Oscar, igentligen borde jag nu skriva någonting, om att man inte kan lita på testerna i Board/Windsurf:laugh: :laugh: med tanke på våra diskussioner i slalomforumet och testerna där..
    Men skriver de dåliga omdömmen om en bräda, så är den nog inte så lyckad, innan fortsatt utveckling har filat till konceptet 😉

• ola_p

Medlem
    21 maj, 2006 vid 19:19

Det ryktades om ganska medioker 5.7 segling..

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2006 vid 20:53
    Oscar wrote:

Jag har inte läst Boards test, men gissningsvis beror nog testresultatet ovanligt mycket på vad de förväntat sig. Jag vet ingen annan bräda som folk tycker så olika om som Aeron. En del ser den som en fullkomlig frälsning för lättvindsvågsegling i Mauiförhållanden för medelviktare, andra som en vågbräda för riktiga tungviktare och ytterligare andra som en crossover eller manöverbräda främst för plattvatten och stora segel. Jag törs nog säga att den kan göra alla dessa grejjor bra, men givetvis är den samtidigt en kompromiss.

Om man t ex förväntar sig att den skall plana lika enkelt och vara lätttseglad och snabb som en Carve eller annan freeridebräda är man helt fel ute. Aeron är mer krävande om man skall komma igång tidigt och i princip får man ta fram samma teknik man använder på¨vågisar. Med lite sådana trick upplever jag att den planar extremt tidigt, med segel upp till kanske 6.5. Med större segel har jag känslan av att det krävs lite mer segeldrag eftersom sådana segel helt enkelt är lite mer svårhanterliga i sig (mao snärtig pumpning är svårare).

På samma sätt bli man nog besviken om man tror att Aeron skall svänga lika enkelt som en Evo eller Kombat i full speed. Aeron är rejält mycket bredare. I låg fart svänger den superenkelt, men går man in i en högfartssväng behövs lite teknik och driv för att den skall gå bra. Brädan strävar liksom lite mot att gå upp på bakfoten i svängen och trycker man till då kan den tappa fart. Om man däremot går in rätt hårt med lite framfotstryck (ala en bottensväng) får man ett helt annat driv på den.

Så, även om Aeron gör många saker bra och enkelt “out of the box” så tror jag det brävs lite insegling för att utnyttja alla dess olika potentialer. När man väl fått upp känslan för den (alternativt om man själv har lite känsla för brädtrim från början) har den dock ett enormt spektrum av olika sorters segling som den funkar till, tycker jag.

• Oregistrerad

Gäst
    22 maj, 2006 vid 07:58

Nu gled ämnet kanske iväg lite grann men jag kunde inte låta bli att lägga mig i om Aeron. Nu har jag haft brädan sedan början av juli förra året och seglat runt 15-20 ggr på den.

Brädan är och känns annorlunda mot det mesta. Genom att säga det antar jag att många skräms iväg. För mig som väger kring 90 upplever jag ändå att den fyller en funktion som en kul freeride bräda i lättvind. Första tiden fick jag ganska mycket spinout och det är inget jag problem jag haft annars efter många år på bara vågbrädor. Vet inte om det har med den korta längden att göra? Efter tag försvann emellertid den problematiken automatiskt. Däremot märker man av längden negativt på två sätt. Dels tar den kass höjd när man inte planar och dels måste man falla av några extra grader just när man vill få den att plana.

Eftersom jag nu försöker vara objektiv upplever jag att den svänger bra men det är följaktligen svårt att rippa i tvära skär med en bräda som är 71 cm bred (117 litarn).

Första tiden körde jag 8.0m med brädan men jag tycker i princip att det planar
    lika tidigt med en 7.0:a och föredrar att köra det pga smidigheten vid hantering/ manövrar etc. Jag har kört den med 5.0 m men och det går fint men vattnet var för krabbt för att brädan skulle kännas komfortabel.

Annars har jag bara positiva erfarenheter vad gäller planing, fart och en mycket bra höjdtagning. Den känns kompakt och smidig att hoppa med och Kompisar som provat den har inte gnällt efter att ha testat den.

Vore jag lättare skulle jag satsat på en mindre bräda Kombat el. dyl. men för en klumpeduns som mig har jag en bräda som är kul under 10 m/s och det finns ingen anledning att leta efter något annat.

/Jonas

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TÄVLING! Vad får jag segla på lördag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.