Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › teijin vs. ripstop dacron
-
teijin vs. ripstop dacron
Publicerad av psychonauten på 11 januari, 2007 vid 21:06nån som har nåt vist att säga om dessa material?
Ser att BEST använder Teijin till sina svindyra promodels.stebe svarade 18 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
@Eklov 358964 wrote:
den kiten är inte speciellt snygg…
Din smak är som baken, den luktar illa.
Nån smo har nåt annat väsentligt att tilläga ? -
@psychonauten 359003 wrote:
Din smak är som baken, den luktar illa.
Nån smo har nåt annat väsentligt att tilläga ?kanske det kanske… har bara sett den på bild i en tidning och det är ju inget mästerverk precis. men om du gillar den tycker jag att du ska köpa den. Den är säkert jättebra.
den heter ju ”pro” så den borde ju passa dig!
-
@Eklov 359050 wrote:
kanske det kanske… har bara sett den på bild i en tidning och det är ju inget mästerverk precis. men om du gillar den tycker jag att du ska köpa den. Den är säkert jättebra.
den heter ju ”pro” så den borde ju passa dig!
Dom kostar ju mer än min mamma!!!
-
Materialen man syr kiterna av är en himla massa att sätta sig in i. Tipps är att söka på lite olika material och läsa om dem på segelsidor (kitesidorna är som vanligt en orgie i marknads-hype men med väldigt lite fakta).
Sen betyder inte materialet allt heller. Jämför med bilar, bara för bilen är gjord i kolfiber istället för stål så är den inte bäst innom alla områden, lastutrymme tillexempel 🙂 .Ripstop är en vävtypen och kan göras av både polyester, nylon och vilka andra material som helst. Det går ut på att väva in en förstärkning med jämna mellanrum som hindrar att en reva ”fortsätter”. Ifall ni kikar på duken så ser ni att det är en tjockare tråd ca vad femte mm både horisontelt och vågrätt (fyrkanter över hela duken).
Ripstop dukarna som används kan sedan bestå av olika material, Ripstop Nylon är till exempel vävd av nylon. Dacron är baserad på en polyesterfiber. Dukar kan också göras i kolfiber. Teijin tillverkar en duk som heter Twaron som använder aramid-fibrer (samma som kevlar fast annan tillverkare)
Det finns också dukar som blandar olika fibrer, en som nämns nämns ibland är Cuben fibre. (det finns fler fibrer också men jag tror dessa är de vanliga bland kiter)Skall man generalisera mellan fibrerna så tror jag det blir så här :
Styvhet: hur mycket flexar fibern innan den går av
Mer flex: – Nylon – Polyester – aramid – kolfiber – :Mindre flexStyrka: hur mycket vikt klarar en specifik vikt fiber/längd innan den går av
Svagast per vikt: – Nylon – Kolfiber – Polyester – Aramid – :Starkast per viktUV-Känslighet:
Mest påverkan av UV ljus: – Aramid – Nylon – Polyester – kolfiber – :Minst UV påverkan
(Detta gäller endast fibern utan UV skydd. När duk tillverkas av UV-kännslig fiber så behandlas de oftast med en hinna som hindrar UV-strålar att nå fibern)Å när jag ändå generaliserar så kan man ju kika på priset också.
Billigast: – Nylon – Polyester – Kolfiber/Aramid – : DyrastVidare kan man generelt säga att bästa duken för kite (och segel generellt) är: LÄTT och STYV (maximal styrka per vikt och minimal flex med andra ord).
(Det finns givetvis andra värden också, exemeplvis måste en tillverkare väga in kostnaderna för att klara av priset man vill hålla mot konsument också.)Nu ska man ta detta med material på fibern med en nypa salt. Det betyder mycket vem som gör duken och vilken process man använder också. Hur vävs de, vilket UV-skydd har man, hur ligger fibrerna? (dacron kan vara laminerat till exempel vilket gör det ännu starkare och styvare än vanlig väv med kanske dyrare fiber).
Men man kan konstatera att kiter gjorda i dyrare och bättre dukar kostar mer att tillverka, så det är väll rätt rimligt att Kiten gjord i Teijin (troligen Twaron då) blir dyrare. Det är samma duk som används i Ozone-kiterna, även Naish använder aramidfiber till utsatta delar i konstruktionen, båda dessa är ju också dyrare än kiterna som baseras på enklare dukar.
Sorry för uppsatsten, det är svårt att svara kort på frågan bara.
Läs gärna lite själva om ni är roade:
http://boatdesign.net/articles/sail-materials-technology/
http://www.warwickmills.com/rollgoodsterms.html
http://na.northsails.com/North_Cloth/industrial_fibers.html
http://www.cubenfiber.com/cfmain.html
http://www.flyozone.com/kitesurf/en/news/archive/2006/03/1180/Just ja: Färgen har ju inget med fibrerna att göra.. 🙂
PS: det är skrämmande vad många märken som inte någonstans nämner vilket material de använder eller bara pratar om deras highendprodukt och skiter i att berätta om resten av produkterna.
-
Jag klämde lite på Waroo PRO här om dagen, den är i en klass för sig kan jag säga, vad gäller styvhet och diameter på LE. Har aldrig sett någon som är i närheten.
-
@Milkman 360082 wrote:
Materialen man syr kiterna av är en himla massa att sätta sig in i. Tipps är att söka på lite olika material och läsa om dem på segelsidor (kitesidorna är som vanligt en orgie i marknads-hype men med väldigt lite fakta). ..
…Just ja: Färgen har ju inget med fibrerna att göra.. 🙂
Cheeezus vad du har läst på 🙂
Appropå färgen så kan man notera att det _kan_ göra skillnad. Inom skärmflygningen hade vi en period att svarta färger åldrades mycket fortare (tyget blev poröst, luftgenomsläppsligt) en annan period var det dags för gula tyger av ett visst fabrikat.
Detta beror på att det är svårt att utvekla framåt och samtidigt göra åldersbeständighetstester, som tar tid. Cuben Fiber var väl ett bra exempel på detta där åldersbeständigheten knappast testades innan Best hypade materialet enormt. Nu kanske de har kommit tillrätta med problemen men veti17 om jag skulle lägga massa pengar på en uppsättning kites som eventuellt ser skit ut om 2 år.
”Pro” i det fallet kanske betyder att du måste tjäna pengar på din kiting för att det ska vara värt att köpa…. eller att man har en ”Wallet Pro” som matchar 😉nic
-
Den tråden från början till slut är steffo i ett stort jävla nötskal.. gött:)
/Guran
Logga in för att svara.