• Publicerad av cosmo på 13 juli, 2008 vid 07:41

Upptäckte i går, föga överranskande, en reva tyget i leading edge. Tänkte jag skulle försöka tejpa det innan bladdern bubblar ut genom det.

Några tips? Funkar det med vanlig vävtejp? Ska man sy något först?

Hittar ingenting i konfen om detta sedan tidigare, bara om att laga bladdern.

Hjälp!

cosmo svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • wakenils

Medlem
    13 juli, 2008 vid 07:43

köp spinnackertejp på nån båthandlare

om det går kanske det är bra att sätta en tejp på insidan med tanke på att det är belastning från bladdern + att sy

revor i tyget har jag tejpat och aldrig haft problem med dem

• jbo

Medlem
    13 juli, 2008 vid 11:29

Jag var inne hos Edman sails på Köpenhamnsvägen (-gatan?) i Malmö och fick en halv kvadratmeter lite tjockare självhäftande duk för 100 kr, för framtida reparationer. Killen där har tydligen slutat med spinnakertejp för att ”den är så kass”. Speciellt till LE som belastas mer rekommenderade han denna.

• patrikol

Medlem
    13 juli, 2008 vid 19:08

@jbo 482178 wrote:

Jag var inne hos Edman sails på Köpenhamnsvägen (-gatan?) i Malmö och fick en halv kvadratmeter lite tjockare självhäftande duk för 100 kr, för framtida reparationer. Killen där har tydligen slutat med spinnakertejp för att ”den är så kass”. Speciellt till LE som belastas mer rekommenderade han denna.

Ja spinnaker tejp skall du inte ha speciellt inte om det skall hålla för lite belastning.

Använd det som segelmakarna använder. När jag har frågat segekmakare om vad jag skall ha för något så har jag alltid fått någon meter av deras tejp, som numera alltid finns med i Surfbagen tillsammans med grilltång tändstickor och annat livsnödvändigt som måste finnas i surfbagen. 😉

• eddie

Medlem
    13 juli, 2008 vid 22:33

Hmm…. Spinnackertejp trodde jag var sådant som man köpte hos segelmakare. Det jag fått i limhamn har varit kanon.
    Sedan om det verkligen håller att tejpa LE vettefan.
    Det kostar inte mycket att få det sytt-

• trumpeten

Medlem
    13 juli, 2008 vid 22:41

Vem och vart syr?

• majoon

Medlem
    14 juli, 2008 vid 06:49

jag hade nog sytt det där..blir bara dyrare i längden om det spricker upp mer eller om blåsan går sönder…

vet att en mikael i halmstad fixar, har inte nummret till honom dock.. skulle tippa på att det går på runt 400 spänn o fixa…

• patrikol

Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:27

Helt klart beror det på var skadan sitter om man skall tejpa eller sy!

Så fort det är i en söm eller stora skador måste man sy.

Men även om det är i LE och inte så stor reva < 1-2 cm så funkar det att sätta tejp sätt på båda sidor av duken bara.

• patrikol

Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:33

Helt klart beror det på var skadan sitter om man skall tejpa eller sy!

Så fort det är i en söm eller stora skador måste man sy.

Men även om det är i LE och inte så stor reva < 1-2 cm så funkar det att sätta tejp sätt på båda sidor av duken bara.

• patrikol

Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:40

@Trumpeten 482347 wrote:

Vem och vart syr?

Närmsta Segelmakare/Fallskärmsmakare om du inte vill sy själv.

Det skall inte vara svårare än att du själv kan sy det enligt segelmakaren.

Du skall använda jeansnål ser ut som om du hammrat ut spetsen med en hammare.

Så fort jag får tag i en gammal kite så skall jag prova att sy lite i den sen fixar man det själv nästa gång.

Vid väldigt komplicerade ställen på kiten så är det bäst att lämna den till en segelmakare så att inte egenskaperna på kiten förändras.

Lycka till!

• cosmo

Medlem
    14 juli, 2008 vid 09:35

Ja, det ska väl inte vara så svårt att tråckla ihop… revan är på tvären ca 3-4 cm. Tror jag börjar med att tejpa så får jag lämna in den om det blir värre.. Nästa gång kanske man kan sy själv.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.