En liten inflikning i ämnet. Känner att jag är värd det då jag har det gällande speedrekordet i Fiskebäck på 34.9 knop…
Förutsatt att du har dragit tokmycket nedhal och seglar med “maximal överriggskänsla” och har en liten fena, är det liten våt yta som gäller utan att brädan börjar att flyga.
Det gäller å få känslan av att du kan balansera brädan på gränsen till stegring genom att flytta vikten framåt/bakåt på brädan. Vikten flyttar du genom att “vicka på ändan” och pendla lite med överkroppen. Du ska ha ett grundtrim så att ditt kitt är så känsligt att du kan uppnå ovanstående!
Hur gör du detta då? Jo. Upp med bommen, korta tamparna och BAK med mastfoten. Inte en sak i taget utan lite av varje. Flyttar du mastfoten måste du höja bommen lite för att få balans. Kortar du tamparna måste du sänka bommen, flytta bak mastfoten osv… Svårt moment som tar tid…
BALANS helt enkelt. Att trycka ner brädan för kung och fosterland tyder på fel balans. Det skall bara krävas en liten stjärtviftning för att få upp nosen eller häva en stegring.
Ett annat tips på vägen är att hellre stänga glipan mellan brädan och underliket på seglet än att skota in kraftigt. Då får du större chans till bra lyft.
Lite å bita i…
/Swe-45 Staffan…