Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing teknik-tips?

• teknik-tips?

Publicerad av mr-pink på 8 juni, 2000 vid 21:14

Var ute med min nya techno och fick inte allt att stämma direkt, i och för sig något överriggad men tror inte det var problemet. Den ville gå upp i vinden istället för att falla av och ta fart. Fast när den väl fick fart så… kan ju säga att det var ganska stor skillnad mot min gamla calypso. Flyttade fram mastfoten och sänkte bommen, hjälpte något men ändå inte riktigt… Ni har inte nårra tips därute, står jag fel eller ska man rigga annorlunda?
    Ytterst tacksam för tips!

Knatte svarade 24 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • dala

Medlem
    9 juni, 2000 vid 05:35

Vad har du för segelstorlek ? Med fenan som kommer till på 46 cm blir den brädan svår att segla med segel under 6.5 m2. Då måste man sätta på en mindre fena typ 38 cm för att brädan skall funka. Kombinationen stor fena litet segel funkar inte på en Techno.
    Med stor fena och litet segel blir brädan väldigt lovgirig och svår manuvrerad.

Har du 7.5 segel eller större är det bara att trycka med framfoten, falla av börja plana, kliva bak i stropparna och sen e de bara å åk.

Lycka till.

• mr-pink

Medlem
    9 juni, 2000 vid 18:18

Det gäller den lilla technon med 125 liter. Var ute med 6.5 så problem med kombinationen litet segel & stor fena borde jag väl inte ha? Får försöka trycka litta mer med framfoten nästa gång… tack för tipset!

• Knatte

Gäst
    10 juni, 2000 vid 07:48

Har en likadan bräda, fast Tigas variant och den kan vara lite lovgirig innan man ”får igång den”. Men seglar du med 6.5 kvm och bara har bra tryck i seglet, så brukar det funka bra. Men börja med att trycka ner fören med framfoten alt. tvinga ner fören på brädan, med hjälp av seglet, så att den faller av..
    Sedan kan du testa med oilka positioner på mastskena och bommen, men det känns som du tappar rätt mycket i toppfart, ifall du har mastfoten lång fram.
    Jag tycker brädan trivs bäst och går fortast ifall man har ”tryck i seglet” så man får kämpa lite med prylarna. Men detta gäller väl de flesta brädorna

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing teknik-tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.