Senaste nytt Forums Vågsurfing Teknikfråga

• Teknikfråga

Posted by anonym-anvandare on 14 november, 2002 at 18:19

Hej!

Var i Spanien och på Nias, Indonesien förra året och hade hur kul som helst. Men hade rätt svårt “to catch the waves” så att säga. Har funderat lite mer på tekniken kring detta. Frågan är: Är det nödvändigt att ha en bra benspark för att bli en vass vågsurfare eller kan det räcka med att vara stark i armpaddlingen? (Just när det gäller att “komma med” vågorna). Gla´för svar!

anonym-anvandare replied 22 years, 1 month ago 4 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • mejner

Member
    15 november, 2002 at 18:22

Nejda, jag har sett manga fanga stora vagor utan benspark.

Vad tyckte du om Nias? Resa dit, atmosfar, vagor?

• par

Member
    16 november, 2002 at 16:19

tar du vågen på rätt ställe behöver du knappt paddla alls. Om vågorna är flacka kan det krävas en hel del vevande. En sista benspark kan hjälpa i dessa fall.

• anonym-anvandare

Member
    17 november, 2002 at 22:21

Skönt att höra! Vad gäller Nias så är ju definitivt resan dit rätt krävande. Vi tog troligen den mest krävande men också fantastiskt fina resan på motorcykel korsandes Sumatra och sen båten till Nias. Enklaste sättet torde vara flyg till Kuala Lumpur i Malaysia, därefter buss till Penang(Georgetown). Sedan snabbåt över Malackasundet till Medan på sumatra. Sedan buss till västkusten och staden Sibolga och sedan slutligen båt över till Nias. Från båten är det sedan ca en mil till Lagundri beach, surfmeccat. Allt som allt minst två hela dagars resa från Kuala Lumpur. Underbara stränder och suverän surf men tyvärr dålig mat och tidvis mycket närgången lokalbefolkning som vill sälja ALLT. Billigt som f-n. Vi bodde precis vid breaket i en helt OK hydda för 13 spänn natten(!)

• anonym-anvandare

Member
    19 november, 2002 at 16:55

har försökt surfa ett tag, ingen större lycka dock, har
    dock inte hört fenomenet benspark, det är kanske där
    nyckeln till min karriär som surf-pro ligger! kan någon
    förklara fenomenet för mig?

• anders_hoffman

Member
    21 november, 2002 at 21:32

t.o.m. Jag som vindsurfare tror mig fatta vad benspark betyder?! Det är väl som en sista skjuss för att komma in rätt i vågen, ungefär som när man paddlar fast bara en gång och det med foten!

• anonym-anvandare

Member
    22 november, 2002 at 13:55

Stammer bra, fast man kan sparka flera ganger. Precis som nar man simmar fristill (crawl).

Men det viktigaste ar att vara ratt placerad.

Japaner har en tendens att sparka mer an Aussies… 🙂

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Teknikfråga

You must be logged in to create new discussions.