Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknikfrågor planing

• Teknikfrågor planing

Publicerad av Aquario på 22 juli, 2011 vid 23:54

Hej!
    Efter att ha varit passiv windsurfare i 20 år (ägt en, en pråm och en slalombräda som använts max 1 gång per år) har jag skaffat mig lite modernare utrustning och insett sportens tjusning, full planing utan störande vågskvalp. Men jag kan inte riktigt få kontroll över hängsele och fotstroppar. Det verkar som om det krävs extremt mycket vind för att kunna luta sig tillbaka i selen förtöja fötterna och bara njuta,

Så fort jag lutar mig för mycket tillbaka mäste jag omedelbart inta en mer upprätt position för att inte falla baklänges i vattnet, skall man hela tiden behöva kompensera vikten så verkar det inte vara någon mening med hängsele?

Jag väger 70 kg, kör en JP X-Cite ride 130 liter med 7m2 segel när det blåser mellan 8 -10+ meter per sekund.

Har jag för litet segel? för stor bräda? bommen för lågt/högt? fel hängsele som verkar glida upp om man försöker hänga nedåt?

Aquario svarade 13 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mr-jibe

Medlem
    23 juli, 2011 vid 00:30

Fotstroppar har även jag mycket svårt med, för mig känns stropparna onaturligt långt bak trots att de är placerade i främsta läget. Däremot selen är bara att våga sig på, du ska burka precis som vanligt och använda selen som en avlastningshjälp. Häng i den och var beredd på att ramla bakåt! 😀

• jr555se

Medlem
    23 juli, 2011 vid 08:01

seglet låter inte för litet till den vinden. men samtidigt så låter det som det. 10+ och 7.0 låter liite väl mkt 😀

nu är jag själv absolut ingen expert och kan bara tala för mina egna upplevelser och stirrande på “beginner to winner” men du måste inte alltid hänga utåt.tanken är ju att motverka riggen och flytta all den energin till mastfoten. det innebär att man ibland nästan hänger/sitter mer rakt ner i svag vind..
    När du hänger så ska du hänga ordentligt och när du går upp och vinden avtar så tryck riggen/bommen iväg från dig och höften följer med. axlarna ska helst alltid vara utanför höften. när du ser att det kommer en by är det bara att sjunka ner böja bakbenet och va beredd =)
    jag har märkt att det känns bättre att trycka riggen ifrån mig nästan hela tiden i lättare vind

så, ja man får jobba hela tiden om det är byigt.

-johan

• herr-pelegrin

Medlem
    23 juli, 2011 vid 09:16

Om Du väger 70 kg och kör med 7 kvm i 8-10 på JP XCite så SKA Du plana! Seglet är inte för litet! Jag väger lite mer än Dig och har kört både på JP XCite 120 och 130 med 6.5 kvm i dylika vindar och planar då.

Om Du inte planar kan det bero på att Du skotar hem direkt vindbyn kommer, samtidigt som Du behåller kurs på kryss. Fall istället av rejät med slackt skotat segel inför vindbyn. Stå ganska upprätt från början. Häng sedan bakåt och mycket nedåt. Främre foten ska peka rakt framåt. Armarna ska vara raka i startskedet. Öka farten genom att röra Dig bakåt på brädan och pressa brädan framför Dig. Genom att sedan pressa i sidled på den bakre foten ökar Du trycket på fenan och då ökar farten.

Genom att utnyttja selen och ta så mycket kraft som möjligt i den underlättas processen. Böj inte på armarna i onödan.

Jämför gärna övergång från icke planing till planing med en start på wakeboard eller vattenskidor. Man har raka armar och från början böjda ben. Motståndet blir ganska stort och då måste man pressa brädan eller skidorna framför sig och spänna ben och vrister tills man kommit upp ur vattnet. När man sedan är i planing blir det mycket lättare att hålla i handtaget (eller bom). Tills dess måste man hänga emot rejält. Vid start har man mycket böjda ben och helt raka armar. Man sitter ihopkrupen tills man kommit upp ur vattnet. På motsvarande sätt ska Du på JP:n hänga nedåt med baken till Du planar.

Om Du precis efter Du börjat plana vågar ställa Dig lite upprätt utan att få kastfall kan Du sedan återigen hänga utåt i selen för att få brädan att accelerera. Ju förr Du är i den främre stroppen ju bättre.

• oscar

Medlem
    23 juli, 2011 vid 10:22

Kontrollera:
    Bommens höjd – axelhöjd eller mer vid bomfästet när du står på land.
    Linornas placering – stå på land med vind i seglet och sätt linorna mitt emellan händerna när du har balans i seglet.
    Linornas längd varierar beroende på typ av hängsele (sitt, midje) och personliga preferenser.

Läs även denna http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Truth%20About%20Harness%20Lines.pdf

• rasmus_w

Medlem
    23 juli, 2011 vid 13:03

Skotar du in ordentligt? Jag ser väldigt ofta seglare som inte gör det. Prova att flytta hängselelinorna bakåt så bakre fästet sitter vid1/3 av bomlängden framifrån. Främre fästet nån handsbredd längre fram. Det kommer kännas läskigt i början, man känner sig fastlåst i seglet och får svårt att skota ut. Men seglet kommer alltid ge mycket kraft och du kommer ibland kunna plana med mindre bräda och segel än andra.

• Aquario

Medlem
    24 juli, 2011 vid 07:31

Tack alla för fantastisk respons och användbara tips, de flesta svar bekräftar min egen känsla för vad jag gör rätt eller fel. Att sedan tillämpa detta praktiskt är inte alltid lika lätt som det ser ut i Beginner 2 Winner.

Men idag är det bra vind i Skåne 11 – 15 m/s från söder, så det är väl bara att rigga min 5,6:a, träna planing och vattenstarter hela eftermiddagen.

Nu gäller det att få fart och ta bra höjd så att man inte hamnar för långt norrut.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknikfrågor planing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.