Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tell-tails på fullattesegel?!

• Tell-tails på fullattesegel?!

Publicerad av Oregistrerad på 12 september, 2006 vid 18:35

När jag ofta lär ut vindsurfing i svaga vinder brukar eleverna ofta skota för hårt och strypa vinden. Har man gammeldags dacronsegel är det lätt att se när man skotat rätt, men det är mycket svårare med stela fullattesegel. Visst borde det gå att köra med telltails?!
    Per-Arne

swe170 svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • svenne

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:15

Ja, varför inte?

• argulander

Medlem
    12 september, 2006 vid 20:38

Det finns ett problem vad gäller tell-tails. Dvs det funkar nog bra så länge man inte blöter ner seglet, de lär nog klibba fast rätt mycket i så fall. Trillar man aldrig i så är det nog jättebra. (Speciellt nybörjare har väl dock en tendens att ramla i ibland). Klas

PS Annars är det väl bara att pröva, några tejpbitar ulltrådar eller remsor av spinnakerduk är ju allt som behövs. DS

• aronh

Medlem
    13 september, 2006 vid 10:11

Jag har sett Jolle-folk som sprejar tell-tailsen med silikonsprej för att de inte ska fastna.

• swe170

Medlem
    13 september, 2006 vid 11:45

När jag seglade jolle så tog jag och klippte sönder ett kassetband och använde remsa från detta till telltales. Funkade kanonbra ! Använde röd & grön tejp att fästa det med så blev det skilja lovart och lä telltales.
    I Ipod tider så kanske det är svårt att hitta kassettband….
    /Mats

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tell-tails på fullattesegel?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.